شناسهٔ خبر: 63324402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

همه آنچه درباره انتخابات مجلس خبرگان‌رهبری باید بدانید

آخرین آمارها از ثبت‌نام خبرگان | پاسخ به 5 سئوال درباره انتخابات مجلس خبرگان

ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی در مجلس خبرگان‌رهبری درحالی از روز یکشنبه، ۱۴ آبان‌ماه آغاز شد که متقاضیان تا ساعت۱۸، شنبه ۲۰آبان‌ماه فرصت دارند برای ثبت‌نام، به فرمانداری‌های سراسرکشور، فرمانداری قم و همچنین ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور مراجعه کنند.

صاحب‌خبر -

همشهری‌آنلاین - گروه‌سیاسی: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پس‌از پایان مرحله ثبت‌نام، آزمون علمی برای احراز اجتهاد داوطلبان برگزار و سپس بررسی صلاحیت‌ها آغاز خواهد شد.

آخرین آمارها از ثبت‌نام‌ها

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به آغاز فرایند آغاز ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از نخستین ساعت‌های روز شنبه، اعلام‌کرد براساس آخرین آمارها، تاکنون ۳۷ نفر برای انتخابات مجلس خبرگان تا این لحظه ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به دوره قبل در روز نخست ۱۰ نفر اضافه شده‌اند

سید تقی شاهچراغی با بیان اینکه این تعداد با مراجعه به فرمانداری‌های سراسر کشور، فرمانداری قم و همچنین ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور، اقدام به ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری کرده‌اند، افزود: برای ثبت‌نام هم داوطلبان می‌توانند به‌صورت حضوری اقدام کنند و نمایندگان آنان با معرفی‌نامه مکتوب، می‌توانند دراین زمینه اقدام کنند.

ثبت‌نام در انتخابات چه شرایطی دارد؟

فرایند ثبت‌نام از متقاضیان نمایندگی در مجلس‌ خبرگان‌رهبری درحالی تا ۲۰ آبان‌ماه ادامه دارد که پیش‌از این ستاد انتخابات وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای، شرایط ثبت‌نام دراین انتخابات را اعلام کرده بود؛ شرایطی که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

  1. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  2. داشتن حداقل ۴۰ سال تمام
  3. برخورداری از توانایی لازم برای انجام وظایف مربوط به نمایندگی مجلس خبرگان
  4. عدالت و اشتهار به دیانت، وثوق، شایستگی و سلامت اخلاقی و اقتصادی
  5. داشتن بینش مناسب سیاسی - اجتماعی و آشنایی لازم با مسائل روز
  6. تعهد به انقلاب‌اسلامی، نظام جمهوری‌اسلامی ایران، التزام به قانون‌اساسی و ولایت مطلقه فقیه
  7. نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی به تشخیص مراجع قانونی و رسمی
  8. اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.

کدام داوطلبان نیاز به ارائه مدرک علمی ندارند؟

ارائه یکی از مدارک علمی معتبر شامل «سطح چهار حوزه»، «تایید کتبی از مدیر حوزه علمیه (قم، خراسان‌رضوی و اصفهان) مبنی بر صلاحیت علمی داوطلب برابر سطح چهار حوزه» یا «مدرک افتاء از مرجع رسمی برای داوطلبان اهل‌سنت، برابر آیین نامه مصوب حوزه‌های علمیه اهل سنت» از دیگر شرایط تعیین شده براساس قانون برای داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری است.

البته داوطلبانی که «رهبرمعظم انقلاب تصریحاً یا تلویحاً اجتهاد آنان را تایید کرده باشد»، «سابقه نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را دارند» و «داوطلبانی که صلاحیت علمی و اجتهادشان براساس نظر اکثریت فقهای شورای‌نگهبان محرز شود» از ارائه این مدرک مستثنی هستند.

کدام داوطلبان از حضور در آزمون کتبی معافند؟

حضور در آزمون علمی از دیگر مواردی است که براساس قانون، برای بررسی صلاحیت علمی متقاضیان نمایندگی درنظر گرفته شده‌است. این درحالی‌است که با توجه به قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان‌رهبری، داوطلبانی که سابقه نمایندگی مجلس خبرگان را دارند، از امتحان (کتبی و شفاهی) معاف هستند.

همچنین داوطلبانی که در دوره‌های گذشته این مجلس در امتحان کتبی یا شفاهی یا هر دو حائز نمره قبولی شده‌اند نیز از امتحان کتبی و شفاهی یا هردو معاف هستند.

آزمون کتبی چه روزی برگزار می‌شود؟

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آزمون کتبی بررسی صلاحیت علمی متقاضیان، روز ۳۰ آبان در مصلای شهر قم (از ساعت ۷ صبح تا ۱۷) برگزار خواهد شد؛ آزمونی که مدت‌زمان آن یک روز کامل خواهد بود. ازسوی دیگر داوطلبانی که در آزمون کتبی نمره قبولی بگیرند، به مصاحبه و آزمون شفاهی دعوت خواهند شد.

در ادامه، در نخستین روز بهمن‌ماه اسامی افرادی که در آزمون کتبی و شفاهی قبول شده‌اند، به‌عنوان «کاندیدای مجلس خبرگان رهبری» اعلام می‌شود و از ۲۶ بهمن تا ۹ اسفند، به‌مدت ۱۴ روز، برای انجام تبلیغات انتخاباتی فرصت دارند.

استان‌ها چند نمایند در خبرگان دارند؟

براساس قانون انتخابات مجلس‌خبرگان خبرگان، تعداد نمایندگان این مجلس، که برای ۸ سال انتخاب می‌شوند، ۸۸ نفر خواهد بود. تفکیک استانی تعداد نمایندگان مجلس خبرگان به این شرح اعلام شده‌است:

  • استان تهران: ۱۶نماینده
  • خراسان‌رضوی و خوزستان: هریک ۶نماینده
  • اصفهان، آذربایجان‌شرقی و فارس: هریک ۵نماینده
  • گیلان و مازندران: هریک ۴نماینده
  • آذربایجان‌غربی و کرمان: هریک ۳نماینده
  • اردبیل، البرز، سیستان‌وبلوچستان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزی: هریک ۲نماینده
  • ایلام، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، زنجان، سمنان، قم، کهگیلویه‌وبویراحمد، هرمزگان و یزد: هریک ۱نماینده.

نظر شما