شناسهٔ خبر: 63696666 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سازمان محیط‌زیست تاکید کرد

ضرورت استفاده از ظرفیت پهپادی کشور برای تقویت نظارت بر مناطق حفاظت‌شده/ تحریم‌ها موانعی برای حفظ محیط‌زیست ایجاد می‌کند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های پهپادی کشور برای تقویت نظارت بر مناطق حفاظت‌شده، گفت: حتما کشورهای توسعه‌یافته بدانند مساله تحریم‌ها موانعی برای حفظ محیط‌زیست ایجاد می‌کند که باید برطرف شود تا همگرایی اصلی صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه «اولین نشست هم‌اندیشی مدیریت و پیشگیری قاچاق گونه‌های حیات وحش» در جمع خبرنگاران گفت: امروز اولین نشست تخصصی درباره پیشگیری از قاچاق حیات وحش با حضور سه دستگاه اصلی یعنی قوه قضاییه، مجموعه انتظامی و سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

وی افزود: خلأ قانونی در زمینه قاچاق حیات وحش بسیار محسوس است و اقدامات لازم باید در قالب تدوین لوایح انجام شود. همچنین ارزش‌گذاری گونه‌های حیات وحش در چرخه حیات و زندگی بسیار حائز اهمیت است.

سلاجقه با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های پهپادی کشور برای تقویت نظارت بر مناطق حفاظت‌شده، عنوان کرد: پهنه محیط‌زیست در کشور بسیار گسترده است و نمی‌توان تنها از طریق محیط‌بان‌ها از محیط‌زیست و حیات وحش کشور محافظت کرد.

وی با اعلام این که به زودی همه یگان‌های حفاظت محیط‌زیست و پاسگاه‌ها مجهز به بی‌سیم دیجیتال خواهند شد، گفت: قاچاقچیان و متخلفانی حوزه حیات وحش، از این به بعد به‌شدت احساس ناامنی خواهند کرد.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: اکنون همدلی و همیاری خوبی میان دستگاه‌ها برای مقابله با تخلفات حوزه محیط‌‌زیست انجام شده است و اگر مشکلات قانونی هم مرتفع شود، مطمئنیم محیط‌زیست کشور که اکنون در معرض خطر است به شدت مورد محافظت قرار خواهد گرفت.

سلاجقه همچنین خاطرنشان کرد: وقتی شرایط اقتصادی به نوعی دچار مشکل باشد، فشار به حیات وحش افزایش می‌یابد. باید در بسیاری از مناطق به‌ویژه نقاط مرزی به امرار معاش‌های اصلی و بومی مردم توجه شود و در واقع به ایجاد معیشت جایگزین توجه کرد. مطمئنیم اگر فرهنگ‌سازی در حفاظت از حیات وحش در میان جوامع محلی افزایش یابد، نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: درباره اجلاس کاپ ۲۸ دستورهایی مستمر مد نظر قرار دارد. البته در این زمینه مواضع خود را قبلا اعلام کرده‌ایم و معتقدیم کشورهای توسعه‌یافته زیست جهان را تخریب کرده‌اند و باید تاوان آن را بپردازند. منابع آب، خاک و هوای کشورها تحت تأثیر فعالیت کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته و تخریب شده است و آنها باید در این زمینه تاوان بپردازند.

سلاجقه تصریح کرد: حتما کشورهای توسعه‌یافته بدانند مساله تحریم‌ها موانعی برای حفظ محیط‌زیست ایجاد می‌کند که باید برطرف شود تا همگرایی اصلی صورت گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان اقدام عاجلی برای مقابله با آلودگی هوا انجام داد، گفت: خوشبختانه امسال با روند کنونی به نظر می‌رود به سمت خوبی پیش رویم و شهرداری تهران وعده داده است که یک هزار دستگاه اتوبوس برقی به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل تهران اضافه می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با کشورهای مختلف قرارداد بسته و ظرفیت‌های خوبی در حال استفاده است. شهرداری‌ها و وزارت صمت اقدامات خوبی در تهران و کلانشهرهای دیگر مانند اصفهان انجام داده‌اند

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان گفت: جابه‌جایی پالایشگاه شهید منتظری اصفهان مد نظر قرار گرفته است و اراضی مناسبی به عنوان جایگزین پیشنهاد شده است تا این پالایشگاه از اصفهان خارج شود.

انتهای پیام/

نظر شما