شناسهٔ خبر: 62961033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رژیم‌صهیونیستی راه هزار تن کمک به غزه را سدکرد

روزنامه جوان

با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای توقف تنش بین حماس و اسرائیل، این تحرکات دیپلماتیک راه به جایی نبرده است و بدون دستیابی به آتش‌بس، این درگیری‌ها دومین هفته خود را سپری می‌کند

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: تل‌آویو با بمباران گسترده غزه، هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است که نیاز به کمک‌های بشردوستانه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، اما صهیونیست‌ها مسیر‌های کمک‌رسانی را مسدود کرده‌اند که بحران انسانی را تشدید می‌کند؛ جنایتی که سازمان ملل و کشور‌های غربی هم نسبت به آن اعتراض کرده و خواستار بازگشایی گذرگاه‌های مرزی شده‌اند. 
 
با وجود تلاش‌های بین‌المللی برای توقف تنش بین حماس و اسرائیل، این تحرکات دیپلماتیک راه به جایی نبرده است و بدون دستیابی به آتش‌بس، این درگیری‌ها دومین هفته خود را سپری می‌کند. ارتش صهیونیستی با بمباران وحشیانه، غزه را به تلی از خاکستر تبدیل کرده است که هزاران نفر بر اثر آن شهید و زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت فلسطین روز دوشنبه در بیان آخرین آمار قربانیان حملات همه‌جانبه رژیم صهیونیستی به غزه، تعداد شهدا را ۲ هزار و ۷۵۰ نفر اعلام کرد. طبق گزارش المیادین، ۹ هزار و ۷۰۰ نفر نیز تاکنون زخمی شده‌اند. این در حالی است که طبق گفته سازمان امدادرسانی غزه هنوز بیش از هزار نفر در زیر آوار مانده‌اند و کار آواربرداری با توجه به حملات پیوسته هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی با کندی صورت می‌گیرد. 
در چنین اوضاع فاجعه‌باری ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه به شدت احساس می‌شود، اما صهیونیست‌ها که دنبال افزایش تلفات فلسطینیان هستند، اجازه نمی‌دهند جامعه بین‌المللی کمک‌های خود را به غیرنظامیان غزه برساند. به گزارش الجزیره، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر، روز دوشنبه بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه تأکید کرد. شکری گفت: «اسرائیل اجازه بازگشایی گذرگاه از طرف غزه را نداده است. ما آماده ارسال کمک‌ها هستیم و امیدواریم گشایشی صورت گیرد.» او همچنین تأکید کرد: «ما بر آرام‌سازی اوضاع متمرکز هستیم و وضعیت نمی‌تواند به همین شکل ادامه پیدا کند. برای توقف تنش‌ها در غزه که ممکن است از کنترل خارج شود، تلاش‌مان را افزایش می‌دهیم.» خبرنگار شبکه «راشاتودی» هم دیروز از گذرگاه رفح در مرز مصر و نوار غزه گزارش داد که تل‌آویو همچنان مانع ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌شود. 
منابع خبری فلسطینی و مصری دیروز خبر دادند ۱۰۰ کامیون حامل حدود هزار تن کمک‌های بشردوستانه در مصر منتظر کسب مجوز و ورود به نوار غزه هستند. پیش‌تر رژیم صهیونیستی به دولت مصر هشدار داده بود که در صورت ورود کمک‌های انسان‌دوستانه آن‌ها را بمباران خواهد کرد و بنابراین قاهره به کامیون‌هایی که هفته گذشته در گذرگاه رفح صف کشیده بودند تا در صورت صدور مجوز وارد غزه شوند، دستور بازگشت داد. 
 واکنش جهانی برای کمک فوری به غزه 
جنایت اسرائیل در غزه و ممانعت از ورود کمک‌های خارجی به این منطقه، واکنش نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را به همراه داشته است. به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این لحظه فاجعه‌بار که خاورمیانه در آستانه جهنم است باید به عنوان دبیرکل سازمان ملل دو درخواست جدی داشته باشم؛ اول از حماس می‌خواهم فوراً و بدون شروط اسرای اسرائیلی را آزاد کند. دوم از اسرائیل می‌خواهم اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد. هر دو درخواست مفید هستند و نباید به برگ برنده برای سازش تبدیل شوند.» گوترش گفت: «آب، برق و کمک‌های اصلی دیگر در غزه رو به اتمام است. ذخیره مواد غذایی، پزشکی و سوخت سازمان ملل در مصر، اردن، کرانه باختری و اسرائیل را می‌توان ظرف چند ساعت ارسال کرد، اما کادر‌های سازمان ملل باید قادر باشند در امنیت و بدون تأخیر این کمک‌ها را به سرتاسر غزه برسانند.» دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که مسئله اسرا و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه نباید به ابزاری برای چانه‌زنی و معامله تبدیل شود. 
«فیلیپه لازارینی» کمیسرکل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) هم دیروز در یک نشست خبری دهشدار داد که این نهاد امدادی وابسته به سازمان ملل توان کمک‌رسانی به صد‌ها هزار فلسطینی ساکن نوار غزه را ندارد. به گزارش «الجزیره»، لازارینی تصریح کرد: «همکاران من در غزه دیگر قادر به ارائه کمک انسان‌دوستانه به فلسطینیان نیستند.» مسئول سوئیسی آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک گفت: «اقدامات آنروا بزرگ‌ترین حضور سازمان ملل متحد در نوار غزه است و ما در آستانه فروپاشی هستیم. این کاملا بی‌سابقه است.» وی هشدار داد که منابع آب و برق در نوار غزه رو به اتمام است و به زودی، دیگر غذا و دارو نیز وجود نخواهد داشت. 
 ۵۰ هزار زن باردار خدمات پزشکی ندارند 
صندوق جمعیت سازمان ملل در فلسطین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ۵۰ هزار زن باردار در نوار غزه قادر به دستیابی به خدمات پزشکی نیستند و ۵ هزار و ۵۰۰ تن از آن‌ها طی ماه جاری میلادی وضع حمل خواهند کرد. طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، این زنان نیازمند مراقبت‌های بهداشتی و حمایت فوری هستند. صندوق جمعیت سازمان ملل در فلسطین از تمامی طرف‌ها خواست به موجب قوانین بشردوستانه و همچنین قوانین بین‌المللی به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشند. از سوی دیگر، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گزارش داد که ذخایر سوخت در تمامی بیمارستان‌های نوار غزه تنها حدود ۲۴ ساعت نیاز را پوشش می‌دهد. 
با وجود درخواست‌های جهانی، رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد کمک‌های خارجی به دست فلسطینیان برسد، زیرا مقامات ارشد این رژیم مدعی‌اند که همه ساکنان غزه در عملیات حماس شریک بوده و باید تاوان سنگینی را بپردازند. از نظر صهیونیست‌ها همه ساکنان غزه تروریست هستند و باید از روی زمین محو شوند و به همین خاطر با محاصره شدید اقتصادی و حتی قطع آب و برق سعی دارند آن‌ها را به کوچ اجباری وادار کنند.

نظر شما