شناسهٔ خبر: 63224000 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای لاتین با محوریت ضد صهیونیستی عنوان شد

تهران میزبان کاریکاتوریست‌های ضد اسرائیلی امریکای لاتین

روزنامه جوان

ما در این نمایشگاه میزبان کشور‌های خط‌مقدم کاریکاتور مقاومت در امریکای لاتین هستیم و برای اولین‌بار است که نمایشگاهی با مجموع۴۰۰ اثر از هنرمندان ۱۵کشور امریکای لاتین و با رویکرد غالب ضداستکباری و ضد صهیونیستی برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: ما در این نمایشگاه میزبان کشور‌های خط‌مقدم کاریکاتور مقاومت در امریکای لاتین هستیم و برای اولین‌بار است که نمایشگاهی با مجموع۴۰۰ اثر از هنرمندان ۱۵کشور امریکای لاتین و با رویکرد غالب ضداستکباری و ضد صهیونیستی برگزار می‌شود.
به گزارش «جوان» سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای لاتین در نشست خبری این رویداد که در محل موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد، گفت: از شروع اتفاقات بین‌المللی که در دوسالانه کاریکاتور اتفاق افتاد، با هنرمندان امریکای لاتین، چون آرس (آریستید استبان ارناندس گررو) کوبایی و کارلوس آماری آشنا شدیم. آرس به عنوان یکی از چهره‌های هنری برجسته امریکای لاتین، امکان حضورش در ایران و این نمایشگاه فراهم شده که حضور هنرمندانی نظیر آرس در نمایشگاه، غنا و اعتباری را نیز به همراه دارد. در روز‌های اخیر شاهد نسل‌کشی مسلمانان فلسطین بودیم و هنرمندان امریکای لاتین نیز خیلی جلوتر از دیگران، پیش‌قدم بودند و کار‌های مؤثری طی این روز‌ها خلق کرده‌اند.
شجاعی طباطبایی در مورد چگونگی برگزاری این نمایشگاه و جزئیات بیشتر آن اظهار داشت: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای لاتین با توجه به ارتباط ۳۰ ساله ما با هنرمندان این منطقه رقم خورده‌است. نزدیک به ۴۰۰ اثر از ۱۵ کشور همچون آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو، اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه ارائه می‌شود. غالب آثار از پنج کشور کوبا، برزیل، آرژانتین، مکزیک و ونزوئلا است.

کشور‌های خط‌مقدم کاریکاتور مقاومت
مدیر خانه کاریکاتور ایران بیان کرد: گالری شماره ۵ موزه هنر‌های معاصر تهران که به نوعی گالری اصلی موزه هنر‌های معاصر تهران است، به آثار مرتبط با اتفاقات تلخ غزه اختصاص پیدا کرده‌است. طباطبایی درباره آثار مرتبط با غزه در این نمایشگاه خاطر نشان کرد: برای اولین‌بار است که نمایشگاهی از آثار هنرمندان ۱۵ کشور امریکای لاتین با رویکرد غالب ضد استکباری و ضد صهیونیستی برگزار می‌شود و خیلی خوشحالم که این رویداد را در موزه هنر‌های معاصر تهران شاهد هستم. در واقع ما در این نمایشگاه میزبان کشور‌های خط مقدم کاریکاتور مقاومت در امریکای لاتین هستیم. تعداد آثار مرتبط با غزه از امریکای لاتین آنقدر زیاد بود که بنا شد این آثار را در گالری اصلی موزه به نمایش بگذاریم و از آنجایی که این آثار در حال اضافه‌شدن هستند، ممکن است در دیوار‌های موزه نیز این آثار به نمایش گذاشته‌شود. هم‌اکنون در بخش غزه، بیش از ۶۰ اثر فاخر و جدید ارائه شده‌است.

ازگشت موزه هنر‌های معاصر به شأن حقیقی
در ادامه این نشست خبری محمد خراسانی‌زاده، مدیر کل هنر‌های تجسمی و سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران با اشاره به مظلومیت مردم فلسطین گفت: پس از طوفان الاقصی، رژیم غاصب صهیونیستی نتوانست گوشه خشم مردم فلسطین را تاب بیاورد و نوعی از خشونت و حمله وحشیانه را علیه مردم فلسطین آغاز کرده‌است، به طوری که بیش از ۸ هزار شهید فلسطینی را شاهد هستیم و از همین‌جا بر روح آن‌ها درود می‌فرستیم.
وی ادامه داد: موزه هنر‌های معاصر تهران به عنوان مهم‌ترین موزه غرب آسیا که کنشگری فعال نیز دارد، به زودی میزبان یک اتفاق متفاوت خواهد بود و هنرمندان درجه یک و تراز اولی را معرفی خواهد کرد. برای اینکه موزه هنر‌های معاصر تهران به شأن حقیقی خود برگردد و امکان جهت‌دهی برای حوزه‌های مختلف داشته باشد، حتماً باید متناسب با اتفاقات روز دنیا کنشگری داشته‌باشد و این نمایشگاه نمونه‌ای خوب از این کنشگری است.
سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران تصریح کرد: امروز هنر کارتون و کاریکاتور به عنوان هنری به روز در بطن جوامع مطرح است، کارتون و کاریکاتور هنری است که برای تزئینات استفاده نمی‌شود، بلکه واکنشگر به اتفاقات روز و در لحظه است؛ کاریکاتور دارای زبان مخصوص به خود است، کاریکاتور هنری وابسته به زبان هم نیست و بیان هنری فراملیتی دارد، به همین دلیل است که هیچ بیگانگی زبانی در آثار این هنر حس نمی‌شود و درک متقابلی به وجود خواهد آمد.
مدیر کل هنر‌های تجسمی خاطر نشان کرد: نمایشگاه کارتون و کاریکاتور امریکای لاتین با ارتباط وسیع آقای شجاعی طباطبایی و همراهی آقای جاوید و دوستان بین‌الملل حوزه هنری شکل گرفته‌است که از آن‌ها تشکر می‌کنم. تا پیش از این، در موزه هنر‌های معاصر تهران نمایشگاه دوسالانه‌های کارتون و کاریکاتور را داشتیم، اما این نمایشگاه، رویدادی کامل از چهره‌های بین‌المللی کارتون امریکای لاتین است که روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان ساعت ۱۶در گالری‌های نه‌گانه موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار می‌شود.
خراسانی‌زاده در پایان درباره حضور هنرمندان امریکای لاتین گفت: شأن و جایگاه موزه هنر‌های معاصر تهران ویژه است، بنابراین اثری که روی دیوار می‌رود، باید در شأن موزه باشد؛ به همین دلیل با دقت و توجه زیاد آثار را انتخاب کردیم تا آثاری که انتخاب شدند، حتماً در شأن موزه باشد. اینکه چرا آثار هنرمندان امریکای لاتین را در قالب نمایشگاه ارائه کردیم به این دلیل است، اما ممکن است نمایشگاه‌های دیگری نیز با این موضوع تعریف شود، ولی مسئله خاص حضور هنرمندان امریکای لاتین در ایران بوده‌است و برنامه‌ریزی ما به این صورت بود که هنرمندان کشور‌های امریکای لاتین و آثارشان در ایران حضور داشته باشند.

اشتراکات ضد استکباری
امیر جاوید، قائم‌مقام رئیس حوزه هنری در امور بین‌الملل نیز در این نشست گفت: حوزه هنری در مأموریت‌های بین‌المللی خودش یکی از نقاط مورد توجهش، امریکایی لاتین است؛ به دلیل حجم بالای آثار ضد امپریالیستی و ضدصهیونیستی و مقاومت هنرمندان امریکای لاتین و اشتراکاتی که با فرهنگ ما دارند، تصمیم گرفتیم در فضای فرهنگی هنری تعاملات‌مان قدری بسامد بیشتری داشته‌باشند. به همین دلایل است که قریب به یک دهه هنرمندان امریکای لاتین برای حوزه هنری مهم بوده‌اند و با همراهی استاد شجاعی طباطبایی حضور پر رنگ هنرمندان را شاهد بودیم، اما بنا است از امسال پس از این رویداد، اتفاقات شتاب و توسعه بیشتری پیدا کند به ویژه پس از سفر رئیس‌جمهور به امریکای لاتین و رونمایی از تندیس سردار سلیمانی در تالار مشاهیر نیکاراگوئه، این جریان سرعت بیشتری پیدا کرد.
در پایان این نشست خبری، از پوستر نمایشگاه که مسعود نجابتی با تلفیقی از یکی از آثار آرس هنرمند کوبایی طراحی کرده، رونمایی به عمل آمد.

نظر شما