شناسهٔ خبر: 63313657 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اسلام‌هراسی به سبک واتساپ

صاحب‌خبر -

قابلیت جدید واتساپ که با کمک هوش مصنوعی می‌تواند در پاسخ به جست‌وجوی کاربران تصاویر مختلفی را تولید کند، در بعضی موارد محتوای نژادپرستانه و اسلام‌هراسانه دارد؛ اقدامی که با انتقادات زیاد از سیاست‌های متا همراه بوده است.
یکی از ویژگی‌های واتساپ این است که در پاسخ به جست‌وجوی کاربران تصاویر مختلفی تولید می‌کند. مثلا زمانی که عباراتی مثل «فلسطینی»، «فلسطین» یا «پسربچه مسلمان فلسطینی» مورد جست‌و‌جو قرار می‌گیرد، تصویری از یک اسلحه یا پسری با تفنگ را نشان می‌دهد.
در مقابل و برای مثال، وقتی برای کلماتی مثل «پسر اسرائیلی» جست‌و‌جو انجام می‌شود، کارتون‌هایی از کودکانی که فوتبال بازی می‌کنند و کتاب می‌خوانند، ارائه می‌شود. همچنین در پاسخ به درخواست کلمه «ارتش اسرائیل»، هوش مصنوعی نقاشی‌هایی از سربازان خندان و در حال دعا کردن ایجاد کرد که البته بدون اسلحه بودند.
واتساپ متعلق به متاست و در ویژگی جدید خود به کاربران این امکان را می‌دهد که تولیدکننده تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی باشند. این ویژگی از کاربران می‌خواهد «ایده‌ها را با هوش مصنوعی به برچسب (استیکر) تبدیل کنند.»
نکته قابل توجه ویژگی جدید واتساپ اینجاست که وقتی کلماتی درخصوص «اسرائیل» یا حتی عبارت صریح «ارتش اسرائیل» را جست‌و‌جو می‌کند، محتوای نهایی بدون هیچ خشونتی منتشر و به تصاویری با اسلحه منجر نمی‌شود و تصاویر کارتونی افرادی را با ژست‌های مختلف درحالی‌که یونیفرم پوشیده و عمدتاً خندان و شاد هستند، به تصویر می‌کشد.این عملکرد متا که یکطرفه بوده و مصداق ترویج اسلام‌هراسی و نژادپرستی در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، از سوی کاربران زیادی مورد انتقاد قرار گرفته و البته در پاسخ، متا گفته که «هیچ‌وقت قصد ما سرکوب یک جامعه یا دیدگاه خاص نبوده و نیست.»

نظر شما