شناسهٔ خبر: 63452655 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

رگبار باران و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی

صاحب‌خبر -
رگبار باران و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی
خبرگزاری آریا - سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی طی روزهای پایانی هفته هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، بر اساس هشدار کشاورزی سطح زرد سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی از روز چهارشنبه تا جمعه موجب رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی می‌شود و خطر خسارت به محصولات کشاورزی را به همراه دارد.
این سامانه روز چهارشنبه خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب شهرستان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و روز پنج‌شنبه کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، یزد، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را در بر می‌گیرد.
روز جمعه نیز استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی درگیر این سامانه خواهند شد.
سازمان هواشناسی به تسریع در برداشت محصولات کشاورزی (مانند ذرت، سیب زمینی، پیاز، صیفی جات و غیره)، تسریع در انتقال محصولات دپو شده در کنار مزارع به انبار های مسقف (مانند مرکبات، برنج، ذرت و غیره) و زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها توصیه کرده است.
عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش و باد شدید، انجام اقدامات حفاظتی در مزارع صیفی جات استان بوشهر و کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبتدر این شرایط جوی لازم است.
جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی به بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش توصیه شده است و خودداری عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها و فصل جابه‌جایی عشایر در استان‌های سردسیر زاگرس مرکزی به مناطق گرمسیر، جلوگیری از ورود آب باران به داخل سالن‌های دامداری و طیور، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی و انتقال ماشین آلات و ادوات کشاورزی به مکان‌های مسقف و استحکام سازه‌های گلخانه‌ها و دامداری‌ها در برابر باد شدید نیز در این شرایط ضروری است.

نظر شما