شناسهٔ خبر: 62967254 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

دلایل افزایش تعداد خانه های «پلاک قرمز» در تهران

براساس آخرین اطلاعات گزارش شده که به سال 1401 بر می‌‌‌گردد، بیش از 300 خانه پلاک قرمز در پایتخت وجود دارد. خانه‌هایی که به خاطر آنکه محل‌هایی برای فروش و تبادل مواد مخدر و یا انواع تخلفات و ناهنجارشکنی‌‌های دیگر هستند، به خانه‌‌های پلاک قرمز معروفند تا نشانی باشند از خطرناک بودن این نقاط تهران

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ براساس آخرین اطلاعات گزارش شده که به سال 1401 بر می‌‌‌گردد، بیش از 300 خانه پلاک قرمز در پایتخت وجود دارد. خانه‌هایی که به خاطر آنکه محل‌هایی برای فروش و تبادل مواد مخدر و یا انواع تخلفات و ناهنجارشکنی‌‌های دیگر هستند، به خانه‌‌های پلاک قرمز معروفند تا نشانی باشند از خطرناک بودن این نقاط تهران.

 خانه‌هایی که تاریخچه آنها به دوران شهرداری قالیباف برمی‌گردد. یعنی همان دوره‌ای ‌‌که برخی از اعضای شورای شهر وقت نسبت به توسعه قارچ‌گونه خانه‌‌های مجردی و خانه‌هایی که پاتوق کارگران و معتادان شده اند هشدار دادند. خانه‌هایی که از همان موقع به نام پلاک قرمز معروف شدند.خانه‌هایی که کارگرانی را در خود جا داده‌اند که بخش اعظمی از آنها را زباله گردها و یا معتادان تشکیل می‌‌‌دهند. کولونی‌‌های انسانی که از آنها به عنوان مامن آسیب‌‌های اجتماعی یاد می‌‌‌شود.  با این حال به نظر می‌‌‌رسد وزارت کشور و شهرداری هنوز موفق به ساماندهی این پدیده اجتماعی نشده‌اند.

پیشینه پلاک قرمزها

خانه‌های قرمز عنوان طرحی است که از اوایل سال ۱۳۹۵ به منظور حل معضل آسیب‌های اجتماعی، با شناسایی خانه‌های گرفتار این آسیب‌ها در دستورکار قرار گرفت.گواه آن نیز می‌‌‌تواند سخنان «ناصر امانی» بعد از محله گردی‌اش از میدان شوش در منطقه ۱۵ باشد.  وی در این سخنان برای نخستین بار از واژه‌ای ‌‌صحبت کرد که شاید کمتر به آن اشاره شده بود. خانه‌هایی به نام خانه‌‌های «پلاک قرمز» و البته آسیب‌‌های اجتماعی ناشی از آن در این منطقه و بخصوص محله شوش.  این عضو شورای شهر در بخشی از سخنان خود در مورد نتیجه این بازدید گفت: در بازدید از محله شوش با پدیده‌ای به نام «خانه‌های دودی» مواجه شدیم که برای اولین بار اسم آن را می‌شنیدیم، به گونه‌ای که در این محله خانه‌هایی وجود دارد که معتادان اول صبح وارد آن می‌شوند و بعد از استعمال مواد مخدر و ... از آنجا خارج می‌شوند که این خانه‌ها با آنچه قبلا به عنوان پلاک قرمز می‌شناختیم، تفاوت دارد.به گفته امانی ۳۷ واحد خانه دودی توسط شهرداری تهران شناسایی شده است، اما خبر ندارم که این خانه‌ها پلمب شده‌اند یا خیر، ولی اکثرا اتباع بیگانه در خانه‌های دودی حضور دارند. البته تا امروز ۱۸ خانه پلاک قرمز پلمب شده‌اند. حالا به نظر می‌‌‌رسد با افزایش خیل مهاجرت افغان‌‌ها ‌‌به داخل ایران باید منتظر افزایش تعداد این خانه‌‌ها ‌‌باشیم

محل تجمع پلاک قرمزها

موضوعی که امانی نیز درسخنان خود به آن تکیه دارد. وی در این زمینه می‌‌‌گوید: عمده نارضایتی و مشکلات شهروندانی که محل تجمع پلاک قرمزها هستند، از مسائل اجتماعی و فرهنگی است. چرا که آمار اتباع بیگانه در این محله‌‌ها ‌‌به شدت سکونت دارند، به گونه‌ای که ۵۰ درصد بافت این محله‌‌ها ‌‌در سکونت اتباع بیگانه است.

به گفته وی، در این بازدیدها هر جا که برای ارائه خدمات عمومی بود همچون خانه‌های بهداشت که سر می‌زدیم اعلام می‌کردند که ۹۰ درصد مراجعه کنندگانشان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند. اما شاید عمده ترین بخش سخنان امانی به اظهاراتش در مورد خانه‌‌های خالی کوچکی که اکثرا فرسوده هستند و توسط کارگران اجاره می‌‌‌شوند بر گردد. وی در این موزد گفت: افزایش اجاره واحدهای مسکونی در همه جای تهران وجود دارد اما در محله‌هایی مانند هرندی و شوش و... به دلیل حضور اتباع بیگانه بیشتر نمود پیدا کرده بطوریکه در این محله گاه شاهد سکونت چند خانواده در یک خانه چندمتری هستیم که این مسئله باعث شیوع و گسترش امراض و بیماری‌ شده و خانواده‌ها نگرانند که این بیماری‌ها و مشکلات فرهنگی به فرزندانشان نیز سرایت کند.

وی با بیان اینکه تعداد معتادان متجاهر در این میدان کاهش یافته اما هنوز هم این معتادان حضور دارند، به وضعیت امنیت در این محله اشاره کرد و گفت: شاهد سرقت و ناامنی به خصوص در معابر خلوت هستیم.

وی اشاره‌ای ‌‌هم به افزایش آمار زباله گردها در این مناطق کرد ه و گفت: با اینکه مغازه‌های ضایعاتی تعطیل شده اما شبانه ۸ تا ۱۰ وانت اقدام به خرید زباله‌ها به صورت سیار می‌کنند که باید فکری به حال آن اندیشیده شود.اما این اولین بار نبود که امانی از خانه‌‌های پلاک قرمز سخن می‌‌‌گفت. در مردادماه سال گذشته نیز وی در زمان ارائه گزارشی از منطقه 13و محله اسدی، برای اولین بار در دوره شورای ششم سخن از رشد چنین خانه‌هایی به میان آورد و گفت: ۷۰۰ خانواده بی سرپرست در این منطقه ساکن هستند که زنان سرپرست خانوار، این خانواده‌‌ها ‌‌را مدیریت می‌‌‌کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزایش تعداد خانه‌‌های مجردی و قرمز در این منطقه، یادآور شد: افزایش تعداد معتادان متجاهر و سرقت در محله شهید اسدی یکی از انتقادات مردم منطقه به شمار می‌‌‌رود.

وی با بیان اینکه شهرداری منطقه، ضایعات فروشان را مدیریت کرده اما مردم دید مثبتی به این موضوع ندارند، خاطرنشان کرد: بافت فرسوده که کالبد این منطقه را تشکیل داده در چنبره قوانین دست و پاگیر ساخت و ساز گرفتار است.

نسخه‌ای ‌‌برای یک بیماری

در این میان شاید بهترین راهکار برای کاهش پلاک‌‌های قرمز، نوسازی بافت‌‌های فرسوده باشد. امانی اما درباره نوسازی بافت‌های فرسوده محله شوش گفت: با اینکه عوارض صدور پروانه در بافت فرسوده رایگان است اما ۷۰ میلیون تومان تحت عنوان تدوین ضوابط شهر اخذ می‌شود به همین دلیل نوسازی بافت فرسوده در این محله با شیب ملایمی در حال انجام است.

وی با اشاره به مزاحمت بساط گستران در این محله گفت: بوی تعفن ناشی از زباله‌های موجود در انهار یکی دیگر از مشکلات است و امیدواریم که اقدامات خوبی در این خصوص انجام گیرد.

اما امانی، تنها مسئولی نبود که در خصوص پلاک‌‌های قرمز در شوش صحبت کرد.  محمد شیری، شهردار منطقه ۱۵ نیز به عنوان مدیر مستقیم محله شوش در خصوص خانه‌های پلاک قرمز گفت: در منطقه ۱۵ تعداد ۱۸ خانه پلاک قرمز پلمب شده است. در شب عید یک خانه تیمی که ۷۰ معتاد در آن رفت و آمد داشتند، تخریب شد و با این اقدام بخشی از مشکلات محله کاهش یافت و اگر دستور قضایی بگیریم پلمب و تخریب سایر خانه‌های پلاک قرمز را نیز انجام خواهیم داد.علاوه بر امانی، احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌‌های اجتماعی شهرداری تهران نیزبه عنوان یکی دیگر از مدیران شهری، دو سال قبل در جلسه شورای مدیران و معاونین امور اجتماعی و فرهنگی مناطق 22 گانه گفت: با هم افزایی همه دستگاه‌‌های متولی در امر کاهش آسیب، توانستیم 280 خانه پلاک قرمز که منبع بزه در تهران محسوب می‌‌‌شوند را تعیین و تکلیف کنیم.

از وعده تا عمل

ولی مدیریت شهری تنها نهادی نیست که تاکنون از پلاک قرمز‌‌ها ‌‌سخن گفته است. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس وقت تهران بزرگ نیز در تابستان سال قبل، با بیان اینکه خانه‌های پلاک قرمز بعد از شناسایی به مرکز قضایی معرفی‌شده‌اند اظهار کرد: مرحله ۱۵ طرح ظفر با رویکرد مبارزه با خرده فروشان، عمده فروشان، قاچاقچیان و معتادان متجاهر در حال انجام است.وی با بیان اینکه بالغ بر ۳۰۰ پلاک قرمز در تهران از خانه‌های که متروکه هستند شناسایی شده است  گفت: البته این خانه‌ها بارها شناسایی و توسط پلیس پلمب شده‌اند.

وی ادامه داد: این خانه‌ها ساعتی یا روزانه برای خرید وفروش مواد مخدر اجاره داده می‌شوند. بسیاری از این خانه‌ها مرکز خرید و فروش مواد مخدر شده‌اند.سردار رحیمی آن زمان گفته بود؛ ما استعلام این خانه‌ها را گرفته‌ایم. مالکان این خانه‌ها بدانند براساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با مواد مخدر این قبیل منازل اگر مورد استفاده برای خرید و فروش و مصرف مواد مخدر قرار بگیرند باید به نفع دولت مصادره شوند.با این حال به نظر می‌‌‌رسد که هنوز هیچ یک از این وعده‌‌ها ‌‌محقق نشده باشد. درست به دلیل همان گزارشی که امانی در صحن شورا مطرح کرد و بعید است که کمتر مدیر شهری به آن توجه داشته باشد! بخصوص آنکه طی چند هفته اخیر هر روز بیش از پیش شاهد افزایش آمار ورود مهاجرین به داخل کشور هستیم. مهاجرینی که بی شک بخش زیادی از آنها سهم تهران هستند و بی شک به دنبال اجاره خانه‌‌های ارزان در پایین شهر و محل‌‌های پرخطر هستند.

منبع: همدلی 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما