شناسهٔ خبر: 63722132 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پروانه معصومی درگذشت

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که به دلیل بیماری در بیمارستان گیلان بستری شده بود، ساعاتی پیش درگذشت.

صاحب‌خبر -

پروانه معصومی بازیگر ۷۸ ساله سینما و تلویزیون که چند سالی بود در گیلان زندگی می‌کرد به دلیل عارضه پارگی روده در بيمارستان بستری بود و امروز بر اثر عفونت ریوی به آی سی یو منتقل شد و ساعتی پیش از دنیا رفت. 

نعیمه نظام دوست با انتشار پستی در صفحه خود نوشت: «خداحافظ بانو جان مهربانم سفرتان سبز، خانم جان بانو پروانه معصومی مهربانم. سال‌هاست افتخار شاگردی شما را داشتم، سریال پلیس جوان و دریایی‌ها و ساکن کلبه چوبی که مدت دوماه در لاهیجان با هم زندگی کردیم، کلی خاطرات زیبا از شما به یاد دارم، شما به شدت مهربان، ولی جدی بودید، خانم و زیبا و شریف و مقتدر و به شدت مادر بودید. خداحافظ بانوی زیبا، خداحافظ خانم جان بانو پروانه معصومی.»

پروانه معصومی متولد ۱۱ اسفند ۱۳۲۳ بود. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. معصومی برای نقش‌آفرینی در گل‌های داوودی (۱۳۶۳)، جهیزیه‌ای برای رباب و شکوه زندگی (هر دو در ۱۳۶۶) برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد.

پروانه معصومی

سریال کوچک جنگلی به کارگردانی بهروز افخمی در سال ۶۶ اولین تجربه بازیگر پروانه معصومی در دنیای تلویزیون بود که در نقش جواهر در این سریال ایفای نقش کرد، اما بازی در سریال امام علی (ع) نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او بود.

پروانه معصومی در سريال يوسف پيامبر

آخرین حضور پروانه معصومی در قاب تصویر سریال «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری بود که سال ۱۴۰۰ از شبکه دو پخش شد.

مرحوم معصومی همچنین در سریال‌های مینو، یوسف پیامبر، تا صبح، نشانی، باران عشق، مثل هیچ کس، پلیس جوان، دریایی‌ها، ملکوت و کوچک جنگلی ایفای نقش کرده بود.

سریال یوسف پیامبر با بازی پروانه معصومی این شب‌ها از شبکه آی فیلم در حال پخش است.

پروانه معصومی  در سريال امام علي

معکوس، جانان، ترانه شرقی، فیلم شاهزاده ایرانی، وعده دیدار، مسافر ری، سفر به هیدالو، تنگنا، ناصرالدین شاه آکتور سینما، تماس، سال‌های خاکستری، طوبی، تحفه‌ها، جهیزیه‌ای برای رباب، خارج از محدوده، شکوه زندگی، شناسایی، ترنج، چمدان، ملاقات، ناخدا خورشید، جستجو در شهر، آشیانه مهر، تاتوره، راه دوم، گل‌های داوودی و کلاغ از جمله آثار سینمایی مرحوم معصومی در طول دوران فعالیت کاری است.

دیدار پروانه معصومی با رهبر انقلاب

پروانه معصومی در سال ۱۳۸۹ به دلیل حضور در دیدار هنرمندان با رهبر انقلاب و صبحتهایی که در این دیدار انجام داد، مورد هجمه منتقدان قرار گرفت. او چندی بعد درباره این دیدار گفت: «رهبر انقلاب را دوست دارم و همیشه هم گفته‌ام از روی اجبار کاری نکرده‌ام. چند وقت پیش یک کسی به من گفت به زور شما را [به دیدار رهبری] بردند و گفتم من با سر رفتم.»

خانم معصومی در ادامه گفت: «انقلاب باعث شد که کشور ما یک هویت محکمی در دنیا پیدا کند. ایران یک اسم قابل احترامی در دنیا شد برای کسانی که می‌دانند احترام یعنی چه؟ انقلاب باعث شد من اگر به خارج از ایران می‌روم و ایرانی هستم به این ایرانی بودن افتخار کنم. افتخار می‌کنم ایرانی هستم و افتخار کنم اینجا زندگی می‌کردم. این همه جوان‌های ما در جنگ تحمیلی جان‌شان را از دست دادند که کشور ما یک کشور سرافراز باشد.»

نظر شما