شناسهٔ خبر: 63715413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارتقاء خدمات تشخیص HIV با مشارکت اجتماعی شعار روز جهانی ایدز

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ارتقاء خدمات تشخیص HIV با مشارکت اجتماعی و پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان را شعار روز جهانی ایذر اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

ارتقاء خدمات تشخیص HIV با مشارکت اجتماعی شعار روز جهانی ایدز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، دکتر شایسته شمی پور با اشاره به آیین بزرگداشت روز جهانی ایدز در سال ۱۴۰۲، گفت: هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و در این روز جوامع با یکدیگر هم‌پیمان می‌شوند تا در امر کنترل بیماری مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای پایان انگ و تبعیض، افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با HIV زندگی می‌کنند، نیاز به کار‌های اساسی و مشارکت همگانی وجود دارد، افزود: باوجود گذشت ۴ دهه از پاسخ دهی به اپیدمی HIV، هنوز در سراسر دنیا خدمات پیشگیری، تشخیص و مراقبت و درمان با موانع متعددی روبه‌رو است و هرسال متناسب با شرایط، یکی از کار‌های اصلی که باید برای کنترل بیماری سرلوحه کار قرار گیرد به عنوان شعار روز جهانی در نظر گرفته می‌شود.

دکتر شمی پور با اشاره به اینکه در سراسر دنیا توجه ویژه به برنامه‌ریزی برای ارتقا کمی و کیفی خدمات تشخیص HIV که منجر به تشخیص به هنگام بیماری شود، یکی از محور‌های اصلی برنامه کنترل HIV است، ادامه داد: جلب مشارکت گیرندگان خدمت و تمرکز بر مشارکت اجتماعی در این امر یکی از راهکار‌های موثر در دستیابی به اهداف پیشگیری و تشخیص است و بدون شک پایان اپیدمی HIV در گرو فراهم کردن امکان دسترسی همگان به خدمات مطلوب پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان بیماری محسوب می‌شود.


رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز می‌گوید: بنابراین شعار روز جهانی سال ۱۴۰۲ با عنوان ارتقاء خدمات تشخیص اچ‌آی‌وی با مشارکت اجتماعی /پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان انتخاب شده است.

وی آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه HIV را یکی از راهبرد‌های برنامه کشوری پیشگیری از این بیماری در کشور عنوان و اضافه کرد: با این وجود تعیین یک مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته‌سازی موضوع و حساس‌کردن سیاست‌گزاران، مسئولان و آحاد افراد جامعه به موضوع HIV و همراه کردن آنان برای پیشگیری از ایدز بسیار ضروری است. هنوز برای پایان انگ و تبعیض، افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با HIV زندگی می‌کنند، نیاز به کار‌های اساسی و مشارکت همگانی وجود دارد.

شمی پور گفت: باوجود فعالیت‌ها و کار‌هایی که در طول سال‌های قبل انجام شده است، هنوز چالش‌های بسیاری وجود دارد که باید به آن توجه شود، یکی از چالش‌های اصلی در کشور افت فعالیت‌های تشخیص و شناسایی موارد مبتلا به HIV است، بنابراین به‌منظور اطلاع‌رسانی مناسب و ترغیب به انجام آزمایش در این خصوص، تشدید فعالیت‌های بیماریابی در همه مراکزی که تست تشخیص HIV انجام می‌دهند، مدنظر قرار گرفته است.  

وی افزود: با توجه به این مهم و حساسیت موضوع ایدز و رسالت دست‌اندرکاران عرصه سلامت و بهداشت کشور به مناسبت روز جهانی ایدز یک بازه زمانی یک ماهه (از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر) در نظر گرفته شده است که فرصت مناسبی برای تبیین برنامه‌ها، جلب مشارکت سیاستگزاران و مسئولان، بیان کارها، دستاورد‌ها و چالش‌های موجود و همچنین تکریم فعالیت‌های دست اندرکاران خواهد بود.

نظر شما