شناسهٔ خبر: 63271046 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

باتری یو پی اس برای چه مواردی استفاده می شود؟

باتری یو پی اس به گونه ای طراحی شده است که برق را برای مدت کوتاهی برای سیستم های حیاتی تامین کند. این عمدتا برای مبارزه با اختلالات الکتریکی در شبکه انجام می شود. سیستم های حیاتی معمولاً دارای یک ژنراتور پشتیبان هستند تا از آن ها در برابر قطعی برق محافظت کنند. سیستم UPS برای پر کردن شکاف انتقال از شبکه الکتریکی به برق ژنراتور و بالعکس طراحی شده است. این انتقال می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

صاحب‌خبر -

 

بدون UPS، تمام سیستم های الکتریکی در صورت قطع برق، آفلاین شده و. هنگامی که ژنراتور یا برق پشتیبان جایگزین روشن می شود، سیستم ها به صورت آنلاین باز می گردند. تغییر به برق پشتیبان می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد. در محیط هایی مانند بیمارستان ها، این چند ثانیه می تواند برای زندگی حیاتی باشد. در سایر تنظیمات مانند بانک‌ها، مراکز داده و سازمان‌ها، از دست دادن قدرت می‌تواند به معنای از دست دادن اطلاعات باشد. یک یو پی اس به همراه باتری یو پی اس تضمین می کند که هیچ یک از اینها با برق رسانی به عملکردهای حیاتی در طول بازه شکاف انتقال انجام نمی شود.

باتری یو پی اس قرار نیست چه کاری انجام دهد؟

باتری یو پی اس برای تامین انرژی طولانی مدت سیستم طراحی نشده است. توان پشتیبان برق طولانی مدت از یک ژنراتور یا یک منبع برق ثانویه مشابه حاصل می شود. یک یو پی اس فقط باید شکاف برق بین انتقال پشتیبان شبکه برق و ژنراتور را برطرف کند.

عملکرد سیستم باتری یو پی اس

علاوه بر پر کردن شکاف انتقال، یک منبع تغذیه اضطراری چندین عملکرد دیگر را نیز انجام می دهد. برخی از کاربردهای سیستم یو پی اس عبارتند از:

  1. جلوگیری از نوسانات برق

نوسانات برق کوچک برای تجهیزات الکترونیکی خطرناک است و می تواند خسارت مالی یا جانی ایجاد کند. یک سیستم UPS نوسانات برق را توسط مکانیزم های مدار داخلی کنترل می کند.

  1. تنظیم ولتاژ

باتری یو پی اس 42 آمپر و دستگاه یو پی اس مدرن به عنوان تنظیم کننده ولتاژ برای تجهیزات متصل عمل می کنند. نوسانات ولتاژ در هر شبکه برق رایج است. دستگاه UPS ولتاژ ثابتی را حتی در هنگام افت ولتاژ شبکه فراهم می کند.

  1. منبع تغذیه ناپایدار

یک دستگاه UPS یک گزینه مناسب برای مدیریت یک منبع تغذیه ناپایدار است. تغییر مکرر به یک ژنراتور در دوره های کوتاه بی ثباتی برق ناخوشایند است. یک سیستم UPS بدون اینکه به برق ژنراتور سوئیچ کند، این مسائل را به خوبی حل می کند. باتری داخلی را به طور خودکار در طول مینی چرخه های پایداری برق شارژ می کند.

  1. مدیریت از راه دور

سیستم‌های UPS مدرن می‌توانند ولتاژ و جریان تمام تجهیزات متصل را نمایش دهند. این امرِ مدیریت از راه دور، برق را در صورت لزوم فراهم می کند. همچنین کنترل بیشتری بر جایی که کاربر می‌خواهد انرژی پشتیبان را مصرف کند، می‌دهد.

 

  1. تصحیح ضریب قدرت

تصحیح ضریب قدرت یکی از ویژگی های مفید سیستم های یو پی اس مدرن است. این به صرفه جویی در کل انرژی مصرف شده توسط تجهیزات الکتریکی متصل به UPS و باتری یو پی اس 65 آمپر کمک می کند. یک سیستم UPS با تولید توان راکتیو در داخل، تصحیح ضریب توان را فراهم می کند.

  1. ذخیره انرژی

یک سیستم UPS فقط انرژی اضافی شبکه را ذخیره می کند. این انرژی در دوره های عدم نیاز به انرژی پشتیبان تامین می شود. این یک مدیریت انرژی بسیار کارآمد برای شبکه فراهم می کند.

یک باتری صنعتی از جمله باتری لیفتراک و باتری ups متشکل از چندین سلول باتری است که به صورت سری به هم متصل شده اند. به عنوان مثال، یک باتری 12 ولتی می تواند شش سلول داشته باشد. هر سلول دارای ولتاژ نامی در محدوده 2 ولت تا 4 ولت است. اتصال سری کل ولتاژ سازگار با سیستم مانند 12 ولت، 24 ولت و غیره را ایجاد می کند.

تمام سلول های باتری در یک باتری UPS باید دارای ترکیب شیمیایی یکسانی باشند. علاوه بر این، از آنجایی که باتری به صورت سری وصل شده است، نقص در یک سلول منجر به خرابی باتری می شود. بنابراین، تعمیر و نگهداری باتری برای حفظ تمام سلول ها در شرایط مطلوب مهم است.

اینورتر UPS برق DC باتری را به برق AC تبدیل می کند. سپس برق AC به وسایل و پریزهای سیستم وارد می شود. اینورتر نقش مهمی درعملکرد تمام دستگاه های یو پی اس و باتری یو پی اس 100 آمپر دارد. باتری های یو پی اس، مانند هر باتری دیگر، جریان DC را ذخیره و آزاد می کنند. با این حال، وسایلی مانند کامپیوترهای محل کار شما با برق AC کار می کنند. بنابراین، اینورتر وظیفه تغییر DC باتری را به AC با پشتیبانی دستگاه انجام می دهد.

سوئیچ انتقال

اکثر باتری های یو پی اس دارای کلید انتقال خودکار (ATS) هستند. ATS بار را بین شبکه، UPS و باتری بک آپ ژنراتور سوئیچ می کند. در هنگام قطع برق، ATS ژنراتور را سوئیچ می کند و منتظر می ماند تا آماده شود. در همین حال، پشتیبان باتری 2 ولت اسیدی برق سیستم را تامین می کند. هنگامی که ژنراتور آماده شد، ATS بار را به ژنراتور منتقل می کند. 

 باتری های یو پی اس صبا باتری از دسته باتری های VRLA هستند، باتری‌های VRLA دارای طراحی مهر و موم شده برای حذف نشت الکترولیت و نیاز به شارژ مجدد الکترولیت از طریق اضافه کردن آب مقطر هستند.

باتری یو پی اس می تواند بین سه تا پنج سال دوام بیاورد. طول عمر باتری بسته به نوع باتری که انتخاب می کنید متفاوت است. گزینه های مبتنی بر سرب طول عمر بسیار کمتری دارند. از سوی دیگر، باتری های لیتیوم یونی بیشترین دوام را دارند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که باتری برای انجام بهینه عمر خود نیاز به تعمیر و نگهداری مناسب دارد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما