شناسهٔ خبر: 63052435 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خسروی‌وفا: کاش ۲۰ رئیس فدراسیون مثل دبیر داشتیم/ انگیزه سفر رفتن برخی روسا قوی‌تر است

تهران- ایرنا- رئیس کمیته ملی المپیک گفت: کاش ۲۰ رئیس فدراسیون مثل علیرضا دبیر(رئیس فدراسیون کشتی) داشتیم تا در المپیک موفق شویم و روسای سایر فدراسیون‌‎ها مثل دبیر حرکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک در نشست هم‌اندیشی امروز با کادر خبری اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو در خصوص غیبت مسئولان ورزش کشور در برخی رشته‌های ورزشی و این‌که برخی روسای فدراسیون‌ها گفتند کاش مثل دبیر دعوا می‌کردیم که مسئولین برای دیدن مسابقات ما می‌آمدند، گفت: من از زاویه دیگر نگاه می‌کنم و می‌گویم کاش بقیه فدراسیون‌ها مثل دبیر کار می‌کردند. دبیر در میدان است و خوب ظاهر شده است. ما در این مدت با او دعوا کردیم ولی او با ما دعوا نکرده است.

وی افزود: کشتی در بازی‌های ۲۰۱۸ جاکارتا ۱۲ نماینده داشت و ۵ طلا و ۳ برنز گرفت. در این دوره همان تعداد ورزشکار را داشت اما ۵ طلا، ۴ نقره و یک برنز گرفت. دستشان درد نکند اینکه در راستای نتیجه گرفتن دعوا کند مشکلی ندارد. نتیجه کشتی درخشان بوده است. تا امروز من با کسی شام نخوردم و به این سادگی‌ها هم نخواهیم خورد. کاش بقیه روسا مثل دبیر حرکت کنند، کاش ۲۰ رئیس فدراسیون مثل دبیر داشتیم تا در المپیک موفق شویم.

فدراسیون‌های موفق حمایت ویژه خواهند شد

وی در خصوص برخورد با فدراسیون‌هایی که در بازی‌های آسیایی نتیجه نگرفتند، گفت: بحث تنبیه و تشویق از نظر بنده متفاوت است. قطعا برای فدراسیون‌های موفق در بازی‌های آسیایی هانگژو در بحث بودجه، حمایت و تشویق‌های ویژه‌ای خواهیم داشت ولی این تشویق‌ها شامل حال فدراسیون‌های ناموفق نخواهد شد. به هر حال دست‌مان در دادن بودجه به فدراسیون‌ها هنوز باز است و اگر چه رشد بودجه صد در صدی داشت اما طبیعی است فدراسیون‌هایی که موفق ظاهر شده‌اند در جایگاه خاصی قرارخواهند داشت چون حق مسلم آن‌هاست.

در برخی رشته‌ها اعزام‌مان کیفی نبود

رئیس کمیته ملی المپیک در واکنش به برخی نقدها درخصوص کیفی نبودن کاروان اعزامی به هانگژو گفت: اگر چه در ابتدا تلاش بر اعزام کاروان کیفی به این بازها بود ولی در ادامه از این منظر بنا بر برخی دلایل عدول کردیم ولی با توجه به همین موضوع تلاش شد تا کاروانی کم تعدادتر از دوره‌های گذشته اعزام کنیم که در این زمینه موفق هم بودیم ولی در این‌که در برخی رشته‌ها نفرات اعزامی کیفی نبودند، موافقم. 

خسروی‌وفا با اشاره به حمایت‌های مالی مجلس ادامه داد: انصافا مجلس حمایت خوبی از کاروان در بحث مالی داشت 

از عملکرد بانوی سوارکار ایرانی لذت بردم

برخی رشته‌ها به رغم ادعاهایی که داشتند چندان خوب عمل نکردند و باید بگویم حیف شد که اسکواش اعزام نشد. به هر حال می‌توانست خیلی بهتر از دیگر رشته‌ها عمل کند. در مورد اعزام سوارکاری نقدهایی مطرح است اما بنده به شخصه از  مسابقات پرش با اسب نماینده بانوان کشورمان لذت بردم. هزینه اعزام هر نفر در سوارکاری با بدمینتون یکی شد اما عملکرد زن سوارکار ایران بدون انجام خطا در تاریخ ماند اما این‌که مسائلی مطرح می‌شود، این مسائل به کمیته ملی المپیک ارتباطی ندارد و باید در جای دیگری به آن رسیدگی شود.
نقدها را با جان و دل می‌پذیرم

وی افزود: نقدها را با جان و دل می‌پذیرم ولی این‌که عنوان می‌کنید من مسئولیت این نتایج را برعهده نگیریم و بگذارم خود فدراسیون‌هایی که قول مدال داده‌اند در این باره پاسخ‌گو باشند، باید بگویم، جامعه و مردم از ما حضور قدرتمندانه در این رقابت‌ها را می‌خواهند. به هر حال مردم و مسئولین مطالبه دارند، ورزش به نوعی با جامعه ما عجین شده و مردم انتظار موفقیت ورزشکاران را دارند تا باعث ایجاد شادی و افزایش غرور ملی گردد و ما هم مسئولیت داریم و نباید در چنین مواقعی ضعف‌های خود را نادیده بگیریم. من قبل از اعزام در جلسه‌ای که با خود شما خبرنگاران داشتم عنوان کردم کاروان ما کیفی نیست و خودتان شاهد بر این مدعایید.

انگیزه سفر رفتن روسای برخی فدراسیون‌ها خیلی قوی‌تر است

رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: در برخی رشته‌ها ضعیف ظاهر شدیم و در برخی دیگر انتظارت برآورده نشد و از این بابت صادقانه بگویم حداقل من از جانب برخی مسئولان فدراسیون‌ها که انگیزه سفر رفتن‌شان خیلی قوی‌تر است و مسئولیت خود را نمی‌پذیرند، عذر خواهی می‌کنم. باید ضعف‌های خود را بپذیریم و از مردم عذرخواهی کنیم.
زیبایی ورزش به غیرقابل پیش‌بینی بودن آن است.

خسروی وفا اضافه کرد: فدراسیون‌های ما سه دسته هستند؛ یک دسته آن‌هایی‌که شبانه روز درحال تلاشند و با تمام وجود مایه گذاشتند و خب موفق هم می‌شوند. دسته دوم آن‌های که اگر چه ضعف دارند ولی تلاش‌شان را می‌کنند. متاسفانه دسته سومی هم هست که روسای آن‌ها بیشتر دوست دارند سفر بروند. اما اکثریت فدراسیون‌ها در زمره گروه اول و دوم هستند. مضاف بر این‌که نتیجه نگرفتن شاخص ارزیابی نیست چون زیبایی ورزش غیرقابل پیش‌بینی بودن آن‌ است.

از حضور بانوان در بازی‌های آسیایی حمایت می‌کنم

رئیس کمیته ملی المپیک ضمن اشاره به عملکرد کاروان اعزامی شهید حججی یادآور شد: در برخی رشته‌ها بهتر از دوره گذشته عمل کردیم ولی در برخی رشته‌ها ضعیف ظاهر شدیم و حتی انتظارات و پیش‌بینی‌هایی که خودشان کرده بودند را هم نتوانستند برآورده کنند. نباید بهانه آورد. البته ورزشکاران ما تلاش‌شان را کرده‌اند و نباید این موضوع نادیده گرفته شود. از طرفی فشار هم روی آن‌ها زیاد بود و به شخصه عنوان کردم جدای از این‌که به‌دنبال موفقیت هستیم ولی روی ورزشکاران فشار وارد نکنید.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند بانوان ورزشکار عملکردشان ضعیف بود؛ باید بگویم آن‌ها تلاش‌شان را کردند وهنوز هم از حضور بانوان در بازی‌های آسیایی حمایت می‌کنم. کاروان اعزامی به ارزش‌های ملی احترام گذاشت مثل خانم‌ها کیانی، رکابی، پرتوآذر و احترام به پرچم مقدس کشورمان در رشته‌های مثل دوومیدانی، ژیمناستیک و دیگر رشته‌ها که همه جای توجه و تشکر دارد.

امیدوارم تصمیمات هیات اجرایی مستقل‌تر شود!

خسروی‌وفا در خصوص اعزام برخی رشته‌ها و یا عدم اعزام رشته‌های دیگر افزود: تمام تصمیمات در ستاد عالی گرفته شد. به هر حال طبیعی است که  وزارت‌خانه بداند ورزش به چه سمتی حرکت می‌کند که به نوعی بازدارنده بود. البته کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در آخرین جلسه ستاد عالی گفت در سیاست‌های اجرایی کمیته دخالت نمی‌کنیم و این دست ما را در اجرای برنامه‌ها باز می‌گذارد و امیدواریم در هیئت اجرایی زین پس تصمیمات  مستقل تر گرفته شود.

۸۰ درصد پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد

رییس کمیته ملی المپیک ادامه داد: در مجموع ۸۰ درصد پیش‌بینی‌های کمیته ملی المپیک برای کاروانی اعزامی شهید حججی به هانگژو درست از آب درآمد. هر چند از رشته‌هایی مثل تیراندازی انتظارم بیشتر بود. چرا که حتی پیش‌بینی خودشان را هم نتوانستند برآورده کنند. با توجه به دیگر کشورهای آسیایی نتیجه بدی نگرفتیم. به‌عنوان مثال تایلند بیش از ۹۰۰ ورزشکار و یا قزاقستان بیش از ۵۰۰ ورزشکار آوردند ولی کم‌تر از ما طلا گرفتند.

پای اعزام زهرا نعمتی ایستاده‌ام

رئیس کمیته ملی المپپیک در خصوص عملکرد زهرا نعمتی هم گفت: زهرا نعمتی را من دفاع کردم که برود و خودم هم پای او ایستادم. نعمتی افتخار ورزش بانوان است که ۳ طلای پارالمپیک دارد. این‌که چرا مدال نگرفت،  دلایل متعددی دارد ولی نعمتی سرمایه اجتماعی است. من نعمتی را در توانمندی‌اش و چهره اجتماعی‌اش می‌بینم و اگر به او باز هم فرصت دهیم قطعا طلا نگیرد، نقره را می‌گیرد.

نظر شما