شناسهٔ خبر: 63003482 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

واكنش جهانی به فاجعه بيمارستان المعمداني

جنایت قاتلان غاصب

بايدن همزمان با انفجار وارد اسراييل شد

صاحب‌خبر -

گروه سياسي

«حمله موشكي به بيمارستان المعمداني صدها كشته به جاي گذاشت.» اين خبري است كه شامگاه سه‌شنبه ابتدا در خبرگزاري‌هاي منطقه‌اي و سپس در گستره بين‌المللي بازتاب پيدا كرد و جهان را در بهت و اندوه عميقي فرو برد. رسانه‌هاي غربي از كشته شدن حداقل ۵۰۰ نفر از جمله زنان و كودكاني كه به محل بيمارستان پناه برده بودند خبر دادند، اما برخي منابع رقم كشته‌ها را بسيار بيشتر ارزيابي و آمارها را تا ۱۰۰۰ نفر هم اعلام كرده‌اند.

در ادامه تصاوير دهشتناك يكي‌يكي از راه رسيدند؛ هر تصوير مانند آواري بر سر مخاطبان خراب شد و چشم‌هاي فرزندان آدم را باراني ساخت. در يكي از تصاوير كودكي حدودا 8ساله در حال گفت‌وگو با خواهر كوچك‌ترش از او مي‌خواهد كه شهادتين را به زبان بياورد، «اشهد ان لا اله الا ‌الله؛ اشهد ان محمد رسول‌الله». در تصوير ديگر كودكي 3الي 4ساله در گفت‌وگو با يك پزشك فلسطيني در حال لرزيدن است. كودكي كه هرچند مي‌لرزد اما خيره به دوربين و مخاطب مي‌نگرد، پزشك كودك را كه به آغوش مي‌كشد، بغض كودك مي‌شكند و... اين تصوير و تصاوير ديگري از اين دست از شامگاه سه‌شنبه به كرات در فضاي مجازي و رسانه‌ها بازتاب پيدا كرده است. ابتدا دو تن از مقامات امنيتي و نظامي اسراييلي در شبكه ايكس اين حمله را پاسخي به توفان‌الاقصي عنوان كرده و تلويحا پذيرفتند كه اين حمله از سوي اسراييل صورت گرفته است. اما در ادامه با وسعت يافتن انزجار جهاني از اين حمله، هم توييت‌هاي مقامات اسراييلي پاك شدند و هم نحوه اطلاع‌رساني‌ها سمت و سوي متفاوتي پيدا كرد. مشخص بود كه اسراييلي‌ها تلاش مي‌كنند انحراف راكت‌هاي حماس را دليل اين حادثه تلخ معرفي كنند. اما اسناد و مدارك عليه اسراييلي‌ها به اندازه‌اي است كه هيچ عقل سليمي روايت صهيونيست‌ها را نخواهد پذيرفت. مسوولان ايراني، فعالان سياسي، احزاب و گروه‌ها هركدام در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي اين جنايت را محكوم كرده و خواستار رسيدگي به جنايات جنگي اسراييل در نهادهاي بين‌المللي شدند. ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران جنايت هولناك حمله رژيم صهيونيستي به بيمارستان المعمداني در غزه را كه منجر به شهادت و مجروح شدن صدها نفر از بيماران و مجروحان بي‌دفاع و بي‌پناه شد با قوي‌ترين عبارات محكوم كرد. سخنگوي وزارت خارجه اين اقدام را يك جنايت جنگي وحشيانه و نسل‌كشي توصيف كرد و افزود: رژيم صهيونيستي در تداوم جنايات ننگين خود در حق ملت فلسطين، با ارتكاب اين جنايت ددمنشانه و هولناك، يك بار ديگر خوي درندگي و سبعيت خود را به همه جهانيان نشان داد و ثابت كرد كه كوچك‌ترين پايبندي به اصول و قواعد حقوق بين‌الملل در زمان جنگ ندارد. كنعاني همچنين عميق‌ترين مراتب همدردي دولت و ملت ايران با ملت و مقاومت فلسطين به ويژه خانواده‌هاي شهداي اين جنايت ددمنشانه را اعلام كرد و افزود: بي‌شك خون شهداي مظلوم اين حادثه، عزم ملت مقاوم و مجاهد فلسطين را در ايستادگي براي آزادي سرزمين‌شان از لوث وجود اشغالگران جزم‌تر خواهد كرد. انتظار مي‌رود كه جامعه جهاني به ويژه سازمان ملل متحد و شوراي امنيت اين سازمان به مسووليت بين‌المللي خود در بررسي سريع ابعاد اين جنايت جنگي و پيگرد قانوني جنايتكاران صهيونيست عمل كنند.

 

پايان رژيم صهيونيستي آغاز شد

از نخستين ساعات پس از اين فاجعه، مردم ايران در شهرهاي گوناگون با برگزاري تجمعاتي نسبت به اين اقدام جنايتكارانه واكنش نشان داده و خواستار محاكمه مسوولان رژيم صهيونيستي به خاطر جنايت عليه بشريت شدند. سيدابراهيم رييسي هم در تجمع مردمي ضدصهيونيستي در ميدان انقلاب تهران با بيان اينكه امروز عزاي عمومي ملت ايران، امت اسلامي و انسانيت و همه مردم آگاه و باوجدان جهان است، اظهار كرد: ارتكاب جنايتي هولناك به دست افرادي انسان‌نماست كه شكل انسان و قلب حيوان است. كشتن زنان و كودكان و حمله بيمارستان را كدام وجدان انساني قبول مي‌كند؟ با حمله به بيمارستان‌ پايان رژيم صهيونيستي آغاز شد. رييسي تاكيد كرد: هر قطره خوني كه بر زمين غزه ريخته مي‌شود رژيم صهيونيستي را يك گام به سقوط نزديك مي‌كند. ۷۵ سال ظلم و بيدادگري و كشتن زنان و كودكان و تصرف زمين‌ها كاري است كه صهيونيست‌ها تصور كردند با انجامش مي‌توانند حق فلسطينيان را از بين ببرند. رييس‌جمهوري با اشاره به قراردادهاي قبلي ميان فلسطين و رژيم صهيونيستي يادآور شد: آنان به هيچ عهد و پيماني وفادار نيستند و تصور مي‌كنند مي‌توانند با ارتباط با برخي كشورهاي منطقه بر جنايات و حق‌كشي‌هاي خود سرپوش بگذارند. هيچ‌گاه مقاومت دربرابر صهيونيست‌ها كمرنگ نشده است. از انتفاضه اول تا چهارم جوانان فلسطيني ايستادگي كردند و شكنجه‌ها و ظلم‌ها را تحمل كردند اما از حقوق خود دست نكشيدند. اين ايستادگي پيروزي را براي مردم فلسطين حتمي‌تر كرده و رژيم صهيونيستي را به جنايات بيشتر كشانده است هرچند اين ايستادگي پابرجاست.

جنگ با سنگ به جنگ با موشك بدل شده است. تا زماني كه ظلم‌هاي رژيم صهيونيستي مردم فلسطين را به ستوه آورد. از جنايات رژيم صهيونيستي گرفته تا اهانت به مسجدالاقصي حالا يك حمله و توفان‌الاقصي شكست را به اين رژيم تحميل كرده است. رييس‌جمهوري يادآور شد: علاوه بر موساد شش جريان اطلاعاتي ديگر و گنبد آهنين براي تامين امنيت رژيم صهيونيستي همراهند اما بازهم آنان از نيروهاي مقاومت شكست خوردند. اين رژيم حريف نيروهاي مقاومت نمي‌شود و حالا حمله به زنان و كودكان و مردم عادي را آغاز كرده است. در حالي كه شكست با جنايت عليه بشريت جبران نمي‌شود. وي با بيان اينكه اين شكست به هيچ عنوان ترميم نمي‌شود، تصريح كرد: كشتن زنان و كودكان شكست شما را ترميم نمي‌كند. رژيم امريكا كه از رژيم صهيونيستي حمايت مي‌كند و حضور سران آنان را در سرزمين‌هاي اشغالي مي‌بينيم، نشان مي‌دهد كه صحنه اين جنگ را امريكا مديريت مي‌كند.

 

خاطره سياه فرعون، نمرود، چنگيز و هيتلر

در اذهان جهانيان زنده شد

علي‌اكبر ناطق‌نوري در پيامي با اشاره به جنايت رژيم صهيونيستي در بيمارستان غزه نوشت: ترديدي ندارم كه اين ظلم فاحش در پيشگاه خداي بزرگ و در نظام عادلانه او بي‌پاسخ نخواهد ماند و عزم راسخ فلسطينيان مظلوم و آه كودكان بي‌پناه آن ديار، به‌رغم سكوت مرگبار حكومت‌هاي تهي از اخلاق و معناي جهان، لكه ننگ نظام آپارتايد صهيونيستي را چون دستمال كثيفي آلوده به ستم، به زباله‌دان تاريخ خواهند افكند.

پيام ناطق نوري در واكنش به جنايت اسراييل در بيمارستان غزه: خاطره سياه فرعون، نمرود، چنگيز و هيتلر در اذهان جهانيان زنده شد. متن پيام علي اكبر ناطق‌نوري بدين شرح است:

جنايت سبعانه رژيم غاصب صهيونيستي در به خاك و خون كشيدن ملت مظلوم فلسطين، بار ديگر غمي جانكاه بر دل انسان‌هاي شريف جهان قرار داد و خاطره سياه ظالمان تاريخ از فرعون و نمرود تا چنگيز و هيتلر را در اذهان جهانيان زنده كرد.

اين نسل‌كشي انزجارآميز صهيونيست‌ها كه بوي تعفن آن جهاني را فراگرفته است، در حافظه ملت‌هاي با شرافت جهان، براي هميشه باقي خواهد ماند.

قتل‌عام بي‌رحمانه مردم غير نظامي و بي‌پناه فلسطين و ويران كردن خانه و كاشانه و حتي بيمارستان، آن‌هم با سلاح‌هاي غير متعارف جنگي، دست‌كم دو پيام روشن و غير قابل انكار دارد، اول اينكه اين رژيم پليد، به هيچ‌يك از اصول اخلاقي، قواعد بشري و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي پايبند نيست. دوم اينكه ساز و كار‌هاي به وجود آمده پس از جنگ جهاني دوم همچون شوراي امنيت سازمان ملل متحد، در خوشبينانه‌ترين حالت، نظام‌هايي پوشالي، بي‌خاصيت و بي‌معنا براي بشريتند و تنها ابزاري هستند در دست قدرت‌هاي بزرگ جهان و مدعيان دروغين حقوق بشر، براي تامين منافع خود و لاغير.

ترديدي ندارم كه اين ظلم فاحش در پيشگاه خداي بزرگ و در نظام عادلانه او بي‌پاسخ نخواهد ماند و عزم راسخ فلسطينيان مظلوم و آه كودكان بي‌پناه آن ديار، به‌رغم سكوت مرگبار حكومت‌هاي تهي از اخلاق و معناي جهان، لكه ننگ نظام آپارتايدصهيونيستي را چون دستمال كثيفي آلوده به ستم، به زباله‌دان تاريخ خواهند افكند. ان‌شاءالله.

 

اطلاعيه حزب اعتمادملي

در محكوميت بمباران بيمارستان المعمداني

حزب اعتماد ملي در پي جنايات رژيم صهيونيستي و حمله به بيمارستان المعمداني با بمب يك تني با صدور اطلاعيه‌اي تاكيد كرد: همه وجدان‌هاي آگاه در سطح جهان بايد جنايت صهيونيست‌ها در كشتار مردم بي‌دفاع غزه را محكوم كرده و به حيات اين رژيم كودك‌كش و جنايتكار پايان دهند.

در پي جنايات رژيم صهيونيستي در غزه و حمله به بيمارستان المعمداني كه صدها نفر طي آن به شهادت رسيدند، حزب اعتماد ملي ايران اطلاعيه‌اي صادر كرد.

اين اطلاعيه به شرح ذيل است:

و إِذا الْموْودهُ سُئِلتْ/ بِأي ذنْبٍ قُتِلتْ...

يك‌بار ديگر برگ تازه‌اي از دفتر قطور جنايات صهيونيست‌ها با حمله به بيمارستان المعمداني با كشتن صدها تن از مردم بي‌دفاع، زنان و كودكان و... ورق خورد. مردم غيور، مظلوم و بي‌دفاعي كه هر لحظه، هر ساعت و هر روز در ميان سكوت مجامع جهاني و نهادهاي حقوق بشري با جنايات تازه‌اي از سوي صهيونيست‌ها مواجه مي‌شوند و زخمي تازه بر پيكره آنها وارد مي‌شود به خون نشاندن مردمان بي‌دفاع و مظلوم سرزمين فلسطين در حالي رقم مي‌خورد كه بسياري از كشورهاي غربي و در راس آنها امريكا سلاح و تجهيزات تازه در اختيار رژيم اشغالگر قدس قرار مي‌دهند و حمايتي تام و تمام از اين رژيم به عمل مي‌آورند. بايد از حاميان اين رژيم كودك‌كش و جنايتكار پرسيد چگونه مي‌توان از حقوق بشر سخن گفت و از دموكراسي دم زد، بعد چشمان خود را روي جنايات رژيمي بست كه حتي شبانه از انداختن بمب يك تني بر بيمارستان و به خاك و خون نشاندن صدها كودك و زن و مرد و پير و جوان ابايي ندارد. حزب اعتماد ملي ايران اسلامي ضمن اعلام انزجار از تداوم جنايت‌هاي رژيم نژادپرست و ناقض حقوق بشر صهيونيستي و نيز محكوميت حمله به بيمارستان المعمداني، از همه مجامع بين‌المللي، همچنين جريان‌ها و احزاب سياسي داخلي دعوت مي‌كند تا ضمن اعلام همبستگي با ملت فلسطين و محكوميت اين جنايت ددمنشانه، رسالت انساني، ملي و ديني خود را به جا آورده و همصدا آزادي و رهايي سرزمين‌هاي اشغالي و حق تعيين سرنوشت فلسطينان توسط ساكنان تاريخي اين سرزمين را فرياد زنند كه خداوند مي‌فرمايد: «و سيعلم الذين ظلموا ‌اي منقلب ينقلبون» حزب اعتماد ملي ايران

 

قصابان غاصب و غاصبان قصاب

عبدالكريم سروش هم به بمباران بيمارستان المعمداني غزه در جلسه ششمِ دروس وفاق علم و دين واكنش نشان داد و گفت: درس عدالت و حقوق بشر به مردم مي‌دهند، ولي وقتي پاي منافع پست پيش مي‌آيد، همه اين درس‌ها فراموش مي‌شود و خطابه‌ها به خفگي و خفقان مي‌افتد و دهان‌ها بسته مي‌شود و فقط ذهن‌هاي زيرك شيطاني شكوفا و فعال مي‌شوند، براي اينكه به خيال و زبان خود بگويند اسراييل حق دفاع مشروط از خويشتن دارد و حقوق ديگر آدميان را ناديده مي‌گيرد. ما آرام نشسته‌ايم و سخن مي‌گوييم و مباحثه مي‌كنيم در حالي كه در آن‌سوي جهان در غزه و فلسطين مردم حتي آب خوردن ندارند، امنيت ندارند، برق ندارند و فرزندان‌شان شير و غذا ندارند. از سويي بايد به درگاه خدا شكر‌گزاري كنيم كه از چنين نعمت‌هايي برخورداريم و از سوي ديگر آن قصابان غاصب را لعنت بفرستيم و بر ظالمان خشم بفرستيم كه چنين موقعيت غير انساني را بر يك عده انسان بزرگوار مظلوم و ستم‌كشيده روا داشته‌اند. نظام ماكياوليستي جهاني را نگاه مي‌كنيم كه چگونه يكدست شده‌اند، براي اينكه پشت ظالم بايستند و مظلوم‌ را رها كرده‌اند. من هيچ كلمه خوبي جز «قصابان غاصب» و «غاصبان قصاب» براي اينها نيافتم تا حداقلي از حساسيت خود را نسبت به اين حوادث تاريك و شيطاني بيان كنم. بر ماست به زبان و بيان و عمل و از طريق كارهاي سياسي و مالي از اين مظلومان دفاع كنيم و حداقل وظيفه انساني خود را نشان دهيم. ظلم هميشه در جهان بوده است، هميشه هم كساني بوده‌اند طرف ظالم و مظلوم ايستاده‌اند. تاريخ و دين و تعهدات انساني به ما مي‌گويد در كدام سو بايستيم و طرفدار حق باشيم و شاكر نعمت‌هاي خدا باشيم و ديگرانِ محروم را سهيم كنيم.

 

آذر منصوري: فاجعه انساني

در غزه را متوقف كنيد

رييس جبهه اصلاحات ايران در نامه‌اي خطاب به آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل متحد خواستار توقف هرچه سريع‌تر وقوع فاجعه انساني و نسل‌كشي در غزه شد. آذر منصوري در بخش‌هايي از اين بيانيه نوشت: اين روزها بار ديگر جهان شاهد صحنه‌هاي دلخراشي از پايمال شدن ارزش‌هاي انساني، آوارگي و مرگ انسان‌هاي بي‌گناه و غير نظامي است. آنچه در غزه در حال اتفاق است با هر توجيهي نقض بارز حقوق بشر و مصداق جنايت جنگي توسط دولت اسراييل است. كشته شدن صدها غير نظامي در حمله موشكي شب گذشته به بيمارستان «الاهلي» در غزه جنايت وحشتناكي است كه تاريخ بشريت هرگز اين اقدام سياه و تلخ را فراموش نخواهد كرد. اسراييل با زورگويي و خودبرترپنداري، تمام تلاش‌ها و پيشنهادهاي مبني بر تشكيل دولت مستقل فلسطيني را ناديده گرفته است. اينجانب به نمايندگي از طرف جبهه‌ اصلاحات ايران از آن مقام محترم مي‌خواهم تمامي ظرفيت‌هاي سازمان ‌ملل‌متحد را براي توقف هرچه سريع‌تر اين فاجعه‌ انساني و نسل‌كشي به كار ‌گيريد و در جهت اعلام آتش‌بس و به رسميت شناختن حق تعيين سرنوشت براي مردم فلسطين، تشكيل كشور و دولت مستقل آنان و ايجاد صلح پايدار در منطقه تلاش كنيد.

نظر شما