شناسهٔ خبر: 63380950 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات: اجرای شبکه فیبرنوری نقطه عطفی در تاریخ ارتباطات کشور است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اجرای شبکه فیبرنوری بزرگ‌ترین پروژه کشور به لحاظ حجم عملیات و یک نقطه عطف در تاریخ ارتباطات کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی استانداری مرکزی ، طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارهای شهر ساوه، روز پنجشنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، استاندار مرکزی و جمعی از مسئولین، به بهره‌برداری رسید.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه اجرای شبکه فیبر نوری بزرگترین پروژه کشور به لحاظ حجم عملیات و یک نقطه عطف در تاریخ ارتباطات کشور است، گفت: این طرح، اینترنت ثابت را با سرعت ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار مشترکین قرار می‌دهد در حالی که متوسط سرعت اینترنت ثابت در کشور هم‌اکنون ۱۱ تا ۱۲ مگابیت بر ثانیه است.

وی ادامه داد: بر روی بستر فیبر نوری تا نیم قرن آینده می‌توان سرویس داد و روز به روز هم سرعت را حتی تا چند هزار برابر افزایش داد.

زراع پور تأکید کرد: این پروژه بزرگ یک‌سال است که به طور عملیاتی آغاز شده و دولت تجهیز کارگاه بسیار خوبی انجام داد و تمهیدات خوبی اندیشیده شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان داشت: اسفند ماه سال ۱۴۰۰ گفتیم که ۲۰ میلیون پوشش شبکه فیبر ایجاد می کنیم اما برخی گفتند امکان پذیر نیست ولی در یکسال گذشته بیش از ۲ و نیم میلیون پوشش ایجاد شده و قریب ۴ میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند که این عدد تا پایان سال به ۸ میلیون خواهد رسید.

وی با بیان اینکه پیش‌تر رقابت اپراتورها در حوزه ارتباطات سیار بود و در حوزه ارتباطات ثابت عملا رقابتی نبود، گفت: در حال حاضر در طرح ملی اجرای فیبر نوری در کنار شرکت مخابرات ۹ اپراتور در کشور در حال کار هستند و رقابتی شکل گرفته تا خدمات با کیفیتی در اختیار مردم قرار بگیرد.

زارع‌پور تأکید کرد: تا پایان برنامه هفتم تکلیف شد که تمام ساختمان‌های کشور باید به فیبر نوری متصل شوند و هدف‌گذاری برای ۲۰ ملیون اتصال است.

وی گفت: پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارهای شهر ساوه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام رسیده و این پروژه با ۴۲ کیلومتر حفاری و بیش از ۱۰۰ کیلومتر فیبرکشی برای حدود۷۰ هزار خانوار ساکن شهر ساوه پوشش ایجاد کرده است.

زارع پور خاطرنشان کرد: تمام منازل و کسب و کارهای شهر ساوه از امروز تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفتند و مردم این شهر می توانند از اینترنت با سرعت‌های تا چند صد مگابیت بر ثانیه بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

نظر شما