شناسهٔ خبر: 63737938 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم:

ضرورت همکاری صنایع در بحث کار آموزی با دانشگاه‌‎ها

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: راه حل ما برای ارتباط دانشگاه و صنعت هم افزایی میان دانشگاه و جامعه است تا بتوانند از موازی کاری جلوگیری و ماموریت گرا شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان؛ دکتر محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست صمیمی اداره کل بورس و اعزام دانشجویان با صنایع در خصوص معرفی بورس‌های دانشجویی گفت: ضروری است حداکثر هم‌افزایی بین مجامع علمی و دانشگاهی با وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد. توجه و عنایت خوبی نیز به این موضوع صورت گرفته، ولی واقعیت این است که هنوز با وضعیت مطلوب و مورد نیاز فاصله داریم. 

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر مجموع سرمایه‌گذاری کشور در حوزه تحقیق و توسعه حدود نیم درصد GDP کشور است. در حالی که کشورهای پیشرفته بین ۳ تا ۴ درصد از GDP خود را صرف پژوهش و یافتن روش‌های نوین و افزایش بهره‌وری و توسعه فناوری می‌کنند. 

وی با بیان اینکه از لحاظ نیروی انسانی اگرچه تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته، ولی هنوز شرایط خوبی نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد پژوهشگران که آن‌ها را می‌توان شامل استادان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران مراکز تحقیقاتی در نظر گرفت، کمتر از یک نفر در ۱۰۰۰ نفر از جمعیت کشور است، اما در برخی از کشورهای پیشرفته این عدد به ۷ یا ۸ نفر می‌رسد. به عبارتی در این شاخص نیاز به توجه بیشتر وجود دارد. 

سیف گفت: عوامل دیگر ذکر شده مثل تجربه و دانش انباشته نیز بسیار قابل توجه هستند و باید قبول کنیم که مراکز علمی و دانشگاهی ما در مقایسه با نمونه‌های خارجی قدمت بسیار کمتری دارند. البته دانشگاه‌هایی هم داریم که مثل دانشگاه تهران حدود ۱۰۰ سال قدمت دارند، ولی در مقایسه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر بین المللی که بعضاً سابقه قرن‌ها فعالیت مستمر دارند، کشور ما کشور جوانی در این حوزه محسوب شده و لذا تجربه و دانش انباشته کمتری داریم که البته باید همان را هم قدر بدانیم و استفاده کنیم. 

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی موجود دانشگاه‌ها، دوره‌های فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت، دوره‌های پسادکتری و بسیاری موارد دیگر هم هستند که حتما می‌توانند ابزار مناسبی برای هم افزایی دانشگاه‌ها با مراکز اجرایی جهت رفع مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور باشند. ولی همه این‌ها مستلزم یک عزم و برنامه اساسی توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تحول و بهبود است که انشاالله بتوانیم شاهد آن باشیم. 

سیف با اشاره به اینکه راه حل ما برای ارتباط دانشگاه و صنعت هم افزایی میان دانشگاه و جامعه است تا بتوانند از موازی کاری جلوگیری و ماموریت گرا شوند؛ گفت: ماموریت‌گرایی دارای اهمیت بسیاری است و از لحاظ بودجه، امکانات، نرم‌افزار و سخت‌افزار باید تقسیم کار انجام شده و هر دانشگاه و پژوهشگاهی چند مساله کشور را حل کند. 

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم بیان کرد: ما باید نسخه‌های متنوعی داشته باشیم تا بتوانیم جاذبه ایجاد کنیم و دانشجویان را ترغیب به حضور در صنعت کنیم و این صنایع هستند که می‌توانند این جاذبه‌ها را ایجاد کنند. 

سیف افزود: بحث مهارت افزایی برای دولت بسیار مهم است، در این خصوص دانشگاه‌ها به آموزش می‌پردازند و لازم است صنایع در بحث کار آموزی با دانشگاه‌‎ها همکاری لازم را داشته باشند. اگر صنعت بتواند بر پایه قراردادها با دانشگاه‌ها کار کند می‌تواند هزینه‌ها را از مالیات‌های خود پرداخت کند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: شما به عنوان صنایع باید شریک خود را انتخاب و از دانشگاه حمایت کنید تا بتوانید از ثمره آن استفاده کنید. ما در این راستا اعضای هئت علمی که تحقیقات خوبی در خصوص ارتباط جامعه و صنعت دارند تقدیر می‌کنیم تا تشویقی در این، راستا رخ دهد.

انتهای پیام/

نظر شما