شناسهٔ خبر: 63527315 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بارش ۲۱ میلیمتری و آبگرفتگی در معابر اهواز

تکمیل طرح فاصلاب شهری اهواز راهکار ایجاد نشدن آبگرفتگی معابر هنگام بارش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، بارش باران در روز پنجشنبه (۲۵ آبان) در اهواز با آبگرفتگی معابر همراه بود که با اجرای طرح ضربتی شهرداری اهواز و اقداماتی از جمله شناسایی نقاط آبگیر شهر اهواز قبل از بارندگی، کماکان مهار شد.
شهردار اهواز به همشهری گفت: «در نقاط مختلف شهر میزان بارش متفاوت و پراکنده‌است و با توجه به اینکه زیرساخت اهواز برای رفع کامل تقاط آبگیر فراهم نیست، در هر بارندگی نقطه جدیدی دچار آبگرفتگی شود. تکمیل شبکه خطوط فاصلاب و شناسایی نقاط آبگرفتگی جدید کمک می‌کند تا در بارندگی‌های بعدی مشکل آبگرفتگی ایجاد نشود.»
رضا امینی افزود: «میانگین بارش اخیر آبگرفتگی معابر در اهواز ۲۱ میلی‌متر بود که با توجه به شدت و حجم بارش آبگرفتگی برخی از معابر را رقم زد.»
شهردار اهواز گفت: «از ۱۴۰ نقطه آبگیر شناسایی شده در شهر اهواز ۱۲۳ نقطه در کمتر از ۲۴ ساعت رفع آبگرفتگی و باعث آسیب کمتری به منازل شد. بسیاری از نقاطی که در بارندگی سال قبل دچار آبگرفتگی می شدند، در بارش اخیر کمترین میزان آبگرفتگی را داشتند.»
امینی ادامه داد: « ۲ نقطه شهری به دلیل جاری شدن آب از مناطق کوهستانی در اثر شدت بارش اخیر آبگرفتگی شدید داشت و مابقی نقط آبگرفتگی سطحی بودند که دستگاه‌های پمپاژ آبگرفتگی رفع شد.»
شهردار اهواز با اشاره به اینکه اهواز شهری مسطح است و آبگرفتگی در اثر بارش معمولا اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: «برخی از آبگرفتگی‌های اخیر به دلیل ریزش شبکه فرسوده فاضلاب بود که نیازمند تکمیل زیرساخت و اتصالات خطوط فاضلاب است.»
به گفته شرف‌الدین شیرازی مدیر کل مدیریت بحران خوزستان، قبل از بارندگی تجهیزات لازم پیش‌بینی و در محل مستقر شده بودند اما در چند نقطه غافلگیر شدیم زیرا سابقه آبگرفتگی نداشتند و دچار شکستگی و ریزش خطوط فاضلاب شدند.
محمدرضا کرمی‌نژاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان هم میزان پیشرفت طرح فاضلاب اهواز را بیش از ۶۰ درصد اعلام کرده و به گفته وی اجرای کامل این طرح در حل مشکل آبگرفتگی و دفع آب‌های سطح و فاضلاب بسیار موثر است.

آبگرفتگی معابر در بوشهر

آبگرفتگی معابر در جنوب کشور در پی بارش اخیر فقط در اهواز اتفاق نیفتاد و گریبان برخی از نقاط استان بوشهر را هم گرفت. کوروش دهقان، مدیر بحران استان بوشهر به همشهری گفت: «وضعیت معابر بعد از ۲۴ ساعت به حالت عادی بازگشت و مشکلی برای تردد در معابر وجود ندارد.»
پیام مساعدی، کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر نیز از ورود سامانه بارشی به استان در روز یکشنبه (۲۸ آبان) خبر داد و گفت: « فعالیت سامانه بارشی پیش رو سه روزه و همراه با رعد و برق و وزش تندباد لحظه‌ای پیش بینی می‌شود.»

بیشتر بخوانید:
تکمیل فاضلاب اهواز تا 1403 | پایان آب‌گرفتگی‌ها

نظر شما