شناسهٔ خبر: 63812461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همزمان با سراسر کشور

کاشت ۱۸۳ هزار نهال در خراسان جنوبی

خبرگزاری صدا و سیما

کاشت ۱۸۳ هزار نهال امروز همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

کاشت ۱۸۳ هزار نهال در خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: در قالب طرح کاشت یک میلیارد نهال در سطح کشور در طول چهار سال، سهمیه این استان کاشت ۱۶ میلیون نهال است که از امروز کاشت ۸۳ هزار نهال در اجرای این طرح در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی آغاز شد.
این مراسم در بیرجند با حضور استاندار و بهادری جهرمی سخنگوی دولت، برگزار شد.

علیرضا نصرآبادی افزود: این نهال‌ها در ۷۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان کاشت می‌شود.

وی گفت: در مدت ۴ سال آینده، تعداد نهال‌های کاشت شده در این طرح ملی در خراسان جنوبی به ۱۶ میلیون نهال می‌رسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر اینکه همه در فرایند تولید، کاشت، مراقبت و نگهداری نهال مشارکت خواهند داشت، افزود: سال گذشته در بخش تولید تعهد استان یک میلیون اصله نهال بود که اکنون یک‌میلیون و ۷۲۰ هزار نهال در استان تولید و آماده توزیع برای کاشت است.

نصرآبادی متوسط تولید نهال استان تا سال گذشته را ۳۵۰ هزار نهال اعلام کرد و گفت: تعداد نهالستان‌های فعال استان نیز از ۴ مورد اکنون به ۲۲ نهالستان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کاشت نهال تا بعد از روز درختکاری امسال و همچنین نیمه فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد، گفت: گونه‌هایی مثمر مانند درخت زیتون، سنجد، انار، بادام، توت و سایر و‌غیرمثمر تاغ، اکالیپتوس، بادامشک و از این قبیل کاشت می‌شود.

نصرآبادی با بیان اینکه مجموعه نهال‌های این عرصه از محل پساب تصفیه‌خانه فاضلاب آبیاری خواهد شد، تاکید کرد: با توجه به کمبود آب در استان کمیته علمی متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، مرکز تحقیقات کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان تشکیل و گونه‌های نهال مناسب با منطقه و کم‌آب‌بر انتخاب شده است.

وی با اشاره به مکان‌های اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، گفت: ۸۳ هزار نهال در بیرجند در محل تصفیه خانه فاضلاب استان کیلومتر ۱۰ بیرجند - خوسف، سربیشه در کمپ بهزیستی، خوسف در معدن طلای شادان، درمیان طبس مسینا، بشرویه در حاشیه جاده هوکند، طبس کمربند سبز روستای خرو، قاینات دانشگاه بزرگمهر، زیرکوه کارخانه کنسانتره سنگ آهن، فردوس طرح مرتعداری چاپخوان، نهبندان در نهالستان و در سرایان پارک جنگلی خلیج فارس، کاشت می‌شود.


مدیرکل منابع طبیعی استان افزود: امروز همچنین پویش کاشت ۱۰۰ هزار اصله نهال به یاد شهدای غزه، به نام پویش "صبح زیتون" در استان آغاز شد.

استاندار، در مراسم آغاز کاشت نهال در خراسان جنوبی، گفت: اصل کار کاشت این میزان نهال بر عهده مردم بوده و دستگاه‌ها نقش تسهیل‌گری، حمایت و پشتیبانی را بر عهده دارند.

نظر شما