شناسهٔ خبر: 62922369 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهارت، طرح اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مهارت در واقع کار اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی است و آدم‌های مهمی تحویل جامعه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

مهارت طرح اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در آئین گرامیداشت سی‌ودومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به بحث مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در نظام آموزش عالی، دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند و می‌خواهند وارد بازار کار شوند، به مهارت نیاز دارند. هر مهارتی مهم است و بستگی به شانس دانشجو دارد که در کنار کدام استاد و با چه انگیزه‌هایی، مشاغلی و ابزار و تجهیزاتی آموزش دیده است.

علیرضا منادی سفیدان افزود: ایجاد دانشگاه جامع علمی کاربردی، کار بسیار خوبی بوده و ورودی‌های امسال حدود ۱۰۳ هزار دانشجو است و این خبر بسیار خوبی است و امیدواریم دانشگاه روز به روز رونق پیدا کند.

منادی به برنامه‌های پنج‌ساله هفتم اشاره کرد و گفت: در این برنامه دو نکته را مدنظر قرار داده‌ایم که در طول برنامه باید ۳۰ درصد آموزش عالی و ۵۰ درصد رویکرد‌های آموزش و پرورش مهارت محور باشند و رشد اقتصادی نیز در این برنامه ۸ درصد است.

وی افزود: یک سوم رشد اقتصادی از محل بهره‌وری تأمین می‌شود و یکی از مسائلی که منجر به بهره‌وری می‌شود، بحث مهارت است. باید تلاش کنیم در جامعه بیکاری کمتری داشته باشیم و حاکمیت باید افرادی که بیکار هستند و مهارت ندارند را شناسایی کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مهارت جزء فرهنگ ما است و هر کشوری که مهارت داشته باشد قطعاً موفق است. ما در خانواده‌هایمان مهارت را به عنوان یک فرهنگ داریم، به طوری که مادران از کودکی به دختران‌شان مهارت خیاطی، خانه‌داری و همسرداری را یاد می‌دهند تا در آینده بتوانند خانواده‌ تشکیل دهند و همچنین پدر‌ها نیز مهارت‌هایی به پسران فرا می‌دهند، بنابراین تلاش و کار با مهارت رونق بیشتری خواهد داشت.

منادی سفیدان به موضوع دانش‌بنیان و کاربنیان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۹ در مجلس هشتم قانونی تدوین کردیم که یک استاد دانشگاه برخلاف قوانین عادی حاکمیت بتواند عضو هیئت مؤسس شرکت شود و این موضوع باعث شد تا دانشگاه‌ها با صنعت گره بخورند و امروز ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که سال گذشته این شرکت‌ها ۴۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند. یعنی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ما شکل گرفته است.

وی افزود: در این مجلس، دوباره قانون جهش تولید دانش‌بنیان مجدداً با ۲۰ ماده نوشته شد و همه موانع گمرکی، بیمه‌ای، بیمه‌ای، بورسی و مالیاتی را از سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان برداشتیم تا این دانشمندان به خوبی در کشور کار کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دانشگاه صنعتی شریف در ۲۵۰ هکتار زمین در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان با حدود ۲۵۰ هزار اشتغال وجود دارد که بیش از ۳ هزار میلیارد تومان فروش دارند.

منادی سفیدان در ادامه گفت: در برنامه هفتم پیش‌بینی کرده‌ایم ۳۰ هزار شرکت دانش‌بنیان شکل بگیرد. همچنین در کمیسیون آموزش به جز زنجیره تأمین آموزش رتبه‌بندی معلمان، مالیات استادان دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

نظر شما