شناسهٔ خبر: 63143613 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برخط جامعه

سیل غیرت در ایران

رایگان شدن بستری بیش از ۳۰ میلیون ایرانی، ابلاغ بخشنامه نماز، راه‌اندازی پویش‌های متعدد حمایت از مردم غزه، اختصاص سهمیه عمره مفرده به دانشجویان و ... از مهمترین محورهای سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

صاحب‌خبر -
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نمازبه گزارش ایکنا، رایگان شدن بستری بیش از ۳۰ میلیون ایرانی، ابلاغ بخشنامه نماز، راه‌اندازی پویش‌های حمایت از مردم غزه، اختصاص سهمیه عمره مفرده به دانشجویان، طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان کشور، جلسه شورای اجتماعی کشور، تغییر ملاک ارتقای اعضای هیئت علمی، اتمام عملیات بهسازی گلزار شهدا تا سال آینده، تشکیل کارگروه فقه و محیط زیست و راه‌اندازی پویشی برای مطالبه مردمی از شورای رقابت برای شفاف کردن قیمت خودرو از مهمترین رویداد‌های طی هفته گذشته بود. 
 
گفت‌وگو‌های خواندنی درباره «فضای دیجیتال؛ خانواده و سبک زندگی»، جنبه‌های اجتماعی سیره امام حسن عسکری(ع)، تأثیر ورزش بر سلامت روان و چالش‌های تربیتی آموزش و پرورش نیز بخش دیگری از مهمترین اخبار هفته گذشته گروه اجتماعی ایکنا را به خود اختصاص داد. در بسته خبری برخط جامعه مروری بر این اخبار داریم.
 
هزینه بستری بیش از ۳۰ میلیون ایرانی رایگان می‌شود
 
سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برگزاری همایش دو روزه معاونین درمان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، هدف از برگزاری این همایش را ارتقای خدمات درمانی به عموم مردم عنوان‌کرد.
 
وی تأکید کرد: رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت درمان، عدالت و تعالی نظام سلامت است.
 
کریمی بسته حفاظت مالی را نیز از جمله محور‌های بحث شده در نخستین روز از همایش معاونین درمان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی برشمرد و تصریح کرد: این بسته به منظور کاهش پرداخت از جیب بیماران است که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ابلاغیه‌ای همه را مکلف کردند که هزینه بستری بیش از ۳۰ میلیون هموطن ایرانی رایگان باشد؛ البته طی این ابلاغیه بستری بیمارانی که در چهارچوب نظام ارجاع صورت می‌گیرد رایگان خواهدبود.
 
اختصاص سهمیه برای اعزام دانشجویان به عمره مفرده
 
دو سال است که کاروان ویژه اساتید متشکل از اعضای هیئت علمی و همسرانشان در قالب کاروان ویژه با برنامه‌های فرهنگی مناسب این افراد نخبه به حج اعزام شده‌اند. در این راستا خبرنگار ایکنا با حجت‌الاسلام مرتضی مطهری‌پور، رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت‌وگو کرده است. وی با اشاره به آغاز ثبت‌نام از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برای حضور در کاروان حج تمتع اساتید دانشگاه، گفت: اساتید و اعضای هیئت علمی که دارای فیش حج تمتع هستند می‌توانند در این کاروان پیش‌ثبت‌نام کنند تا در سال ۱۴۰۳ با کاروان اساتید عازم حج تمتع شوند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تشکیل یک کاروان مدنظر است، اما در صورت ثبت‌نام متقاضیان بیشتر، زمینه برای تشکیل دو کاروان نیز وجود دارد، گفت: براساس هماهنگی صورت گرفته با سازمان حج و زیارت یک کاروان برای اعضای هیئت علمی استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی و شهر کاشان اختصاص داده شده است.  
 
حجت‌الاسلام مطهری‌پور در این گفت‌وگو به دلایل محدود بودن کاروان ویژه اساتید به برخی از استان‌ها و اختصاص سهمیه عمره مفره برای دانشجویان پرداخت که متن کامل مصاحبه را می‌توانید اینجا بخوانید.
 
فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های حوزه حج و زیارت
 
پژوهشکده حج و زیارت در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ حج و زیارت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های حوزوی و دانشگاهی با موضوع‌های مرتبط با حج، زیارت، اماکن زیارتی و پاسخ به شبهات حمایت مادی و معنوی به عمل می‌آورد.  همچنین اعضای گروه‌های علمی پژوهشکده حج و زیارت آمادگی دارند تجربیات خود را به عنوان استاد راهنما و مشاور در اختیار دانش پژوهان قرار دهند.
 
اولویت‌ها و موضوع‌های پژوهشی مورد حمایت پژوهشکده حج و زیارت در گروه‌های اخلاق و سیره، تاریخ و سیره، فقه و حقوق، کلام و معارف و واحد بقیع پژوهشی توسط این پژوهشکده اعلام شده است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت پژوهشکده حج و زیارت به نشانی http://hzrc.ac.ir/ مراجعه کنند.
 
پویش حمایت از غزه مظلوم
 
در هفته گذشته پویش‌های گوناگونی در حمایت از مردم مظلوم غزه که در پی حملات رژیم صهیونیستی تعدادی از زنان و کودکان فلسطینی به شهادت رسیدند و یا زخمی شدند، شکل گرفت. یکی از این پویش‌ها «حریفت منم» است که مدیریت فرهنگی، هنری منطقه ۱۴ همزمان با فرا رسیدن هفته نوجوان و به منظور همدردی با مردم مظلوم فلسطین ویژه‌برنامه «از سنگ تا اقتدار» را سوم آبان در قالب ایستگاه‌های فرهنگی، هنری در بوستان گلسار واقع در بزرگراه شهید محلاتی برگزار کرد.
 
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نماز
 
ورکشاپ نقاشی و خوشنویسی، اجرای پویش «حریفت منم»، رادیو مقاومت، نمایش میدانی، نمایشگاه کتاب، اجرای سرود دانش‌آموزی، نقاشی کودکان، ایستگاه عکس یادگاری، کارگاه ساخت پرچم، اوریگامی کبوتر سرخ، برگزاری مسابقات ورزشی، اجرای دیوارنگاره همبستگی و میز گفتمان نوجوانی از ایستگاه‌های فرهنگی، هنری این برنامه است.
 
در پویش «حریفت منم» بیش از شش میلیون نفر ایرانی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
نمایش «سیل غیرت» جامعه جهانی در میدان انقلاب
 
همزمان با جنایات ددمنشانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی و اعلام آمادگی میلیونی مردم ایران و دیگر کشورها، جدیدترین دیوارنگاره میدان انقلاب با عنوان «سیل غیرت» و مبارزه با اسرائیل رونمایی شد. این طرح با نمایش پرچم‌های کشور‌هایی از سراسر جهان به اعلام آمادگی دیگر کشور‌ها برای مبارزه با اسرائیل اشاره دارد.
 
تناقض خروش ملت‌ها و عملکرد منفعلانه سران کشور‌ها در قبال غزه
 
جمال رحیمیان، رئیس سازمان جهاددانشگاهی تهران با اشاره به ابعاد عملیات طوفان الاقصی به خبرنگار ایکنا گفت: آشنایان با تاریخ فلسطین و نحوه شکل‌گیری رژیم اشغالگر صهیونیستی و تحولات پس از آن به خوبی می‌دانند که در طول عمر رژیم نامشروع صهیونیستی «طوفان الاقصی» چه از نظر زمان وقوع و چه از نظر کمیت و کیفیت عملیاتی بی‌نظیر است. از سال ۱۹۴۸ که آغاز تاریخ اشغالگری رژیم جعلی اسرائیل هست عملیاتی به دقت، عمق و گستردگی طوفان الاقصی سراغ نداریم. از برنامه‌ریزی برای ریختن «آتش تهیه» که یک اقدام کلاسیک در جنگ‌ها است گرفته تا عملیات همزمان از زمین، هوا و دریا و نفوذ به عمق سرزمین‌های اشغالی بیانگر بی‌نظیری عملیات تاریخی و افتخار آفرین طوفان الاقصی است.
 
وی با اشاره به حمایت همه جانبه و تسلیحاتی امریکا از اسرائیل، افزود: متأسفانه برخلاف هژمونی نظام سلطه که حتی به حمایت سیاسی و نظامی اکتفا نکردند بلکه همانند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با حضور در سرزمینی‌های اشغالی از این رژیم جعلی حمایت عملی کردند، سران کشور‌های اسلامی عموما منفعلانه پا را از حرف‌های تکراری و محافظه کارانه فراتر نگذاشتند.
 
مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
طراحی دیواری ضد اسرائیل در متروی تهران
 
مترو تهران به منظور بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها، بنا دارد تا با دعوت از هنرمندان و شهروندان علاقه‌مند به هنر، با اجرای نقاشی بر روی نماد‌های پیش‌ساخته، زمینه یک رویداد هنری مناسب در کشور را فراهم کند که ایجاد تعامل اجتماعی بین هنرمندان و شهروندان، ترویج فرهنگ، آداب و آیین‌های ایرانی و اسلامی از اهداف اساسی برگزاری رویداد طراحی دیواری ضداسرائیل است.
 
این رویداد دوشنبه اول آبان‌ماه در ایوان انتظار ایستگاه مترو میدان حضرت ولیعصر(عج) برگزار شد و با گردهم آمدن هنرمندان، در ایوان انتظار طولانی‌ترین طراحی دیواری ضد اسرائیل را رقم زده شد.
 
آمادگی ۶۷ موکب درمانی اربعین برای کمک به غزه
 
مهدی قاسمی، رئیس مرکز مطالعات اربعین به ایکنا گفت: برای حمایت از مردم غزه کمپینی راه‌اندازی کرده و طی فراخوانی از موکب‌های درمانی که آمادگی خدمت رسانی به آسیب‌دیدگان غزه را دارند دعوت کردیم تا اعلام آمادگی کنند که تاکنون ۶۷ موکب درمانی و تعداد زیادی از موکب‌های خدماتی و پشتیبانی اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
وی افزود: در این زمینه با پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز مذاکراتی انجام شده است تا در صورت مهیا شدن امکان اعزام، این موکب‌ها برای خدمت‌رسانی به مرز مصر و اردن اعزام شوند. حدود ۸۰۰ نفر از کادر درمان نیز برای خدمت‌رسانی به مردم غزه اعلام آمادگی کرده‌اند از این رو به دنبال این هستیم که تجمعاتی در مرز عراق و اردن نیز داشته باشیم.
 
برگزاری پویش «غزه مظلوم»
 
پویش «غزه مظلوم» همزمان با عملیات «طوفان الاقصی» با محوریت تولید و نشر محتوا در فضای مجازی برای حمایت از ملت مظلوم غزه و همدردی با خانواده شهدای مقاومت برگزار می‌شود.
 
بنا بر اعلام این مرکز، علاقه‌مندان به شرکت در این پویش می‌توانند از ۲۵ مهر تا ۱۳ آبان، آثار هنری و ادبی خود را در قالب نماهنگ، فیلم کوتاه، نقاشی، عکس، متون ادبی، شعر، صوت و دل‌نوشته در نشانی https://platzaar.ir ثبت کنند.
 
ابلاغ بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز
 
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز را ابلاغ کرد. در این بخشنامه به بیان انتظارات از مدیران کل به عنوان رئیس شورای اقامه نماز استان با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر لزوم برجسته کردن ارزش‌های معنوی و رشد شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه و امر به ترویج ایمان و امید در کشور و نیز در راستای عملیاتی کردن راهکار ۳_۱ سند تحول بنیادین، مأموریت‌های ابلاغی رئیس‌جمهور و تفاهم‌نامه منعقد شده با ستاد مرکزی اقامه نماز کشور و همسو با برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی «تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز» به عنوان اولویت فعالیت‌های پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳ پرداخت.
 
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نماز
 
این بخشنامه شامل ۱۰ بند است و از جمله این بند‌ها می‌توان به مردمی‌سازی و مشارکت حداکثری اولیای دانش‌آموزان در جهت بهبود فعالیت‌های اقامه نماز مدارس، اتخاذ تدابیر لازم توسط معاونت‌های آموزشی، جهت اقامه نماز جماعت در مدارس با تعیین زنگ نماز در متن برنامه رسمی روزانه مدارس در تمامی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی به مدت ۳۰ دقیقه (در وقت شرعی)، فعال سازی هیئت‌های اندیشه‌ورز مدارس و استفاده از فرصت‌های ایجاد شده در شبکه دانش‌آموز (شاد) توسط رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز و ... اشاره کرد.
 
طرح ملی پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان 
 
آئین آغاز طرح ملی پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان سراسر کشور و رونمایی از کاربرگ‌های آموزشی پیشگیری از پوسیدگی دندان با حضور حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، حسین بابویی، مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی و اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی، امام‌جمعه ورامین در مدرسه محدثه شاهد ورامین برگزار شد.
 
علیان‌زادگان در این مراسم بیان کرد: در قالب اجرای طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان کاربرگ‌های آموزشی میان دانش‌آموزان توزیع می‌شود. در این کاربرگ‌ها، آموزش‌های لازم جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان با روش‌های جذاب ارائه شده است. این کاربرگ‌ها برای سه گروه مخاطب دانش‌آموزان، والدین و معلمان طراحی شده است.
 
وی افزود: با توجه به اینکه دندان‌های شیری به مرور زمان از حدود سن هشت سالگی شروع به افتادن می‌کنند و دندان‌های دائمی جای آن‌ها را می‌گیرند، بهترین دوره برای ارائه آموزش‌های لازم جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان، مقطع دوم دبستان است و این کاربرگ‌های آموزشی ناظر به همین مقطع تحصیلی طراحی شده است.
 
مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد بیان کرد: طرح پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش‌آموزان ابتدا به شکل آزمایشی در مدارس حاشیه شهر تهران اجرا شده و در ادامه در تمامی مدارس ابتدایی کشور عملیاتی خواهد شد.
 
تشکیل کارگروه شیوه‌های جذاب‌سازی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز
 
میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز با اشاره به دوره توانمندسازی کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور همچنین ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور، گفت: این دوره با ظرفیت حدود هزار نفر برگزار می‌شود و با توجه به ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی به مدارس سراسر کشور، نیاز داریم افراد را در هر منطقه آموزش و پرورش نسبت به این فرآیند تربیتی توجیه کنیم تا بتوانیم در مدرسه اثرگذار باشیم و مجموعه‌ای از سیاست‌های معاونت را به مدرسه برسانیم.
 
وی افزود: با توجه به راه‌اندازی سامانه جامع پرورشی و قابلیت‌های این سامانه، نیاز داریم عملکرد و قابلیت‌های این سامانه را تبیین همچنین نحوه فعالیت این سامانه را به کارشناسان ارائه کنیم تا این افراد بتوانند با استفاده از سامانه، فعالیت‌های پرورشی مدارس را رصد کنند.
 
مدیرکل قرآن، عترت و نماز اظهار کرد: در سال گذشته تغییراتی در شیوه اجرا و محتوای فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز داشتیم و با برگزاری جلسات مختلف در این باره از صف تا ستاد، اجرای یک ساله آزمایشی را تحلیل کردیم. این موضوع در کتاب ندای رحمت ۲، تدوین و مستندسازی شده است که در این جلسه، شیوه اجرای فعالیت‌ها در سال تحصیلی پیش رو به مدت پنج سال تبیین خواهد شد.
 
آموزش و پرورش محل تأمین شغل برای بیکاران نیست
 
خبر دیگر از آموزش و پرورش به جشن طلیعه‌داران تعلیم و تربیت اختصاص دارد که سه‌شنبه ۳ آبان‌ماه به منظور استقبال از نو معلمان آموزش و پرورش شهر تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
 
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم بیان کرد: ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر از بین ۵۳۰ هزار نفری که در آزمون استخدامی آموزگاری شرکت کردند در دو مرحله پذیرفته شدند. بیش از ۵۰۰ هزار نفر به این فرآیند اعتراض دارند و معترضان باید برگزیده‌ها را ببینند. آموزش و پرورش محل تأمین شغل برای بیکاران نیست که هر کسی بیکار مانده از آموزش و پرورش گلایه داشته باشد.
 
وی ادامه داد: برای برگزیدگان آزمون استخدامی آموزگاری بهترین فارغ‌التحصیلان را انتخاب کردیم، زیرا آموزگاری مهم‌ترین کار کشور است که به آن‌ها سپرده می‌شود.
 
صحرایی با اشاره به مسائل مربوط به کمبود معلم گفت: افراد حقیقت ماجرا‌ها را نمی‌گویند؛ برخی به رئیس‌جمهور می‌گفتند ۳۰۰ هزار معلم در کشور اضافه است و امروز می‌گویند که معلم نداریم؛ کمبود معلم یک ساله ایجاد نشده است و ما آن را به وجود نیاورده‌ایم؛ اما دولت به دنبال کشف استعداد‌ها برای معلمی است.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آزمون دبیری و هنرآموزی بیان کرد: ۳۳۰ هزار نفر برای جذب در ۲۲ هزار فرصت شغلی در این آزمون شرکت کردند؛ در اجرای این آزمون تأخیر شد که البته آموزش و پرورش در آن تقصیری نداشت. تأخیر در اعلام نتایج اتفاق بدی بود، اما بهترین‌ها را در این آزمون انتخاب شدند. معلمان یک ماه دیر به مدارس ملحق نشدند، اما جذب معلمی که قرار است ۳۰ سال به آموزش و پرورش خدمت کند اگر یک ماه تأخیر شود برای انتخاب بهتر ارزشش را دارد.   
 
غفلت آموزش و پرورش از مهارت‌های غیرشناختی
 
آموزش و پرورش از تأثیرگذارترین نهاد‌های یک کشور محسوب می‌شود که آینده یک کشور به آن معطوف است و سیمای امروز آن، آینده را پیش‌بینی پذیر می‌کند؛ بنابراین اهمیت آموزش اگر از سلامت کشور بیشتر نباشد، کمتر نیست و باید توجه بیشتری نسبت به این حوزه داشت.  ایکنا در گفت‌وگو با بهنام بهراد، پژوهشگر و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به موضوع چالش‌های تربیتی آموزش و پرورش پرداخته است.
 
وی در بخشی از این گفت‌وگو گفته است؛ وضعیت کنونی سیستم آموزشی ایران نسبت به کشور‌های منطقه تفاوت چشمگیری ندارد، اما می‌توان انتظار داشت که طی یک دهه آینده این کشور‌ها جهش قابل توجهی کنند. اگر در آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور اتفاقی رخ ندهد بین پنج تا ۱۰ سال آینده تفاوت ایران با کشور‌های منطقه یک تفاوت چشمگیر خواهد بود.
 
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نماز
 
بهراد افزود: وقتی سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش کم باشد یعنی کیفیت آموزش پایین است، زیرا نمی‌توان نیروی ماهر بسیاری را جذب کرد، حقوق آن‌ها را افزایش داد و در نتیجه کیفیت مدارس کاهش می‌یابد و منابع آموزشی ضعیف خواهد بود.  
 
وی در ادامه همچنین درباره آثار وضعیت اقتصادی نامناسب بر آموزش و تحصیل سخن گفت و به راهکار‌های رشد تربیتی دانش‌آموزان در مدرسه و خلأ‌های تربیتی پرداخت.
 
مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
نگرانی از «سوء مصرف مواد مخدر و فرهنگ‌سازی نامناسب» در دانشگاه‌ها
 
جلسه شورای اجتماعی کشور یکشنبه ۳۰ مهرماه با موضوع بررسی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در حوزه دانشگاه‌ها با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور؛ محمد‌علی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ معاونان وزیر بهداشت، مسئولان دانشگاه آزاد، علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی و ... در وزارت کشور برگزار شد.
 
این نشست که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، احمد وحیدی، وزیر کشور به جمع خبرنگاران آمد و گفت: موضوع جلسه شورای اجتماعی کشور به موضوعات اجتماعی و مسائلی که در حیطه دانشگا‌ه‌ها مطرح است، اختصاص داشت.
 
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که نگران‌کننده‌ترین آمار آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها مربوط به چه موضوعی است، پاسخ داد: موضوع‌ها با توجه به سطوح دانشگاهی (مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) و در استان‌ها مختلف متفاوت است. طبیعتاً یکی از مسائل مهم مورد توجه موارد سوء مصرف مواد مخدر بود که کار‌هایی که در این حوزه صورت گرفته، بررسی شد.
 
ملاک ارتقای اعضای هیئت علمی تغییر می‌کند
 
حجت‌الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست بررسی تغییر ملاک ارتقای اعضای هیئت علمی برای حل مسائل کشور بر مبنای تدبیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: متأسفانه آئین‌نامه فعلی ارتقا اعضای هیئت علمی مبنای تمدن اسلامی ندارد، حتی بر اساس رویکرد‌های دانشگاه‌های جهان هم نیست، چراکه در آن به نیاز‌های بومی توجه نشده و از طرفی از تجربیات نظام‌های آموزش عالی جهان الگوبرداری نشده است.
 
محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ادامه جلسه خواستار مدیریت دانش و دانشگاه‌داری مورد تأکید مقام معظم رهبری شد و با تأکید بر منظومه فکری مقام معظم رهبری اظهار کرد: باید راه‌های مناسب اصلاح آئین‌نامه ارتقاء پیدا شود و بر مبنای نظرات مقام معظم رهبری امید، دانشجوپروری، نیاز‌های کشور و پژوهش‌های تکمیل کننده زنجیره پژوهش ملاک عمل قرار گیرد.
 
محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این نشست بیان کرد: ایران دو درصد تولید علم دنیا را برعهده دارد و از ۹۸ درصد علم دنیا استفاده می‌کند و ما نیز از علم دنیا استفاده می‌کنیم. در خیز جدید علمی باید طرح جدیدی داشته باشیم. رتبه علمی کشور را باید حفظ و تقویت کنیم، چراکه مقام معظم رهبری درباره کاهش رتبه علمی تذکر دادند، باید توجه داشته باشیم که رتبه علمی با مقاله بین‌المللی ایجاد می‌شود، بنابراین مقالات با کیفیت باید حفظ شوند، مقالات نباید ملاک ارتقاء باشد، باید این‌ها را به هم ارتباط دهیم.
 
کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری بانوان
 
چهل‌وهشتمین جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، یکشنبه، ۳۰ مهر در مجموعه تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.  سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست بیان کرد: مصوبات نهایی این جلسه در رابطه با ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است. مشاغل خانگی در افزایش سرانه تولید، رشد اقتصادی، کاهش شکاف طبقاتی، اصلاح ضریب جینی بسیار مؤثر است.  
 
وی ادامه داد: مشاغل خانگی هزینه‌های تولید را به شدت کاهش می‌دهد، زیرا هزینه‌های انرژی کاسته می‌شود. تجربه خیلی خوبی در عرصه مشاغل خانگی وجود دارد و سبب می‌شود زمینه حضور بانوان در این عرصه فراهم شود. کاهش حدود دو درصدی نرخ بیکاری بانوان و افزایش یک درصدی مشارکت بانوان از مواهب ایجاد مشاغل خانگی است.
 
گرفتار سیاست‌زدگی فرهنگی نشویم
 
نشست مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های تابعه و نهاد‌های وابسته با رویکرد تبیین منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ ۳۰ مهرماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل تالار رودکی تهران برگزار شد.
 
خسروپناه در این نشست با بیان اینکه ما در حوزه اقتصاد نیز مردم‌سالاری داریم، گفت: باید کاری کنیم که مدل حکمرانی فرهنگی شبکه‌ای ولایی شکل گیرد که این بهترین نوع حکمرانی است. اینکه تصمیمات ما در حوزه تصدی‌گری مبتنی بر مدل حکمرانی فرهنگی نباشد، نقص است. پس از تبیین نظریه فلسفی و جامعه‌شناختی و حکمرانی حوزه فرهنگ، باید مراقب باشیم که در حوزه فرهنگ گرفتار سیاست‌زدگی نشویم. حکمرانی فرهنگی سیاست‌گذاری لازم دارد، اما زمانی که گرفتار سیاست‌بازی شد، فرهنگ آسیب خواهد دید.   
 
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست تصریح کرد: بنای نظام و دولت این است که حکمرانی نوین فرهنگی در کشور رخ دهد که در این زمینه قالب‌های فعلی باید تغییر کند. در این زمینه به زودی ساختار منعطف‌تری ارائه خواهیم کرد. در این زمینه به دنبال ایجاد مرکز پویانمایی در وزارت ارشاد هستیم. حکمرانی نوین فرهنگی باید با نگاه محوری کاهش تصدی‌گری دولتی و انجام کار‌های نظارتی، حمایتی و تسهیل‌گری پیگیری شود. اهتمام به حضور نماز‌های جماعت وزارتخانه و ادارات وابسته بسیار مهم است که جدای از فضلیت معنوی امکان گفت‌وگو‌های رودررو را فراهم می‌کند و همکاران ما باید خود عاملان به آئین دینی باشند و رفتار آن‌ها آئینه تمام‌نمای امور فرهنگی باشد.
 
انتشار «نرم‌افزار جامع آثار شهید دکتر بهشتی»
 
«نرم‌افزار جامع آثار شهید آیت‌الله دکتر بهشتی» به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و همکاری بنیاد نشر آثار و اندیشه‌های شهید بهشتی تولید و منتشر شد.
 
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نماز
 
این نرم‌افزار شامل ۵۵ عنوان است که در ۶۳ جلد سامان یافته است. این کتاب‌ها شامل سخنرانی‌ها و آقار قلمی شهید بهشتی است و از جمله عناوینی که در این نرم‌افزار به چشم می‌خورد می‌توان به «شناخت اسلام»، «ولایت و رهبری»، «روحانیت؛ بهداشت و تنظیم خانواده»، «نقش آزادی در تربیت کودکان»، «بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام»، «درس‌گفتار‌های فلسفه دین»، «پیامبری از نگاهی دیگر»، «لیبرالیسم»، «نسبت علوم اسلامی با علوم انسانی»، «نظام اقتصادی در اسلام»، «شناخت عرفانی؛ باید‌ها و نبایدها»، «موقعیت زن از نظر اسلام»، «آفرینش انسان و نظریه تکامل»، «موسیقی و تفریح در اسلام» و... اشاره کرد.
 
انتخاب ورزش براساس مزاج در طب سنتی
 
هفته گذشته، به نام هفته تربیت بدنی بود و در این راستا دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت به مناسبت هفته تربیت بدنی، اینفوگرافی در خصوص انتخاب‌های ورزشی متناسب با مزاج افراد منتشر کرد.
 
از نظر طب سنتی انسان‌ها دارای مزاج‌های متفاوت و متمایز از یکدیگر هستند و شما برای داشتن زندگی سالم باید به مزاج خود آگاه باشید. بسیاری از مشکلاتی که برای افراد به‌وجود می‌آید، ناشی از عدم آشنایی با مزاج است از جمله شایع‌ترین و مهمترین این مشکلات می‌توان به جوش و آکنه، یبوست، سردرد‌های شدید، کمبود انرژی، احساس خستگی، سردی و ... اشاره کرد.
 
در هنگام انتخاب نوع و میزان ورزش نیز باید به مزاجمان توجه کنیم و هر ورزشی مناسب هر مزاجی نیست. ورزش مناسب برای افراد دارای مزاج «سرد و تر»، سرد و خشک، گرم و‌تر و مزاج گرم و خشک معرفی شده است.
 
برای مشاهده این اینفوگرافی اینجا را ببینید.
 
بررسی تأثیر ورزش بر سلامت روان
 
احمد محیط، استاد تمام روان‌پزشکی دانشگاه تهران و مدیرکل اسبق بیماری‌های غیر واگیردار سازمان بهداشت جهانی است که در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون تأثیر ورزش بر سلامت روان، گفت: ورزش بر همه افراد، چه کسانی که مشکل روان‌پزشکی دارند و چه افرادی که سالم هستند، تأثیرگذار است. ورزش برای افراد سالم از نظر روانی نقش پیشگیرانه از بیماری دارد و برای بیماران، نقش کمک کننده در روند بهبودشان ایفا می‌کند.
 
وی ادامه داد: ورزش در درجه اول برای فرد برنامه منظم ایجاد می‌کند و این اتفاق برای او تأثیر مثبت دارد. باید در افرادی که مشکل دارند ورزش به وسیله درمانگر در جریان درمان مورد تأکید قرار گیرد، زیرا با ورزش کردن وقت به گونه‌ای گذرانده می‌شود که با احساس سالم‌تر شدن همراه است.   
 
مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
بهترین هدیه برای کودکان؛ رابطه امن والدین با فرزندان
 
والدین در رابطه با خرید هدیه برای کودکان خود دچار چالش‌هایی شده‌اند، چون برخی مدعی‌اند به سختی می‌توان آن‌ها را با گرفتن هدیه مناسب خوشحال کرد و گاهی نمی‌دانند بهترین هدیه برای آن‌ها چیست. شیما قبا، روانشناس کودک و روان‌درمانگر در گفت‌وگو با ایکنا درباره بهترین هدیه برای کودکان گفته است: هدیه دادن و گرفتن در روابط دوستی، همسری، پدر و مادری و ... اثر مثبتی دارد و قطعاً کودک از والدین خود الگو می‌گیرد. خوب است برای کودکان به مناسبت‌های مختلف هدیه بگیریم. مثلاً روز کودک و یا مناسبت‌های مذهبی، بهانه خوبی هستند تا براساس فرهنگ و ارزش خانوادگی خودمان برای او هدیه در نظر بگیریم.
 
وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها روانشناسان می‌گویند، کودکان اسباب‌بازی‌های کم و خوب داشته باشند تا با آن مشغول بازی باشند و زمان بیشتری را برای بازی با آن‌ها صرف کنند تا اینکه ۱۰۰ نوع اسباب‌بازی داشته باشند و با هیچ‌کدام بازی نکنند. در واقع هدیه دادن‌های افراطی به صورت آنی کودک را خوشحال می‌کند و سپس آن را کنار می‌گذارد. چون او را عادت می‌دهیم که از این مسئله لذت نبرد و فرصتی برای بازی با آن‌ها نداشته باشد، چون می‌داند که فردا یک اسباب‌بازی جذابتر و جدیدتر خواهد گرفت.
 
مشروح گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
 
معصومه؛ لقبی که امام رضا(ع) بر خواهر نهاد
 
دهم ربیع‌الثانی برابر با سوم آبان، مصادف با سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) است. ایشان یکی از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع)، هفتمین امام شیعیان و مادرشان نجمه خاتون است. آن حضرت در دوران حکومت عباسیان و در خلافت هارون‌الرشید، امین و مأمون زندگی می‌کرد. حضرت فاطمه معصومه(س) ازدواج نکرد و منابع در علت این امر، تحلیل‌هایی را از جمله وصیت پدر، نبود هم‌کفو و مبارزه با دستگاه خلافت عنوان کرده‌اند.   
 
زمانی که برادر ایشان حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) پس از انتصاب به ولایتعهدی مأمون، از مدینه به مرو برده شدند، حضرت فاطمه معصومه(س) پس از یک سال، عزم مرو کرد. برخی معتقدند که علی بن‌موسی‌الرضا(ع) طی نامه‌ای از ایشان خواست تا به مرو عزیمت کند. کاروان آن حضرت که به همراهی فرزندان و نوادگان امام موسی کاظم(ع) شکل گرفته بود و عددش را ۲۳ نفر گزارش کرده‌اند، به سال ۲۰۱ هجری قمری از مدینه حرکت کرد. تاریخ دقیقی برای خروج این کاروان ذکر نشده است، اما از آنجا که کاروان آنان در دهه آخر ماه ربیع‌الاول سال ۲۰۱ به شهر قم رسیده است و فاصله مدینه تا قم، حدودا دو ماهه طی می‌شود، احتمالا کاروان در دهه آخر ماه محرم سال ۲۰۱ به سمت مرو رهسپار شدند.   
 
جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه(س) نزد ائمه(ع)
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) در یادداشتی به تبیین مقام و منزلت آن حضرت پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است: دختر موسی بن جعفر(ع) در اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ ق در مدینه به دنیا آمد. پدر بزرگوار او نامش را نام دختر پیامبر (ص) خدا، فاطمه نامید. دوران زندگی او با قدرت یافتن عباسیان و سخت‌گیری آنان بر اهل بیت(ع) همزمان شد. از این رو فاطمه دوران سخت و پر مشقتی را تجربه کرد. او شاهد زندانی طولانی مدت پدر بزرگوارش بود.  حضرت فاطمه معصومه(س) جایگاه والایی نزد ائمه معصومین (ع) دارد و از معدود امامزادگانی است که پنج امام معصوم(ع) در عظمت شأن او سخن گفته‌اند.
 
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نماز
 
مشروح یادداشت را اینجا بخوانید.
 
اتمام عملیات بهسازی گلزار شهدا تا سال آینده
 
نشست خبری جواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) سوم آبان‌ماه با حضور اصحاب رسانه در محل این سازمان برگزار و اقدامات صورت گرفته در این سازمان تشریح شد.   تاجیک گفت: آرامستان بهشت زهرا (س) در طول ۵۳ گذشته دچار یک فرسودگی شده و از طرفی ظرفیت دفن اموات در این آرامستان روبه اتمام است. با این اوصاف هم برای رفع فرسودگی و توسعه زیرساخت‌های آن و هم برای ایجاد آرامستان‌های جدید اقداماتی در حال انجام است.   
 
وی به خاکسپاری حدود دو میلیون نفر از مردم مسلمان شهر تهران در ۲۰۰ قطعه واقع در آرامستان بهشت زهرا اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که در دوره مدیریت شهری اخیر صورت گرفته تعیین تکلیف آرامستان‌های جدید تهران است و این در حالی است که در دوره‌های مختلف تلاش‌هایی در این راستا صورت گرفته، اما متاسفانه هیچکدام از این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است.   
 
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) از راه‌اندازی آرامستان‌های جدید تهران و اتمام عملیات بهسازی گلزار شهدا تا سال آینده خبر داد و گفت: ساماندهی یادمان‌های شهدای گمنام تهران به سازمان بهشت زهرا(س) محول شد.
 
آزادی ۴ هزار و ۲۲۴ زندانی غیرعمد به کمک خیران
 
سید اسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای این نهاد حمایتی با اعلام تعداد آزادی‌ها در سال ۱۴۰۲ گفت: باوجود مشکلات معیشتی، اما خیرین خداجو در سراسر کشور با حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد طی شش ماهه نخست سال، زمینه آزادی ۱۹۲ محبوس زن و چهار هزار و ۳۲ محبوس مرد بدهکار مالی یا محکوم به پرداخت دیات ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کارگاهی را با مبلغ بدهی نزدیک به ۵۶ هزار میلیارد ریال فراهم کردند.
 
وی با تفکیک پرونده زندانیان حمایت شده افزود: در شمار بدهکاران غیر بزهکار ۱۵ پرونده به مطالبه دیه حوادث فوتی و جرحی ناشی از تصادفات رانندگی اختصاص داشت که کمیت این بدهکاران بیش‌تر به نقش‌آفرینی خوب ستاد دیه در حوزه پیشگیری و اصلاح مواد مربوط قانون به بیمه‌اجباری شخص ثالث مربوط می‌شود که ورودی به زندان‌ها را در قبال این محکومان راننده به صفر نزدیک کرده است.
 
آیا حجاب‌استایل‌ها حجاب اسلامی را ترویج می‌کنند
 
«واکاوی پدیده‌ی نوظهور حجاب‌استایل» موضوع هشتمین نشست از مجموعه نشست‌های تخصصی عصر زنان بود که به همت پایگاه تحلیلی عصر زنان و با همکاری مؤسسه شناخت، دوشنبه اول آبان‌ماه به صورت برخط در کانال ایتای عصر زنان و بستر اسکای روم  برگزار شد.  در این نشست مهدیه شادمانی، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده و محمدرضا زهرایی، جامعه‌شناس به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و دبیری نشست نیز بر عهده الهه سادات شفیعی بود.
 
محمدرضا زهرایی، جامعه‌شناس در پاسخ به این سؤال که آیا حجاب‌استایل امر جدیدی است یا پیشینه قبلی در سایر کشور‌ها دارد، گفت: پدیده حجاب‌استایل در فضای رسانه‌ای بخشی از جوامع اسلامی زودتر از ایران ظهور پیدا کرد. اما باید ببینیم منشأ این پدیده و درکی که از حجاب‌استایل وجود دارد، از کجا نشأت گرفته است. ظاهر امر این است که حجاب‌استایل یا حجاب شیک، مکانیسم دفاعی و شناختی است که زنان مسلمان در تقابل با اسلام‌ستیزی و حجاب‌ستیزی در دنیای غرب شکل دادند.   
 
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نماز
 
مهدیه شادمانی، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده نیز گفت: اصل بروز حجاب‌استایل‌ها از کشور‌های غربی بوده است. غرب مبنای اصلی اسلام‌ستیزی را اسلام‌ستیزی جنسیتی، محور آن را زنان و دلیل اصلی را حجاب قرار داده‌اند. حجاب‌استایل در ابتدا مکانسیم دفاعی در برابر این تهاجم در غرب بود و در کشور‌های لیبرال مثل اندونزی و ترکیه، مردم آن را به راه انداختند.
 
شادمانی به ضعف آکادمیک در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: آیا اکنون طراحی اسلامی را در دانشگاه‌ها داریم؟ همه این ضعف‌ها بستر این اقدام را فراهم کرد که عده‌ای از حجاب استفاده کنند به نحوی که اکنون بیشتر حجاب‌استایل‌ها صرفاً به دنبال کسب سود اقتصادی هستند. ضعف حاکمیت در عدم سیاست‌گذاری فرهنگی، عدم نگاه تخصصی و آکادمیک به طراحی اسلامی و نبود زیست‌بوم بین طراح و تولیدکننده موجب شد تولیدکنندگان ما از خارج تقلید کنند و همه این مسائل در کنار هم موجب شد حجاب‌استایل‌ها به جای اینکه به ارائه الگوی پوشش بپردازند، حتی خطر استحاله قشر مذهبی را به وجود بیاورند.
 
مشروح این گزارش خواندنی را اینجا ببینید.
 
کارگروه فقه و محیط زیست تشکیل شد
 
طی حکمی از سوی علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نورالله مرادی به سمت دبیر کارگروه فقه و محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد.  
 
این کارگروه که به منظور تصمیم‌سازی درخصوص نحوه مواجهه فعال و خردمندانه از دیدگاه فقهی در چهارچوب ضوابط و مقررات محیط زیستی تشکیل شده است، برای توسعه و بسط مفاهیم دینی در حفاظت، احیا و بهره‌برداری عادلانه و عقلایی برنامه‌ریزی خواهدکرد.
 
رئیس سازمان محیط زیست همچنین در احکام جداگانه‌ای حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، حجت‌الاسلام یعقوب‌علی برجی و حجت‌الاسلام عزیزالله فهیمی را به عنوان اعضای کارگروه فقه و محیط زیست منصوب کرد.
 
«شیعه» در کلام امام حسن عسکری (ع)
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت سالروز ولادت امام حسن عسکری (ع) در یادداشتی به تبیین مفهوم و معنای «شیعه» در کلام امام حسن عسکری (ع) پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است؛ شیعه بودن در باور امام عسکری (ع) فقط با عنوان آن حاصل نمی‌شود، بلکه با مجموعه‌ای از باورها، منش‌ها و کنش‌ها همراه است.
 
دلیل موفقیت‌های امام عسکری (ع)
 
محمدحسین رجبی‌دوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) و رئیس بنیاد ایران‌شناسی در گفت‌وگو با ایکنا، به جنبه‌های اجتماعی و سیره امام حسن عسکری (ع) و تعاملات اجتماعی ایشان پرداخت و اظهار کرد: امام حسن عسکری (ع) در مدت کوتاه شش ساله امامت خود دو وظیفه مهم آمادگی جامعه برای عصر غیبت و حفظ جان امام زمان (عج) را برعهده داشتند. موضوع مهم دیگر در رابطه با سیره اجتماعی امام عسکری (ع) نحوه ارتباط ایشان با یاران و اصحاب بود که به صورت خیلی سری و با رعایت دقیق مسائل امنیتی انجام می‌شد. این مسئله یکی از ابعاد مهم زندگی امام عسکری (ع) است که شاید تاکنون کمتر بدان پرداخته شده باشد.  
 
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نماز
 
وی با بیان اینکه موضوع حفاظت اطلاعات یکی از ویژگی‌های بارز سیره امام حسن عسکری (ع) است، گفت: دلیل بسیاری از موفقیت‌های امام عسکری (ع) نیز رعایت دقیق مسائل امنیتی است.
 
متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
مسیر پیش‌روی خانواده در عصر رسانه‌های دیجیتال
 
هفته سواد رسانه‌ای که از یکم تا نهم آبان برگزار می‌شود، بهانه‌ای شد تا خبرگزاری ایکنا به این مسئله مهم پرداخته و نشستی با عنوان «فضای دیجیتال؛ خانواده و سبک زندگی» را با حضور حجت‌الاسلام علی نوریجانی، رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران و جناب سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا را برگزار کند.  
 
کارشناسان سواد رسانه‌ای در این نشست با تأکید بر اینکه رسانه و فضای دیجیتال، نظام مطلوبیت و مصرف خانواده را تغییر داده است، مطرح کردند: امروز اولویت خانواده، رسیدگی به امور شخصی و سرگرمی و منافع خود است و کمتر آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد هویت‌های رسانه‌ای و هویت‌هایی که متأثر از رسانه تولید می‌شوند، باعث شده مسیر پیش رو، بیشتر مسیر تضعیف خانواده باشد تا تقویت بنیان خانواده.
 
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نماز
 
مشروح این نشست را اینجا بخوانید.
 
تخصیص درصدی از درآمد اپراتور‌ها به وزارت ارشاد 
 
سی و نهمین جلسه کارگروه ساماندهی خدمات پیامک انبوه سوم آبان‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار وحید مجید، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا و نمایندگان دستگاه‌های عضو برگزار شد که اعضا بر مدیریت اپراتور‌های مجازی پیامک انبوه و تعیین تکلیف سامانه‌های فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کردند.
 
رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی خواستار طراحی ساز و کار مناسب برای ضمانت اجرایی برخورد با متخلفان حوزه پیامک انبوه شد و پیشنهاد کرد: «دبیر جلسات کارگروه پیامکی در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات حضور داشته باشد و درصدی از درآمد اپراتور‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فرهنگ‌سازی حوزه پیامک، ارتقاء سواد رسانه‌ای و ... اختصاص یابد. همچنین به منظور رفع خلاء‌های قانونی و مقررات‌گذاری فعلی خواستار دنبال کردن مجدانه «چارچوب و الگوی تعرفه‌گذاری خدمات پیامک انبوه، اصلاح الگوی تسهیم درآمد حاصل از ارسال پیامک انبوه و جرم‌انگاری و سازوکار برخورد با متخلفان» شد.
 
جزئیات همایش ملی «هیئت و آئین مذهبی»
 
نشست خبری تشریح برنامه‌های اولین همایش ملی هیئت و آئین مذهبی ۲۹ مهرماه با حضور محمدحسین رجبی‌دوانی، دبیر علمی، محمدرضا سنگری، از اعضای هیئت علمی و سیدابوالحسن حسینی، دبیر اجرایی این همایش برگزار شد.   
 
در ابتدای این نشست، محمدحسین رجبی دوانی، دبیر علمی همایش گفت: نخستین همایش هیئت و آئین مذهبی طی بهمن سال جاری به همت مرکز تخصصی احیای امر وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) و همکاری اندیشکده هیئت برگزار می‌شود.   
 
وی افزود: در این همایش به یکی از ویژگی‌های خاص مذهب حقه شیعه اثنی‌عشری پرداخته می‌شود و آن هم پدیده‌ای به نام هیئت‌های مذهبی است. هیئت امر بزرگ تمدنی اسلامی و شیعی است. هیئت‌ها از بدو شکل‌گیری دارای کارکرد‌های ارزشمندی بوده و باعث تقویت ایمان و حس نوع‌دوستی و رسیدگی به هم‌نوع در پرتو هیئت و آگاهی‌بخشی به مخاطبان در مسائل معرفتی، ایجاد شور دینی و مسائل انسانی و دستگیری نیازمندان بوده‌اند؛ لذا برای پاسداشت این پدیده ارزشمند جا دارد که با برپایی همایش‌هایی، ابعاد گوناگون کارکرد هیئت‌ها و دستاورد‌های آن بررسی شده و راهکار‌هایی برای بالا بردن هرچه بیشتر کارایی هیئت‌ها به دست آید.   
 
سنگری، عضو کمیته علمی همایش نیز اظهار کرد: حوزه کارکردی هیئت امروز بسیار وسیع است. در اندیشکده هیئت مجموعه‌ای از مسائل هیئت را تحت عنوان منظومه مسائل هیئت تنظیم کردیم که بیش از ۴۰۰ موضوع برای هیئت مطرح و احصا شده است. برای مثال موضوع هیئت‌هایی که در فضای رسانه‌ای شکل گرفته‌اند، یکی از این موضوعات است که می‌توان بدان پرداخت و مسائل این حوزه را بررسی کرد.   
 
از نمایش سیل غیرت تا ابلاغ بخشنامه نماز
 
حسینی، دبیر اجرایی همایش نیز طی سخنانی گفت: تفاوت این همایش با دیگر همایش‌هایی که در این زمینه برگزار شده آن است که این همایش هر سال با یک محور اصلی و ثابت برگزار می‌شود که محور اصلی امسال نیز «هیئت در آئینه تاریخ» است؛ بنابراین تلاش کردیم که دانشگاه‌های مختلف نیز در این همایش سهیم باشند که در این زمینه ۲۰ دانشگاه از سراسر کشور در برپایی همایش با ما همکاری دارند. همچنین، پیش‌نشست‌های علمی همایش نیز از هفته آتی در دانشگاه‌های مختلف و با موضوعات گوناگون برگزار می‌شود.   
 
حسینی با بیان اینکه اولین پیش‌نشست همایش نیز طی هفته آتی در دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار می‌شود، تصریح کرد: علاقه‌مندان برای ارسال چکیده مقالات خود می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی همایش به نشانی http://heyatconf.ir مراجعه کنند.
 
عید غدیر و اربعین حسینی مصداق‌های «فناوری نرم»
 
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست هم‌اندیشی فعالان فرهنگی جهاد تبیین، که با حضور جمعی از فعالان در عرصه جهاد تبیین در قم برگزار شد، گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع پیاده‌روی عظیم اربعین سال جاری مسئولیت قرارگاه این موضوع را برعهده داشت که جلسات متعددی حتی با ریاست جمهوری به‌منظور تسهیل در امور را برگزار کرد که نتایج مثبت آن برای همه قابل مشاهده است. در خلال همین فعالیت قرارگاهی با نیرو‌هایی فعال آشنا شدیم که از توانایی بسیار بالای مدیریتی و اجرایی برخوردار بودند.
 
وی ادامه داد: در موضوع جهاد تبیین نیز اگر جلسات هماهنگی و هم‌افزایی صورت پذیرد به‌طور قطع نیرو‌های زبده و توانمند کشف خواهد شد، نیرو‌هایی که می‌توانند در این عرصه موفق‌تر عمل کنند.
 
وی ادامه داد: وقتی از تکنولوژی صحبت می‌شود به‌طور معمول فناوری و تکنولوژی‌های سخت متصور خواهد بود، اما آنچه در زمینه جهاد تبیین مورد نیاز است «فناوری نرم» است. راهپیمایی در عید غدیر و اربعین حسینی و همچنین اردوی راهیان نور از مصداق‌های این فناوری است.  
 
مطالبه‌گری مردم از شورای رقابت برای شفاف‌سازی قیمت گذاری خودرو
 
ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اقدام به راه‌اندازی پویش مطالبه‌گری مردم از شورای رقابت برای شفاف‌سازی قیمت خودرو کرده است تا مطالبات مردم را در این زمینه منتشر کند. حجت‌الاسلام طاهری آکردی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر چندی پیش در جلسه معاونان این ستاد، با انتقاد از قیمت‌گذاری‌های جدید خودرو از سوی شورای رقابت، این‌گونه اقدامات را عاملی در ناکارآمد نشان دادن نظام دانست.
 
وی درباره نتیجه اقدام شورای رقابت به مسئولان هشدار داد و با بیان این‌که چنین اقداماتی مردم را از نظام دلسرد می‌کند، تصریح کرد: آسیب این گونه کار‌ها کمتر از اقدامات دشمن نیست. چرا باید برای اضافه شدن چند آپشن، قیمت خودرو تا حدود ۵۰ درصد افزایش یابد؟
 
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: حتی گزارشات متعدد مردمی داشتیم که برخی از خودرو‌ها دارای ایرادات اساسی بودند و خودروسازان رفع این ایرادات را به عنوان آپشن مطرح کرده‌اند. کجای دنیا رفع ایراد خودرو که وظیفه خودروساز است آپشن به حساب می‌آید؟  یک نفر باید جلوی اقدامات خودروسازان و شورای رقابت را بگیرد. مگر قرار نبود که طی یکی دو سال قیمت خودرو استاندارد شود، پس چه شد؟ قیمت استاندارد یعنی این‌که خودروسازان قیمت بازار را کاهش دهند نه این‌که قیمت کارخانه را به گونه‌ای افزایش دهند که به اندازه قیمت بازار شود. بعداً هم ادعا کنند که ما دو نرخ بودن خودرو را از بین بردیم.
 
علاقه‌مندان به شرکت در پویش اینجا کلیک کنند.
 
عزم جهادگران قرارگاه جهادی جنوب غرب تهران در رفع آلام نیازمندان
 
قرارگاه جهادی پهنه‌ای جنوب غرب تهران مدت هشت سال است که فعالیت‌های خود را به صورت پهنه‌ای در این منطقه از پایتخت آغاز کرده و نسبت به محرومیت‌زدایی از نیازمندان این منطقه اقدام می‌کند. این قرارگاه پهنه‌ای که از ادغام چند گروه جهادی در منطقه جنوب غرب تهران ایجاد شده، توانسته تا با تجمیع برنامه‌های جهادی خود خدمات فراوانی را در حوزه‌های مختلف عمرانی و فرهنگی به نیازمندان ارائه کند که تهیه خانه و نوسازی خانه نیازمندان از جمله این برنامه‌ها بوده است.
 
جواد قربانی، مسئول قرارگاه پهنه‌ای جنوب غرب تهران در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با فعالیت‌های محرومیت‌زدایی این قرارگاه پهنه‌ای اظهار کرد: قرارگاه پهنه‌ای جنوب غرب تهران فعالیت‌های دائمی خود در حوزه محرومیت‌زدایی را با ادغام چند گروه جهادی و تجمیع و تمرکز فعالیت‌های جهادی آغاز کرد.
 
قربانی ادامه داد: به همت فعالیت‌های مستر و مداوم اعضای این قرارگاه جهادی تاکنون ۵۶۵ خانه نیازمندان نوسازی و تکمیل شده و تعدادی خانه نیز برای نیازمندان بی‌خانمانی که توانایی اجاره و یا تهیه خانه برای خود را ندارند، خریداری شده است.
 
سازمان جنگل‌ها و مراتع از تکرار ادعای وقف انفال خودداری کند
 
درپی ادعای سازمان جنگل‌ها و مراتع در رابطه با موضوع وقف انفال، سازمان اوقاف و امور خیریه بیانیه‌ای منتشر کرد.
 
در این بیانیه آمده است: در روز‌های اخیر شاهد اظهار نظر رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در مورد موقوفات بودیم که از ایشان تقاضامندیم امر فتوا دادن را به مراجع عظام سپرده و از تکرار ادعای تکراری وقف انفال که سازمان اوقاف هیچ‌گاه به دنبال آن نبوده و نیست خودداری کنند.
انتهای پیام

نظر شما