شناسهٔ خبر: 63641220 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شکست در جنگ رسانه ای، عامل کشتار خبرنگاران توسط صهیونیستها

خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مستقر در جنوب لبنان و فلسطین اشغالی: پوشش گسترده خبری شمال اراضی اشغالی توسط خبرنگاران در جنوب لبنان و شکست در جنگ رسانه ای، سبب خشم نظامیان صهیونیست و کشتار خبرنگاران شده است.

صاحب‌خبر -

بررسی کشتار خبرنگاران در مرز شمال اراضی اشغالی توسط صهیونیستها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما شبکه سراسری خبر در برنامه جهان امروز خود ساعت: ۲۲:۳۰ در ارتباط زنده تصویری با آقای حسن عظیم زاده، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مستقر در جنوب لبنان و فلسطین اشغالی کشتار خبرنگاران توسط صهیونیست‌ها را بررسی کرد.

سؤال: این خبرنگاران دقیقاً کجا مستقر بوده اند که این حمله صورت گرفت، آن چیزی که من برداشت کرده بودم، شبیه همین موقعیتی است که ما همیشه در شبکه خبر با شما گفتگو می‌کردیم.
عظیم زاده: گروه خبری تلویزیون المیادین، خانم فرح عمر و آقای ربیع معماری، در منطقه تَیرهَرفو در مقابل دو تا از پایگاه‌های نظامیان صهیونیست یعنی پایگاه جرداح و ظهیره مستقر شده بودند که آنجا هدف قرار گرفتند. متأسفانه بعد از هدف قرار گرفتن شان هیچ واکنشی را از سمت رسانه‌های رژیم صهیونیستی شاهد نبودیم با اینکه اعلام شد این‌ها خبرنگار هستند و هدف قرار گرفتند. متأسفانه رسانه‌های رژیم صهیونیستی حتی اعلام کردند که یک گروه از مبارزان حزب الله را هدف قرار داده اند، اما آن چیزی که خبر آن ساعتی بعد از شهادت این گروه خبری منعکس شد نشان داد که همکاران ما در شبکه تلویزیونی المیادین بودند که هدف حمله پهپادی نظامیان صهیونیست قرار گرفتند. تقریباً از همان اوایل آغاز نبرد در جبهه شمالی، از نظر اخلاقی بین خبرنگاران شبکه‌های مختلف یک قانونی گذاشته شده، اینکه ما سعی کنیم از منازل مسکونی فاصله داشته باشیم و آن موقع گزارش‌های خودمان را بخصوص در ارتباطات مستقیم با شبکه‌های مختلف تلویزیونی ارائه کنیم. این از نظر اخلاقی است و ما سعی می‌کنیم که از مناطق مسکونی فاصله بگیریم و متأسفانه با اینکه مشخصات خودرو‌های ما و همچنین اس ان جی و دستگاه‌های ارسال تصاویر را کاملاً مشخص است و پهپاد‌های رژیم صهیونیستی هم که با دوربین کاملاً منطقه را رصد می‌کنند، کاملاً می‌دانند، ولی باز هم هدف قرار می‌دهند. اینجا تنها نبرد در جبهه عملیاتی نیست، در جبهه رسانه‌ای هم فوق العاده عملیات سنگینی است، چون در جبهه شمال اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی حتی رسانه‌های خودش را هم به نوعی سانسور می‌کند و اجازه حضور خبرنگاران را در شمال اراضی اشغالی به شبکه‌های مختلف تلویزیونی از کشور‌های دیگر که اصلاً نداده است و یا خیلی محدود بوده است. بخاطر همین پوشش گسترده در جبهه جنوب و جنوب لبنان، شمال اراضی اشغالی توسط خبرنگاران در جنوب لبنان انجام می‌شود و این باعث خشم نظامیان صهیونیست شده است.
سؤال: این تصاویری که در گزارش آقای حسینی در بیروت بود و الان هم همزمان با صحبت‌های شما پخش شد یک قابی داشت که یک دوربینی دوربین خبرنگار المیادین داشت می‌سوخت برای شما که فعالیت و موقعیت مشابهی مثل خبرنگار شهید المیادین خام فرح عمر داشتید، این حمله و آن قاب دوربین درحال سوختن چه حس و بازخوردی درون شما داشته است؟
عظیم زاده: فوق العاده ناراحت کننده بود. من در سی و چند روزی که اینجا هستم خبرنگاران شبکه‌های مختلف تلویزیونی را بار‌ها و بار‌ها در مسیری که برای تهیه گزارش می‌روم یا به محل‌های مختلف برای ارتباط زنده می‌روم این دوستان را می‌بینم و همدیگر را می‌بینیم هر روز سعی می‌کنیم حداقل باهم در تماس باشیم برای تبادل اطلاعات خبری و اطلاعاتی که از مناطق مختلف داریم، چون طول ۱۰۵ کیلومتر نوار مرزی خب ما در جای جای آن نمی‌توانیم لحظه‌ای حضور داشته باشیم، اما خبرنگاران با همدیگر در ارتباط هستیم و اخبار مناطق مختلف را همدیگر به اشتراک می‌گذاریم و هر روز حداقل یک بار حال همدیگر را می‌پرسیم که جویای احوال هم باشیم. خانم فرح عمر و آقای ربیع معماری را هم یک روز قبل از این فاجعه واقعاً دیدیم و با همدیگر با سایر گروه‌های خبری بودیم و خبر‌ها و اطلاعات مان را به اشتراک می‌گذاشتیم، فوق العاده ناراحت کننده بود برای ما، ولی چیزی که ما دیشب در جمع خبرنگاران با همدیگر جمع شدیم و یادبود کوچکی برای این خبرنگاران وتصویربردار شبکه المیادین گرفتیم، آنجا دوستان عزم شان جزم‌تر از قبل بود که از شبکه‌های مختلف تلویزیونی فرقی هم نمی‌کرد، همراه مقاومت و یا اینکه با مقاومت هم فاصله داشته باشند، اما همه شان عزمشان جزم بود که اطلاعات رسانی شفاف و دقیق را از جبهه شمال اراضی اشغالی از جنوب لبنان انجام دهند. خیلی از خبرنگاران شاید سیاست رسانه ایشان فرق می‌کند، اما دل خود خبرنگاران کاملاً همراه با مقاومت بود وقتی که حزب الله لبنان سه عملیات را در انتقام خون شهید فرح عمر و همچنین ربیع معماری انجام داد، یک پایگاه نظامی و دو محل تجمع نظامیان صهیونیست را دیروز به شدت مورد حمله قرار داد و تعدادی از نظامیان صهیونیست در این حملات کشته و زخمی شدند، خبرنگاران شبکه‌های مختلف تلویزیونی، شبکه‌های عرب زبانی که به هر حال وابسته به کشور‌های غربی هستند، خیلی برای خود من جالب بود که می‌گفت صداقت حزب الله را و این پشتیبانی حزب الله را فوق العاده ستایش می‌کردند و می‌گفتند کار کردن رسانه‌ای در جبهه مقاومت هم واقعاً باعث افتخار باید باشد برای خبرنگارانی که در این جبهه دارند فعالیت می‌کنند.

نظر شما