شناسهٔ خبر: 63805051 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در راستای برنامه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت :

کاشت نهال در هفت هکتار از عرصه‌های مازندران شروع شد

ساری- ایرنا- همزمان با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی امروز شنبه یازدهم آذرماه کاشت نهال در بیش از هفت هکتار از عرصه های ۱۱ شهرستان حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری شروع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، برنامه کاشت یک میلیارد اصله نهال در دولت سیزدهم برای حفاظت از خاک کشور از سال گذشته شده است و همسو با این رویکرد استان های مختلف به خصوص مازندران و دیگر استان های شمالی باید تعهدات خود را در اجرای این طرح عملیاتی کنند.

دولت مردمی آیت الله رئیسی بر اساس تعهدات بین‌المللی که هر کشوری به همان اندازه ای که کربن تولید می‌کند باید ترسیب یا جذب کربن داشته باشد در یک اقدام عملی طرح کاشت یک میلیارد درخت را به مدت چهار سال با شعار " درخت برای زندگی - باهم بکاریم برای ایران سرسبز و قوی" برنامه ریزی و شروع کرد.

مدیرکل منابع طبیعی، مراتع و آبخیزداری مازندران - ساری از تولید هفت میلیون و ۱۳۲هزار اصله نهال در نهالستان های استان خبر داد و گفت:‌ همزمان با شروع سراسری کاشت درخت، طبق برنامه از امروز ۱۰ هزار اصله نهال بین مردم این استان برای غرس توزیع شده است.

سید علی علوی در حاشیه آغاز طرح کاشت درخت در محل صنایع چوب و کاغذ مازندران افزود : ملاک و اولویت در این طرح احیا و غنی‌سازی، حفظ پوشش طبیعی، حفظ ‌کاربری اراضی منابع طبیعی، مقابله با بیابانزایی و سپس توسعه است.

وی با اظهار این که باید از زمین های کم بازده به خصوص حاشیه جاده ها ، آب بندان ها ، خیابان ها و پارک های شهری بیشترین بهره را ببریم. تصریح کرد: در راستای توسعه طرح های زراعت چوب و توسعه فضای سبز، نهال‌های جنگلی اعم از پهن برگ و سوزنی برگ در سه منطقه ارتفاعی پایین بند، میان بند و بالا بند در هفت نهالستان حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری تولید و طبق برنامه تا پایان سال بین مردم توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به این که اگر در حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی توجه نشود، به طور یقین امنیت زیستی با تغییرات آب و هوایی به مخاطره می افتد، توضیح داد:‌ تولید و کاشت درختان هیچ گونه بار مالی و هزینه ای برای دولت ندارد.

وی بیان داشت: ۱۶۴ هکتار از هفت نهالستان تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری به صورت قرارداد با پیمانکاران، نهال مورد نظر تولید و به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده می شود.

علوی با بیان این که طبق برنامه سال گذشته حدود سه میلیون اصله درخت تولید شده و امسال به بیش از هفت میلیون اصله رسیده است، ادامه داد: این رقم در سال آخر دولت سیزدهم به۱۲ میلیون اصله نهال در این منطقه خواهد رسید.

وی گفت: امروز نیز طبق برنامه کاشت درخت با توزیع بیش از ۱۰ هزار اصله در ۱۱ نقطه از عرصه های مازندران شروع شده است.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

نظر شما