شناسهٔ خبر: 67577879 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

استفاده از ظرفیت تجاری روسیه نیازمند برنامه ریزی است

صاحب‌خبر -

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس گفت: گسترش و استفاده از ظرفیت های تجاری کشور روسیه نیازمند یک برنامه ریزی منسجم و منظم است.

محمدصادق حمیدیان امروز، 18 تیرماه در همایش تخصصی آشنایی با نحوه تعاملات ارزی با کشور روسیه که با حضور نمایندگان بانک سپه و بانک ازبر کشور روسیه برگزار شد، بیان کرد: بازار کشورهای اوراسیا و به ویژه کشور روسیه یک ظرفیت تجاری بالقوه برای کالاهای تولیدی استان فارس است که تجار و بازرگانان ما باید برای حضور قوی و منسجم در این بازار بهبرنامه ریزی مستمر و منسجم نیاز داریم.

وی افزود: روسیه در سال 1402 با صادراتی بالغ بر 2183 هزار تن و به ارزش 946 میلیون دلار نهمین مقصد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است و بیشترین میزان صادرات به این کشور مربوط به گروه کالایی میوه و تره¬بار (31 درصد) و سپس مواد اولیه پلیمری (15 درصد) بوده است.

حمیدیان اظهارداشت: ارزش صادرات کشور به روسیه در دوره 1402- 1393 روندی تقریبا افزایشی بوده است اما در تمام دوران ها واردات به صورت نوسانی تغییر کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: بر اساس آمار بیشترین میزان صادرات از کشور ایران به کشور روسیه در سال 1402 و بالغ بر 951 میلیون دلار بوده است که بالاترین واردات از روسیه نیز در این دوره متعلق به سال 1402 و به ارزش 1691 میلیون دلار می‌باشد.

وی ادامه داد: همچنین روسیه در سال 1401 با 2624 هزار تن و به ارزش 1576 میلیون دلار صادرات به ایران، ششمین مبداء وارداتی ایران به شمار می رود و غلات با سهم 58 درصد و ماشین‌سازی و تجهیزات با سهم 14 درصد بیشترین واردات گروه کالایی ایران از کشور روسیه در سال 1401 بوده است.

حمیدیان عنوان داشت: مثبت‌ترین تراز تجاری ایران (بیشترین غلبه صادرات بر واردات) مربوط به سال 1396 و بالغ بر 17602 میلیون دلار بوده است بنابراین با توجه به پتانسیل های موجود دو طرف؛ با شناخت دقیق ظرفیت‌های اقتصادی استان فارس و روسیه و رفع موانع بانکی می توانیم میزان مبادلات تجاری بین دو کشور را افزایش داد.

وی تصریح کرد: همچنین از 59 درصد واردات غله از کشور روسیه به ایران حدود 7 درصد مربوط به استان فارس است که با توجه به اینکه این موضوع برای حفظ صادرات کارخانجات آرد استان یک نیاز برای استان است، انتظار می رود این مهم تسهیل شود.

حمیدیان با اشاره به اینکه باید تراز تجاری استان را با کشور روسیه مثبت کنیم زیرا پیامد مثبت آن در حوزه صادرات استان ملموس خواهد بود افزود: در حال حاضر انعقاد تفاهم نامه هایی مابین بانک سپه و بانک ازبر کشور روسیه ، سازمان توسعه تجارت با همتای روسی خود و قانونن الحاق ایران به توافق تجارت آزاد با اوراسیا ظرفیت هایی بسیار مناسبی است که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت ها استفاده مناسب نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان داشت: مسایل مالی و بانکی یکی از مسایل حائز اهمیت برای بازرگانان ماست که اگر در زمینه تعاملات ارزی بتوان فضا را مدیریت وتسهیل کرد، بازار اوراسیا فرصتمطلوبی برای تجار و بازرگانان استان فارس است.

وی اظهارکرد: عدد قابل توجهی از مبادلات یران با کشور روسیه وجود دارد که این ها گردش مالی خوبی دارند و اگر توسعه پیدا کند با بانک روسی می توانیم کارهای خوبی در استان فعال هستند که در این زمینه فعال باشند.

حمیدیان ادامه داد: عدد قابل توجهی از مبادلات ایران با کشور روسیه وجود دارد که اگر شرایط مبادلات بانکی توسعه مابین این دو کشور توسعه پیدا کند می توان کارهای خوبی در حوزه واردات و صادرات در استان انجام شود و ما در اتاق بازرگانی استان از هر گونه همکاری در زمینه های مختلف برای حل مشکلات و افزایش مبادلات تجاری با کشور روسیه استقبال می‌کنیم.

در ادامه این جلسه، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز گفت: توسعه تجارت استان فارس و کشور روسیه از سال گذشته به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه میز روسیه در استان تشکیل شد و جلسات مستمری برای تسهیل مراودات تجاری با این کشور در استان برگزار می شود.

مرتضی شریفی با توجه به کالاهای تولیدی استان فارس افزود: کشور روسیه و بازار اوراسیا می تواند فرصت بسیار مناسبی برای حضور کالاهای تولیدی استان فارس باشد که این بازار باید بیش از پیش مورد توجه تجار و بازرگانان استان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشگری و غیره با کشور روسیه می توانیم تعامل اقتصادی داشته باشیم اظهارداشت: به دنبال برقراری ارتباط و تعاملات دوسویه مابین استان فارس و کشور روسیه هستیم و پیگیری هایی در این زمینه در استان در حال انجام است.

در ادامه این جلسه، رئیس بانک سپه استان فارس هم گفت: در موضوع صادرات و واردات و انجام مراودات مالی بانک بزرگ سپه اقدامات و برنامه ریزی هایی را با بانک کشور روسیه انجام داده که تفاهم نامه ای در این زمینه مابین دو کشور منعقد شده است.

مسعود حاتم وند با تاکید بر اینکه استان فارس نخستین استان کشور در همکاری مشترک در جهت مبادلات بانکی با کشور روسیه است افزود: هدف ما این است که بتوانیم در استان با شرایط موجود و تشریک مساعی با بخش دولتی و بخش خصوصی استان نقش خود را در حوزه توسعه ای و اقتصادی استان ایفا کنیم.

حاتم وند با بیان اینکه بانک سپه به دنبال این است که با قابلیت هایی که دارد به حوزه اقتصاد استان کمک کند ادامه داد: بانک سپه فارس با برخورداری از 200 شعبه جز سه استان ممتاز و بزرگ کشور در ارائه خدمات به آحاد مردم است و امیدواریم در بحث اقتصادی بتوانیم با با اقدامات مناسب گام مثبت برداشته و به چرخه اقتصاد استان کمک کنیم.

به گزارش سینا پرس فارس، در این جلسه مسئولان بانک سپه و بانک ازبر کشور روسیه به بیان بحث های تخصصی مالی دو کشور پرداختند.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما