شناسهٔ خبر: 63481450 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش قابل توجّه مصرف برق نسبت به دو سال قبل

وزیر نیرو گفت: امسال مجموع مصرف برق ۴۶ میلیارد کیلووات بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیارد کیلو وات کاهش مصرف وجود داشت.

صاحب‌خبر -

رتبه نخست صنعت برق در افزایش تولید و فروش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، در مراسم آغاز بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ضمن بیان اینکه تعداد شرکت کنندگان در این دوره از نمایشگاه ۶۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم با توجه به ناترازی که در کشور داشتیم، دو راهکار افزایش ظرفیت تولید و مدیریت مصرف و بهینه سازی را دنبال کردیم؛ به گونه‌ای که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در هفت ماه ابتدایی امسال، در حوزه تولید ۲۲.۱ درصد و در فروش ۲۴.۸ درصد افزایش را شاهد بودیم.

وزیر نیرو با تاکید بر این که صنعت برق رتبه نخست میان همه صنایع کشور در تولید و فروش را داراست؛ در تشریح این ارقام، مصرف برق بخش خانگی و صنعتی را در تابستان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ و مقایسه کرد و افزود: در تابستان سال ۱۴۰۰ به علت ناترازی که در صنعت برق وجود داشت، شاهد تامین نشدن برق در بخش خانگی و صنعتی بودیم؛ به گونه‌ای که از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ شهریور ماه آن سال با ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق، حتی تا سه نوبت خاموشی را نیز تجربه کردیم.

وی ادامه داد: با اعمال سیاست‌هایی مانند پاداش صرفه جویی در سال ۱۴۰۲، با وجود اینکه دو میلیون مشترک جدید به شبکه اضافه شدند و انتظار ۲۰ درصد افزایش مصرف خانگی را داشتیم، از ۱ خرداد تا ۱۵ مهرماه، عدد ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت برای مصرف برق ثبت شد؛ یعنی نه تنها افزایش مصرف نداشتیم، بلکه شاهد کاهش مصرف نیز بودیم.

محرابیان با بیان اینکه امسال برای نخستین بار میزان برق تحویلی به بخش صنایع بیشتر از بخش خانگی بود، گفت: مجموعه برقی که در سال ۱۴۰۰ به بخش صنعت تحویل داده شد، ۳۶ میلیارد کیلووات ساعت بود؛ در صورتی که این عدد در تابستان امسال به ۴۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید.

وی در ادامه به جشنواره فن بازار اشاره و بیان کرد: در برخی سال‌ها تمرکز در صنعت برق تنها روی بازار بوده است و محصولات خود در این صنعت را متناسب با نیاز‌های روز رشد ندادیم، اما در این بخش نمایشگاه از ایده تا مرحله عرضه در بازار را شاهد هستیم که درجای خود یک الگو محسوب می‌شود.

وزیر نیرو در پایان، ضمن بیان اینکه در این صنعت به بازار منطقه‌ای نیز توجه شده است، گفت: اکنون بازار صنعت برق ایران متشکل از یک جمعیت ۵۰۰ میلیون نفری است که شامل کشور ایران و کشور‌های منطقه می‌شود و این نمایشگاه بهترین فرصت افزایش همکاری‌ها و آشنایی مهمانان خارجی با ظرفیت‌های ماست.

نظر شما