شناسهٔ خبر: 63235626 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۷۰ دستورالعمل جدید محیط‍ زیستی در کشور تدوین شده است

ارومیه- ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: برای یک‌هزار و ۳۰۰ گونه مهره‌دار در حیات وحش، ۷۰ دستور عمل جدید محیط زیستی تدوین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا غلامرضا ابدالی روز چهارشنبه در اولین اجلاس سراسری شبکه محیط زیست سمن ها و تشکل‌های جوانان در ارومیه، با اشاره به اینکه محیط زیست بیش از هر زمان دیگر نیاز به نوآوری دارد، افزود: در سازمان حفاظت محیط زیست، اتاق فکر تشکیل و کمیته تخصصی یوزپلنگ و میش مرغ راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: برای حفظ گونه یوزپلنگ ایرانی که ۲۰ قلاده باقی مانده، نیازمند سایت های تکثیر هستیم.

وی اظهار کرد: اصلی ترین وظیفه محیط زیست حفاظت از گونه ها در دل زیست گاه اصلی است که در این راستا، مشارکت مردم حلقه مفقوده به شمار می رود.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه باید به سمت مردمی شدن و حضور مردمی حرکت کنیم، افزود: با اقدام صِرف دولتی نمی توان راه به جایی برد.

ابدالی با بیان اینکه تعداد میش مرغ در بوکان به ۲۴ قطعه رسیده و این یک بحران است، اضافه کرد: نیازمند ایجاد سایت تکثیر برای این گونه‌ هستیم.

۹۰ میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند نهضت جهادی برای حفاظت است

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور گفت: ۹۰ میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند نهضت جهادی برای حفاظت است و در این راستا حکمرانی منابع طبیعی باید به سمت مردمی شدن پیش رود چرا که بدون مشارکت مردمی نمی‌توان برای ارتقای خدمات اکو سیستمی فعالیت کرد.

حمید نوری افزود: سازمان منابع طبیعی کشور در یک سال اخیر یک برنامه دقیق ۱۰ ساله همراه با برش های سالانه تدوین کرده است که با اجرای آن، به بسیاری از اهداف حفاظتی می توان دست یافت.

وی اضافه کرد: در حوزه فرسایش، رسوب ریزگردها و مراتع نیز اقداماتی تدوین شده است که با انسجام بین بخشی و فرانهادی شاهد به ثمر رسیدن تمامی برنامه خواهیم بود.

وی اظهار کرد: مدیریت مخاطرات طبیعی نیازمند نگاه چند بعدی و در کنار هم نهادن ظرفیتهای نهادهای دولتی و غیر دولتی به ویژه مردم و جوانان است .

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور گفت: حوزه دریاچه ارومیه همراه با سه حوزه دیگر با مساحت یک‌هزار و ۷۸۰ هکتار پایلوت برای اجرای طرح جامع آبخیزداری کشور انتخاب شده است .

توانمند سازی و توسعه مشارکت اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد از اهداف وزارت ورزش و جوانان است

دبیر شورای عالی جوانان کشور نیز در این اجلاس گفت: توانمند سازی و توسعه مشارکت اجتماعی سازمان‌های مردم نهاد از اهداف در دست پیگیری در وزارت ورزش و جوانان است.

وحید یامین پور افزود: محیط زیست از جمله حوزه و شبکه هایی است که طرفدار بسیاری دارد و این نشان از دغدغه مندی جوانان و اعضای سازمان های مردم نهاد است.

وی اظهار کرد: تبیین و استفاده از ظرفیت رسانه‌ای، خانواده و زنان، محیط زیست و منابع طبیعی از حوزه های فعالیت سازمان های مردم نهاد است که هرکدام از آنها در برنامه توسعه ای این بخش قرار دارند.

نظر شما