شناسهٔ خبر: 62928143 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش ظرفیت شبکه آب شرب کشور به یک میلیارد مترمکعب

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افزایش ظرفیت تامین آب شرب کشور به بیش از یک میلیارد و ۵۸ میلیون مترمکعب خبر داد.

صاحب‌خبر -
ت شبکه آب شرب کشوربه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ اتابک جعفری مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به ۲ دهه رویارویی کشور با خشکسالی‌های پی‌درپی گفت: در کنار مصرف بی‌رویه آب و افزایش جمعیت، سرانه منابع آب تجدیدپذیر کشور کاهش یافته و در شرایط تنش آبی قرار گرفته است. 

وی با اشاره به طرح‌های آبرسانی تصریح کرد: ویژگی‌های اقلیمی، تداوم وضعیت کم‌بارشی و افزایش تقاضا برای آب شربِ بهداشتی سبب شد که طرح‌های آبرسانی به مردم در رأس برنامه‌های بخش آب وزارت نیرو قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: این طرح‌ها از طریق فراهم‌سازی آب بهداشتی، شاخص سلامت و امید به زندگی را در شهروندان افزایش می‌دهد. همچنین با تأمین آب مورد نیاز برای شهر‌ها سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود.

جعفری افزود: قرار بود طی ۴ سال، ۹ درصد بر ظرفیت آب شرب بهداشتی کشور افزوده شود، یعنی حجمی معادل ۷۰۰ میلیون مترمکعب، اما اکنون این مقدار به بیش از یک میلیارد و ۵۸ میلیون مترمکعب رسیده است، یعنی عملکرد دو سال نخست، ۵۰ درصد از وعده ۴ ساله فراتر رفته است. به بیان دیگر، راه چهارساله در کمتر از دو سال طی شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: در تلاشیم در پایان دولت سیزدهم، ضریب تحقق در برنامه آبرسانی به ۳۰۰ درصد یعنی به حجم دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب برسانیم.

دسترسی ۸۶.۶ درصدی جمعیت روستاییان به آب شرب سالم

وی اظهار کرد: در ایران، توجه به مقوله «عدالت آبی» سبب شده است که سطح دسترسی روستائیان به آب آشامیدنی سالم در مقایسه با بسیاری از کشور‌های دنیا در وضعیت بهتری باشد، ولی هنوز از ضریب دسترسی شهری کمتر است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه قرار است شاخص‌های دسترسی به آب روستایی از ۸۲ درصد در ابتدای دولت به ۹۰ درصد در پایان دولت برسد افزود: هم اکنون ضریب دسترسی روستاییان به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به ۸۶.۶ درصد رسیده است.

۵۴ درصد از پروژه توسعه زیرساخت بازچرخانی آب تکمیل شد

جعفری با بیان اینکه امر جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهری علاوه بر الزامات و ضرورت‌های زیست‌محیطی و بهداشتی، به عنوان تأمین‌کننده بخشی از منابع آب نامتعارف به شمار می‌آیند، گفت: بازچرخانی پساب کمک شایانی به پایداری تأمین آب در مصارف گوناگون می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: برنامه دولت سیزدهم در این بخش شامل اجرای ۴۶ طرح با حجم یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در کشور بوده است. هم‌اکنون از این مقدار ۶۴۷ هزار مترمکعب به بهره‌برداری رسیده است که حکایت از تحقق ۵۴ درصدی برنامه دارد. در پایان دولت و با بهره‌برداری از ۴۷ طرح دیگر، ضریب تحقق تعهدات وزارت نیرو به ۱۰۷ درصد خواهد رسید.
 

نظر شما