شناسهٔ خبر: 63265948 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو: ۹ مصوبه حوزه آب کردستان به صورت ۱۰۰ درصدی اجرا شد

سنندج - ایرنا - وزیر نیرو در دوم سفر استانی رئیس جمهور به کردستان در بانه گفت: در دور نخست سفر آیت‌الله رئیسی و هیات دولت به کردستان ۱۱ مصوبه در حوزه آب استان به تصویب رسید که از این تعداد  ۹ مصوبه به طور کامل اجرا شده و ۲ مصوبه دیگر شامل رفع تنش آبی و آبرسانی روستایی در حال اجرا است که بخش‌های قابل توجهی از آنها به مرحله پایانی رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی اکبر محرابیان روز جمعه در آیین افتتاح طرح‌های آب و فاضلاب کردستان که در شهرستان بانه برگزار شد، با بیان اینکه آب در فرهنگ مردم استان دارای تکریم و ویژگی بسیار زیادی است و به نوعی با تمدن آنها سرشته شده است، افزود: مشکل تنش آبی ۵۰ درصد از جمعیت استان کردستان برطرف شده و ۵۰ درصد دیگر نیز با اجرای طرح‌های در دست اجرا در دولت سیزدهم به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ سه طرح جدید در زمینه فاضلاب نیز در فهرست پروژه های جدید قرار خواهد گرفت که اجرا هم می‌شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های بزرگی که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت، ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، افزود: در آغاز به کار این دولت میانگین پیشرفت فیزیکی آنها ۵۰ درصد بود که کار اجرای برخی از آنها آغاز نشده بود و برخی هم دارای پیشرفت حدود ۹۳ درصد نیز بود.

محرابیان ادامه داد: در حوزه آبرسانی که بیشترین مطالبه مردم بود، آبرسانی به شهر سنندج سال گذشته افتتاح شد و امروز آب سقز، بانه و دیواندره نیز به بهره برداری رسید و در مجموع با تامین سه هزار و ۱۰۰ لیتر و یک هزار و ۴۵۰ لیتر، آب آشامیدنی این چهار شهر تامین شد که ۵۰ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: با افتتاح این طرح‌ها تنش آبی این مناطق تا افق سال ۱۴۲۰ حل شده و مشکل کمی و کیفی در زمینه آب نخواهد داشت.

رضایت ۹۲ درصدی مردم سنندج از طرح آبرسانی

محرابیان ادامه داد: جهاد دانشگاهی یک نظرسنجی را از مردم شهر سنندج در قبل و بعد از اجرای آبرسانی انجام داد که بر اساس آن رضایت مردم قبل از اجرای طرح کم و بعداز آن به ۹۲ درصد رسید.

وی یادآور شد: در خاور استان از جمله در قروه و دهگلان خط آب به دهگلان رسیده و قروه هم در ۲ سمت خط انتقال اجرا می‌شود که با تامین آب برای این مناطق نیز در شرق استان تنش آبی کردستان به طور کامل کنترل خواهد شد.

محرابی ادامه داد: در این سفر هم سد چراغ ویس افتتاح و هم آبگیری سد امیرآباد آغاز شد و سد سیاه زاغ نیز در آستانه افتتاح قرار دارد که در یک سفر جداگانه این سد عظیم را که سه برابر سد لتیان است، افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو گفت: از سد سیاه زاغ نیز خط انتقال به دیواندره اجرا شد ولی خط انتقال به بیجار هم در دست اقدام است که عملیات اجرایی آن شروع شده است که با حمایت دولت این بخش نیز آغاز خواهد شد تا تنش آبی این مناطق نیز به طور کامل برطرف شود.

محرابیان در زمینه اجرای طرح‌های شبکه آبیاری نیز گفت: اکنون دو شبکه داریم که امروز شبکه گاران با گستره ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار در مریوان به طور کامل به بهره برداری رسید و شبکه یک هزار و ۸۰۰ هکتاری سنگه سیاه نیز عملیات خطوط انتقال و شبکه‌های درجه یک و ۲ و آن تمام شده و درجه سه و چهار را نیز جهاد کشاورزی با شتاب پیش می‌برد که آن‌ هم به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی یادآور شد: اجرای طرح انتقال آب به دریاچه زریوار نیز که طرح بسیار مهمی به ویژه در حوزه زیست محیطی و گردشگری است که در ۱۵ سال گذشته امسال با اجرای این طرح شاهد بالاترین ارتفاع آب در آن بودیم و موجب رضایت خوب شهروندان کردستانی شده است.

محرابیان گفت: سد ژاوه نیز که در هفت، هشت سال پیش به مرحله تکمیل رسیده تاکنون به بهره برداری نرسیده بود چون پساب فاضلاب از مناطق مختلف وارد این رودخانه می‌شد و اگر آبگیری انجام می‌گرفت باعث می‌شد که این فاضلاب شرایط بدی را برا آن به وجود آورد.

وزیر نیرو افزود: مقدمه آبگیری این سد به ظرفیت ۲۳۰ میلیون متر مکعب به اجرای طرح فاضلاب شهر سنندج بستگی داشت که این طرح نیز که جزو طرح‌های افتتاحی امروز بود و سبب شد که آب ورودی از سنندج دیگر آلودگی نداشته باشد که با رفع خطوط منفصل که بیشتر فاضلاب بخش روستایی است تا دو سه ماه آینده تکمیل می‌شود؛ همچنین سد ژاوه برای نخستین بار آبگیری خواهد شد و پس از پایان این کار به‌زودی به مرحله افتتاح خواهد رسید.

محرابیان تاکید کرد: طرحی که در سراسر کشور دنبال می‌کنیم، طرح تبدیل سیم به کابل است که با کابل‌های خودنگهدار شبکه پایداری خواهد شد، اکنون در سراسر کشور میانگین اجرای این طرح ۵۰ درصد است که در استان کردستان این طرح به طور کامل اجرا و تکمیل و پنج هزار و ۱۰۰ کیلومتر از آن در مناطق شهری و روستایی انجام شد.

وی در زمینه اجرای طرح بهارستان نیز گفت: شبکه انتقال و توزیع ما در روستاها فرسوده است که اجرای این طرح باعث نوسازی و اصلاح شبکه می‌شود، امروز در استان کردستان این طرح ۴۰ درصد اجرا و نوسازی شده و بقیه آن تا پایان کار دولت سیزدهم به طور کامل به بهره برداری می‌رسد.

نظر شما