شناسهٔ خبر: 63451796 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

رگبار باران و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی طی روزهای پایانی هفته هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار کشاورزی سطح زرد سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی از روز چهارشنبه تا جمعه موجب رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی می‌شود و خطر خسارت به محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

این سامانه روز چهارشنبه خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب شهرستان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و روز پنج‌شنبه کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، یزد، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را در بر می‌گیرد.

روز جمعه نیز استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی درگیر این سامانه خواهند شد.

سازمان هواشناسی به تسریع در برداشت محصولات کشاورزی (مانند ذرت، سیب زمینی، پیاز، صیفی جات و غیره)، تسریع در انتقال محصولات دپو شده در کنار مزارع به انبار های مسقف (مانند مرکبات، برنج، ذرت و غیره) و زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها توصیه کرده است.

عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش و باد شدید، انجام اقدامات حفاظتی در مزارع صیفی جات استان بوشهر و کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبتدر این شرایط جوی لازم است.

جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی به بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش توصیه شده است و خودداری عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها و فصل جابه‌جایی عشایر در استان‌های سردسیر زاگرس مرکزی به مناطق گرمسیر، جلوگیری از ورود آب باران به داخل سالن‌های دامداری و طیور، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی و انتقال ماشین آلات و ادوات کشاورزی به مکان‌های مسقف و استحکام سازه‌های گلخانه‌ها و دامداری‌ها در برابر باد شدید نیز در این شرایط ضروری است.

نظر شما