شناسهٔ خبر: 61336155 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

گرما دشمن سلامت باتری یو پی اس

گرما یک قاتل اصلی باتری است زیرا باعث می شود باتری ها سخت تر کار کنند. باتری وسیله ای الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. باتری ها تحت تاثیر رطوبت و دما هستند.

صاحب‌خبر -

 

اگر بیش از حد گرم یا سرد باشند، رفتاری از خود نشان می دهند که با مشخصات عادی آنها مطابقت ندارد. این نقص سازنده نیست، بلکه نتیجه استفاده از باتری در محیطی است که با مشخصات آن سازگار نیست.

اگر باتری‌ها در معرض دمای بیش از حد قرار گیرند، کار نمی‌کنند، برآمده می‌شوند، حباب می‌زنند، جرقه و شعله ایجاد می‌کنند، به دستگاه شما آسیب می‌رسانند یا منفجر می‌شوند. گرمای شدید می تواند منجر به خوردگی باتری شود که میانگین عمر باتری خودرو را کاهش می دهد.

اثرات دما

هر چه باتری یو پی اس 200 آمپر صبا گرمتر باشد، واکنش شیمیایی درون آن سریعتر رخ می دهد. در حالی که افزایش دما می تواند عملکرد را افزایش دهد، سرعت واکنش شیمیایی ناخواسته افزایش می یابد و در نتیجه عمر باتری از بین می رود.

واکنش‌های شیمیایی نامطلوب مانند گازگرفتگی، خوردگی و غیرفعال شدن الکترودها از علل شایع کاهش چرخه زندگی هستند. حتی باتری‌هایی که برای واکنش‌های شیمیایی با دمای بالا طراحی شده‌اند، از شکست ناشی از گرما ناشی از واکنش انگلی درون سلول مصون نیستند.

گرمای بیش از حد و شارژ بیش از حد شایع ترین دلایل کاهش عمر باتری است زیرا گرما می تواند مایع باتری را سریعتر تبخیر کند و باعث آسیب داخلی به ساختار باتری شود.ممکن است فکر کنید که عمر باتری شما به میزان استفاده شما از آن بستگی دارد. اما آیا می دانستید که باتری شما حتی زمانی که از آن استفاده نمی کنید ممکن است شارژش را از دست بدهد؟

یک باتری تنها زمانی عمر طولانی خواهد داشت که نحوه استفاده و نگهداری آن را بدانید. به ما اجازه دهید دو عامل مهم را که تأثیر جدی بر عمر باتری دارند معرفی کنیم: گرما و شرایط بارگذاری.

حرارت

اجازه دهید با گرما شروع کنیم. آیا می دانید سرما چگونه بر عملکرد باتری یو پی اس 155 آمپر صبا شما تأثیر می گذارد؟ همین امر در مورد گرمای بیش از حد نیز صدق می کند، اما این بار، تأثیر آن در عمر خود باتری است، نه فقط عملکرد آن. در حالی که جریان الکتریکی تولید شده توسط باتری در آب و هوای گرم نسبت به مناطق سردتر افزایش می‌یابد، اما مقدار زیاد آن می‌تواند باتری شما را از بین ببرد. در برخی مناطق، نمی توان از دمای بالا اجتناب کرد - به خصوص زمانی که باتری در بیرون قرار می گیرد (مانند باتری ماشین).

هنگامی که دما افزایش می یابد، واکنش شیمیایی بین الکترودهای مثبت و منفی باتری و الکترولیت نیز افزایش می یابد. هنگامی که این افزایش بیش از حد زیاد شود، باعث نشت جریان در داخل باتری می شود. این بر میزان خود تخلیه باتری تأثیر می گذارد و می تواند منجر به آسیب شود.

در گذشته، هر گونه افزایش دما تا 8 درجه سانتی گراد می توانست عمر باتری را به نصف کاهش دهد. در حالی که باتری ها در حال حاضر "مقاوم در برابر حرارت" هستند و این واکنش کاهش یافته است، حذف نمی شود و باتری یو پی اس 7.5 آمپر صبا همچنان تحت تاثیر دما قرار خواهد گرفت.

نکته ای که در مورد باتری هایی که در اثر دماهای بالا آسیب می بینند این است که نمی توانید آن را به ظرفیت اولیه بازگردانید. شما باید زودتر از آنچه فکر می کردید آن را تعویض کنید. عمر باتری شما به نحوه استفاده شما از آن بستگی دارد. اما جزئیات بیشتر از این می شود. ظرفیت باتری شما به ولتاژ نامی بستگی دارد.

ساده ترین مفهومی که باید به خاطر بسپارید این است که هر چه میزان دشارژ باتری بیشتر باشد، ظرفیت کمتری دارد. یعنی هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، سریعتر آن را تخلیه خواهید کرد. منطقی به نظر می رسد درست است؟

اما در عین حال، اگر باتری 6 ولت 200 آمپر صبا برای مدت طولانی بدون استفاده بماند، ظرفیت خود را نیز از دست می دهد. ببینید، واکنش‌های جانبی زمانی اتفاق می‌افتد که حامل‌های شارژ هیچ جریانی تولید نمی‌کنند. این حامل های شارژ به دلیل عدم فعالیت مصرف می شوند و ظرفیت آنها را به خطر می اندازد. در نهایت، باتری می تواند تولید برق را به طور کلی متوقف کند.

برای افزایش طول عمر باتری، باید نکات زیر را به خاطر بسپارید:

مطمئن شوید که باتری های خود را در دمای مناسب نگهداری می کنید.

باتری را با توجه به مشخصات ظرفیت و نرخ ولتاژ مشخص شده آن استفاده کنید.

به طور منظم از باتری های خود استفاده کنید تا باعث تخلیه داخلی نشود.

همانطور که می دانیم، تمام واکنش های شیمیایی تحت تأثیر دما قرار می گیرند و باتری برای تولید انرژی به واکنش شیمیایی متکی است. به راحتی می توان استنباط کرد که دما بر قدرت باتری تأثیر می گذارد. عملکرد بهینه باتری در دمای اتاق است. با انحراف جزئی در دما، تغییرات در ظرفیت و عمر مفید قابل مشاهده است.

هنگامی که دما بالا می رود، ظرفیت باتری 2 ولت 800 آمپر صبا به دلیل کاهش مقاومت داخلی و افزایش متابولیسم شیمیایی افزایش می یابد. با این حال، اگر چنین شرایطی برای مدت طولانی ادامه یابد، عمر باتری کوتاه می شود. در دمای بالا 50 درجه سانتیگراد، عملکرد باتری 12٪ افزایش می یابد.

برعکس، دمای پایین باعث افزایش مقاومت داخلی و کاهش سرعت متابولیسم شیمیایی و در نتیجه کاهش ظرفیت باتری می شود. اگر ظرفیت باتری در دمای 27 درجه سانتیگراد 10 درجه سانتیگراد باشد، زمانی که دما به 18 درجه سانتیگراد برسد، به طور قابل توجهی به 50 درصد کاهش می یابد. در نقطه انجماد، ظرفیت باتری به 20 درصد کاهش می یابد. در دمای 20- درجه سانتی گراد، اکثر باتری ها کار نمی کنند. حالا شاید فهمیده باشید که چرا باتری ماشین شما در یک صبح سرد می میرد.

دما نیز بر عمر باتری تاثیر می گذارد. باتری در دمای اتاق بهترین عملکرد را دارد. اگر دما برای مدت طولانی به 30 درجه سانتیگراد افزایش یابد، عمر باتری 20 درصد کاهش می یابد. در حالی که در دمای 45 درجه سانتی گراد، چرخه زندگی به طور قابل توجهی به 50 درصد کاهش می یابد.

مانند انسان، باتری های صبا باتری در دمای اتاق بهترین عملکرد را دارند. گرم کردن باتری در حال مرگ در تلفن همراه یا چراغ قوه در شلوار جین ما ممکن است به دلیل بهبود واکنش الکتروشیمیایی، زمان بیشتری را برای اجرا فراهم کند. احتمالاً به همین دلیل است که سازندگان ترجیح می دهند باتری ها را در دمای 27 درجه سانتی گراد (80 درجه فارنهایت) مشخص کنند. کارکردن باتری در دماهای بالا عملکرد را بهبود می بخشد اما قرار گرفتن در معرض طولانی مدت عمر را کوتاه می کند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما