شناسهٔ خبر: 63110771 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

فرار از الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی با Algospeak

استاندارد نابرابر شبکه‌های اجتماعی مقابل غزه

مهسا زحمتکش

طرفداران فلسطین برای فرار از الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی از املای مخفی و کلمات رمزی استفاده می‌کنند.

صاحب‌خبر -
شبکه‌های اجتماعی مقابل غزه ،  فرار از الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی ، رژیم صهیونیستی ، تروریست ، خشونت ، اسرائیل ، غزه ، کاربران شبکه‌های اجتماعی  ،
به گزارش واشنگتن پست، کاربران شبکه‌های اجتماعی که در انتقاد از رژیم اسرائیل در درگیری اخیر با حماس ویدیو و پست‌هایی را ارسال می‎کنند، برای جلوگیری از شناسایی و حذف توسط رسانه‌های اجتماعی به استراتژی‌های رایجی روی آورده‌اند.

 مثلا کاربری در زیرنویس ویدیوهای تیک‌تاکش از شکلک‌های سگ و ویولن به جای کلمات «تروریست» و «خشونت» استفاده می‌کند و در پایین ویدیوهای خود که در مجموع میلیون‌ها لایک دریافت کرده‌اند، یک سلب مسئولیت اضافه می‌کند و می‌گوید این پست فقط برای اهداف «آموزشی» است. او می‌گوید که تغییر زیرنویس‌ها ممکن است باعث شود که ویدیو به‌عنوان نقض قوانین تیک‌تاک در برابر لفاظی‌های نفرت‌انگیز یا محتوای خشونت‌آمیز برچسب‌گذاری شود.

Algospeak؛ یک تاکتیک ضروری

Algospeak راهیست که کاربران می توانند کلمات یا عباراتی را که ممکن است برخلاف دستورالعمل‌های یک پلتفرم باشد، جایگزین کرده و آنها را با کلمات رمزی یا حتی ایموجی جایگزین کنند.

از زمان حمله حماس به رژیم صهیونیستی، کاربران و دوستداران فلسطینی به طور فزاینده‌ای از «algospeak» که مجموعه‌ای از عبارات، املای خاص و کلمات رمز است، برای جلوگیری از حذف یا سرکوب پست‌های خود توسط رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برخی از کاربران برای پنهان کردن صدای خود صداهایی را به صدای اصلی اضافه می‌کنند، در حالی که برخی دیگر املای کلمات رایج انگلیسی و عربی مانند «فلسطین»، «نسل‌کشی» و «حماس» را برای فرار از تشخیص تغییر می‌دهند.

کاربران متمرکز بر فلسطین می‌گویند که نیاز فوری به اشتراک گذاری دیدگاهی در مورد جنگ وجود دارد که با رسانه‌های جریان اصلی متفاوت است وalgospeak  یک تاکتیک ضروری برای اطمینان از انتشار پیام آنها است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی که در انتقاد از رژیم اسرائیل در درگیری اخیر با حماس ویدیو و پست‌هایی را ارسال می‎کنند، برای جلوگیری از شناسایی و حذف توسط رسانه‌های اجتماعی به استراتژی‌های رایجی روی آورده‌اند



آزادی بیان کجاست؟

گروه‌های جامعه مدنی مدت‌هاست که متا را به خاطر از بین بردن آزادی بیان کاربران فلسطینی با حذف محتوای عربی بیشتر از پست‌های عبری مورد انتقاد قرار داده‌اند. فعالان ادعا کرده‌اند که شرکت‌های فناوری در سیستم‌های‌شان برای محافظت از کاربران فلسطینی در برابر لفاظی‌های نفرت‌انگیز و تهدیدهای خشونت‌آمیز سرمایه‌گذاری نداشته‌اند. این رفتارها مشخص کرده که چگونه شرکت‌های فناوری مانند متا، یوتیوب و تیک‌تاک پلتفرم‌هایشان را در لحظات تشدید خشونت کنترل می‌کنند.

استانداردهای نابرابر

جیلیان یورک، مدیر آزادی بیان بین‌المللی می‌گوید: این یک مشکل مداوم برای سال‌ها بوده و آنها استانداردهای نابرابری برای بخش‌های مختلف جهان اعمال می‌کنند.

یوتیوب، تیک تاک، فیس‌بوک و اینستاگرام همگی حماس را یک سازمان افراطی دانسته‌اند و این گروه را از حضور در پلتفرم‌هایشان منع می‌کنند. در حالی که کاربران متا و یوتیوب می‌توانند در مورد مسائلی که فلسطینی ها با آن روبرو هستند اظهار نظر کنند، نمی‌توانند حمایت خود را از حماس اعلام کنند. متا همچنین گفته که تنظیمات پیش‌فرض در منطقه را تغییر داده و افرادی را که می‌توانند در پست‌های عمومی جدید برای دوستان یا فالوورهای فلسطینی نظر بنویسند را محدود می‌کند.

تیک‌تاک نیز گفته که ناظران بیشتری را که به عربی و عبری مسلطند، اضافه کرده تا پست‌های مربوط به جنگ را بررسی کنند.

یوتیوب هم اعلام کرده که سخنان نفرت انگیزی را که جوامع یهودی و فلسطینی را هدف قرار می‌دهد حذف می‌کند و در عین حال کاربران را به منابع خبری موثق مرتبط می‌کند.

در اوایل این هفته، انبوهی از حامیان فلسطینی شکایت کردند که متا در حال سرکوب محتوای آنها در مورد اظهار نظر یا مستندسازی خشونت است، اینفلوئنسرهای محبوب گزارش دادند که تعداد بازدیدها و لایک‌های ویدیوهای آنها در اینستاگرام و فیسبوک به شدت کاهش یافته است، برخی از کاربران شکایت داشتند که پست‌های آنها حذف یا پنهان شده و یا حساب های آنها به دلیل نقض قوانین محتوای شرکت‌ها محدود شده است، برخی دیگر نیز گفتند که توانایی آنها برای پخش ویدیوی زنده محدود شده و همچنین توانایی آنها برای یافتن ویدیوهای زنده کاربران و دوستداران فلسطینی نیز کاهش یافته است.

اشکال سراسری یا دُم خروس؟

متا در این هفته در پستی گفته بود که این شرکت اشکالاتی را که مانع نمایش صحیح پست‌ها، استوری‌ها و ریلزهای برخی از کاربران بود را برطرف کرده است. این شرکت همچنین گفت که برای مدت کوتاهی یک باگ متفاوت مانع از پخش زنده مردم شده بود و این اشکالات به طور یکسان روی حساب‌های کاربری در سراسر جهان تأثیر گذاشته است.

اما بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نسبت به توضیح متا تردید دارند، زیرا به گفته آنها، این شرکت به طور مشابه در طول جنگ دو هفته‌ای بین رژیم صهیونیستی و حماس در سال 2021 دیدگاه‌های آنها را سرکوب و  شروع به محدود کردن محتوای حاوی هشتگ #الاقصی کرده بود. متا در ابتدا علت این مشکل را یک خطای خودکار نرم افزاری دانست و ممیزی خارجی که توسط متا به توصیه هیئت نظارت مستقل آن انجام شد، نشان داد که هشتگ #الاقصی به اشتباه توسط یک پیمانکار شخص ثالث که تعدیل محتوا را برای این شرکت انجام می‌دهد به فهرست شرایط مرتبط با تروریسم اضافه شده است. اما قبول این توضیح با شرایط پیش آمده کمی دور از ذهن است.

در حال حاضر نیز کاربران رسانه‌های اجتماعی یکدیگر را تشویق می‌کنند تا استراتژی‌های اثبات نشده‌ای را برای فریب دادن الگوریتم اتخاذ کنند. در برخی موارد، کاربران ممکن است پست خود را با «من در کنار اسرائیل ایستاده‌ام» شروع کنند تا در مورد حمایت خود از فلسطینی‌ها صحبت کنند. برخی نیز در حال یافتن راه‌های خلاقانه برای املای کلمات انتقادی درباره درگیری به دو زبان عربی و انگلیسی هستند.

مثلا یکی از کاربران مصری شبکه‌های اجتماعی که با آرمان فلسطین همدردی می‌کند، گفت: «ما شروع به حذف نقطه‌ها» روی پست‌های عربی کرده‌ایم و برخی مواقع حروف انگلیسی را با حروف عربی مخلوط می‌کنیم. به طور مثال از اختصارات «P*les+in1ans» و «t*rr0rist+s» به جای «فلسطینی‌ها» و «تروریست‌ها» استفاده می‌کنیم.

اما چنین ترفندهایی همیشه کارساز نیستند و با همه اینها بازهم شاهد حذف محتواهای مرتبط با فلسطین و غزه هستیم. در واقع رسانه‌ها می‌توانند این واقعیت را که رژیم صهیونیستی در حال قتل عام مردم غزه است را پنهان کند.

منبع: https://www.washingtonpost.com/technology/2023/10/20/palestinian-tiktok-instagram-algospeak-israel-hamas/

نظر شما