شناسهٔ خبر: 63052400 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عضو شورای شهر در گفت‌وگو با ایلنا:

نخستین رام از واگن‌های وارداتی تا ۱۸ ماه آینده تحویل داده خواهد شد/ با انعقاد قرارداد تامین ۸۴۰ قطعه بوژی، دیگر شاهد خالی شدن انبارهای مترو نخواهیم بود

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که سفر شهردار پایتخت به چین باعث تسریع در تحویل واگن‌های وارداتی مترو می‌شود، گفت: با انعقاد قرارداد تامین ۸۴۰ قطعه بوژی و بومی‌سازی این تکنولوژی در ایران، دیگر شاهد خالی شدن انبارهای مترو از تجهیزات نخواهیم بود.

صاحب‌خبر -

«سید احمد علوی»، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن تقدیر از شهردار پایتخت برای نهایی کردن قرارداد خرید ۶۳۰ واگن مترو از کشور چین و افزایش تعداد واگن‌های وارداتی به ۷۹۱ دستگاه در این قرارداد، اظهار داشت: سفر اخیر شهردار تهران و هیات همراه به کشور چین دو هدف داشت؛ نخست، حضور هیات ایرانی در نشست‌های بین‌المللی «احیای راه ابریشم» و «یک کمربند، یک جاده» و دوم، نهایی کردن قرارداد خرید واگن مترو که موضوع آن از سال ۱۳۹۵ مطرح شده بود. 

وی افزود: در دولت قبل، قرارداد تامین واگن‌ها از کشور چین به دلیل اختلافات بین بانک مرکزی و شهرداری وقت به سرانجام نرسید، اما در دوره ششم مدیریت شهری، پیگیری‌ها به نتیجه رسید و پیش‌پرداخت اولیه این قرارداد انجام شد و حالا طرف چینی متعهد شده است که این واگن‌ها را تولید کند و به متروی تهران تحویل دهد. با توجه به افزایش تعداد واگن‌های این قرارداد از ۶۳۰ واگن به ۷۹۱ دستگاه و همچنین برای انعقاد قرارداد نهایی، لازم بود که شهردار تهران شخصا در چین حضور پیدا کند. 

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تمام واگن‌های مربوط به این قرارداد برای شبکه متروی تهران استفاده خواهد شد و قرار نیست این واگن‌ها به متروی هیچ شهر دیگری تحویل داده شود. بخشی از مبلغ قرارداد توسط دولت و بخشی دیگر توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود و حالا با پرداخت مبلغ اولیه و انعقاد رسمی قرارداد با طرف چینی در سفر شهردار محترم به پکن، طرف خارجی متعهد شده است که نخستین رام از این واگن‌ها را تا ۱۸ ماه آینده به ایران تحویل دهد و تا سه سال بعد از آن تحویل این واگن‌ها ادامه خواهد داشت. 

علوی با تاکید بر این که سفر شهردار تهران به چین باعث تسریع در تحویل واگن‌های وارداتی مترو می‌شود، گفت: در حال حاضر طرف چینی با حضور شهردار تهران پذیرفته است که تحویل بخشی از این واگن‌ها را تسریع کند. ضمن این که تعداد ۷۹۱ واگن که در قرارداد لحاظ شده است، با دو سوم کل واگن‌های فعال کنونی پایتخت برابری می‌کند؛ بنابراین با به ثمر رسیدن این قرارداد شاهد تحول مهمی در نوسازی ناوگان متروی تهران در سال‌های آینده خواهیم بود، البته همچنان باید در بازه زمانی اجرای این قرارداد، تحویل واگن‌ها را به صورت مکرر از طرف چینی پیگیری کنیم. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای مهم دیگر سفر شهردار تهران و هیات همراه به کشور چین، انعقاد قرارداد تامین ۸۴۰ قطعه بوژی و بومی‌سازی این تکنولوژی در ایران است. باید توجه داشت که یکی از اشکالات وارده به چهار سال مدیریت شهری دوره پنجم که با شیوع کرونا، محدود شدن مرزها و البته قصور برخی مسئولان مدیریت شهری همراه شد، خالی شدن انبارهای شرکت مترو از تجهیزات و قطعات بود؛ حالا اما با بومی‌سازی تکنولوژی تولید بسیاری از قطعات مورد نیاز مترو در داخل کشور، قطعا در آینده دیگر شاهد خالی شدن انبارهای مترو از تجهیزات نخواهیم بود. 

وی با بیان این که شورا و شهرداری تهران هم‌زمان با خرید واگن‌های مترو به فکر به‌روزرسانی تجهیزات و قطعات مورد نیاز شبکه متروی پایتخت هستند، عنوان کرد: بخش مهمی از بهبود وضعیت ناوگان متروی تهران به بازسازی اساسی یا همان اورهال واگن‌ها بازمی‌گردد، اما باید توجه داشت که برخی تجهیزات مورد نیاز در این زمینه، تولید داخل نیست و مشکلاتی در این خصوص وجود دارد؛ بنابراین انعقاد قراردادهای مربوط به تامین چنین قطعاتی بخصوص وقتی با بومی‌سازی این قطعات همراه باشد، می‎تواند به افزایش تعداد واگن‌های فعال در شبکه متروی پایتخت کمک کند. 

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شرکت شهردار پایتخت در نشست‌های بین‌المللی «احیای راه ابریشم» و «یک کمربند، یک جاده»، یادآور شد: حضور شهردار پایتخت در پکن به نمایندگی از جمهوری اسلامی می‌تواند تاثیر زیادی بر ارتقای جایگاه استراتژیک ایران در طرح احیای راه ابریشم که توسط دولت چین و هم‌پیمانان این کشور در حال برنامه‌ریزی است، داشته باشد و قطعا با این اتفاق، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقشی اساسی را در این زمینه ایفا کند. 

علوی همچنین با تاکید بر این که برای ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی، باید ناوگان اتوبوسرانی و متروی تهران به صورت جدی نوسازی شود، اظهار داشت: متروی تهران جزو مهمترین وسایل حمل‌ونقل عمومی است که مردم به صورت روزمره از آن استقبال می‌کنند، اما در این حوزه با کمبود شدید ناوگان روبه‌رو هستیم. البته اکنون امیدواریم با افزایش تعداد واگن‌ها با واردات از چین و تولید ۱۱۳ واگن ملی، در آینده نزدیک کمبود ناوگان مترو رفع شود و همچنین با تکمیل خطوط و ساخت ایستگاه‌‎های جدید، شاهد افزایش محسوس استفاده شهروندان از شبکه متروی پایتخت باشیم که این موضوع نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران خواهد گذاشت. 

عضو شورای شهر تهران با بیان این که در بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت نیز گام‌های خوبی برداشته شده است، یادآور شد: شهردار تهران اخیرا با حضور در صحن شورا گزارشاتی را ارائه کرد که بر اساس آن باید از آبان‌ماه امسال شاهد تحویل تدریجی اتوبوس‌هایی باشیم که قراردادهای آن در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ منعقد شده است. مجموعه این اتفاقات حاکی از آن است که به تدریج شاهد جهش در تامین ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خواهیم بود که البته برای این که تاثیر این اتفاقات در زندگی روزمره مردم مشخص شود، شهروندان باید کمی صبوری به خرج دهند. 

وی در پایان تصریح کرد: مجموعه قراردادهای منعقدشده برای خرید اتوبوس و واگن مترو و همچنین برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای اورهال اتوبوس‌ها و قطارهای متروی تهران نشان می‌دهد که نیمه دوم سال ۱۴۰۲ و همچنین در طول سال ۱۴۰۳ شاهد جهش مهمی در توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت خواهیم بود که امیدواریم باعث افزایش رضایت شهروندان از مدیریت شهری شود. 

نظر شما