شناسهٔ خبر: 62910989 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

بررسی ابعاد طرح خطرناک کوچاندن فلسطینیان در گفت‌وگو با کارشناسان

فلسطین‌زدایی؛ نقشه شوم تل‌آویو علیه غزه

تداوم حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه از مهم‌ترین تحولات روز هشتم عملیات طوفان الاقصی بود. در پاسخ به بمباران مناطق مسکونی و قتل‌عام فلسطینیان، گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس، شهر اشغالی تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه را هدف حمله موشکی قرار داده است.

صاحب‌خبر -

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد 2هزارو215 شهروند فلسطینی ازجمله ۷۲۴ کودک در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند و 8هزارو714 تن دیگر از آغاز تجاوزات زخمی شده‌اند. براساس این بیانیه، ۶۶درصد قربانیان زن و کودک هستند. سازمان ملل متحد با هشدار درباره وضعیت وخیم نوار غزه، اعلام کرد جنگنده‌های اسرائیلی تاکنون بیش از ۵هزار خانه درغزه را با خاک یکسان کرده‌اند. یونیسف (صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل) هم ضمن حمایت از کودکان تأکید کرد: دست‌کم ۴۲۰هزار نفر در غزه از خانه‌های خود آواره و بی‌سرپناه شده‌اند و دسترسی به نیازمندان بسیار سخت و دشوار است.

همزمان جنبش مقاومت اسلامی حماس بمباران کاروان آوارگان، فلسطینی در شهر غزه توسط جنگنده‌های صهیونیستی را به‌شدت محکوم کرد. جنبش حزب‌الله لبنان ضمن محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به گروهی از خبرنگاران در خط مرزی لبنان، تأکید کرد این اقدام رژیم صهیونیستی با هدف جلوگیری از انتشار حقیقت صورت گرفت. از سویی اخبار ضد و نقیضی از بسته شدن گذرگاه رفح از سوی مصر منتشر می‌شود. گذرگاه رفح در شرایط کنونی تنها کانال ارتباطی غزه با جهان خارج است. 
در این میان، خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان که در گزارشی مدعی شده بود حماس سر کودکان را بریده است و با این اقدام جبهه‌ای علیه مقاومت به پا کرد، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس حرفش را پس گرفت. او نوشت: «دولت اسرائیل می‌گوید نمی‌تواند تأیید کند سر کودکان قطع شده است. لازم است من درباره کلماتم دقت بیشتری داشته باشم و متأسفم». از اخبار میدانی مهم دیگر روز گذشته اذعان رژیم صهیونیستی به انهدام یکی از بالگردهایش در عملیات مقاومت بود. رسانه‌های صهیونیستی، دیروز تصویری از این بالگرد که حامل ۵۰افسر و سرباز اسرائیلی بود را منتشر کردند و مدعی شدند در نخستین روز عملیات، این بالگرد هدف نیروهای مقاومت قرار گرفته است. کانال تلویزیونی رژیم صهیونیستی هیچ جزئیاتی درباره سرنوشت نظامیان صهیونیستی که در این بالگرد بودند، ارائه نداده است.اما در حالی که در روز هشتم عملیات طوفان الاقصی، نشریه پولیتیکو مدعی شد حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه از روز یکشنبه (امروز) آغاز خواهد شد، رویترز نوشت: دست‌کم 40هزار جنگجو از یگان‌های ویژه حماس در غزه منتظر ارتش اشغالگر هستند.

نقشه شوم تل‌آویو علیه غزه
در کنار این مسائل، یکی از مباحثی که به‌تازگی درباره فلسطین نگاه‌ها را به خود جلب کرد، تلاش رژیم صهیونیستی برای استفاده از شرایط جنگی در اجرای نقشه‌ای شوم با هدف کوچاندن اجباری مردم شمال غزه بود. در این مسیر، تل‌آویو ضمن مطرح کردن بحث حمله زمینی به غزه، با تعیین مهلت 24 ساعته، از فلسطینیان ساکن در شمال غزه خواست محل خود را ترک کرده و به جنوب این منطقه بروند. بنابراین، طرح انتقال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم شمال غزه مطرح است که بر اساس سناریو طراحی شده توسط اسرائیل و آمریکا، این جمعیت ابتدا به مصر منتقل شده و سپس در کشورهای عربستان، اردن، قطر و امارات توزیع خواهند شد. 
«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عربستان سعودی، مصر و کویت روز گذشته درباره اجرایی شدن این نیت صهیونیست‌ها و خطرات آن برای منطقه هشدارهایی صادر کردند. اما آیا این طرح رژیم شدنی است؟

ضرورت تمرکز بر دو تاکتیک دشمن
 دکتر خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در ایران در پاسخ به این پرسش با ذکر اینکه صبح پیروزی در راه است، تشریح کرد: امروز شاهد مرحله جدیدی در درگیری و مواجهه با دشمن هستیم. پس از موفقیت چشمگیر جبهه مقاومت، شاهد بودیم رژیم صهیونیستی در مواجهه با مردم فلسطین دروغ‌های جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است. نتیجه‌اش این شد که تلاش کردند مردم غزه را از سرزمین خود به جای دیگر منتقل کنند، اما زمانی که دیدند مردم فلسطین به این سخنان اعتنایی نکردند و استقبالی دیده نشد، تلاش کردند فشارهای خود را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند ما در سرزمین مادری خود هستیم و ریشه‌دار و اصیلیم و اینجا میهن ماست، افزود: آنجا بود که دشمن سراغ سازمان‌های بین‌المللی مانند اونروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) و سازمان ملل رفت و بر کارمندهای آن فشار جدی و تهدیدات امنیتی وارد و به جد اعلام کرد باید غزه را به‌سرعت تخلیه کنند. بی‌تردید انتقال به جبر و مهاجرت اجباری در عرف بین‌الملل محکوم است و ما آن را به‌شدت مذمت می‌کنیم. دشمن متأسفانه برای نیروهای بین‌المللی راه‌های مشخصی را به‌منظور فرار از سمت دریا تعیین کرده که در حال ترسیم فضای سخت و ترسناکی است تا به مردم برای عقب‌نشینی فشار بیاورد. الحمدلله مردم و جبهه مقاومت ثابت‌قدم هستند و ایستادگی کرده‌اند و مقاومت را ادامه خواهند داد.
قدومی با تأکید بر نقش رسانه در جلوگیری از این دسیسه شوم طراحی شده علیه غزه، تصریح کرد: من به عنوان نماینده‌ای از فلسطین درخواست می‌کنم همه رسانه‌ها و دستگاه‌های دیپلماسی این فعل را برجسته و البته محکوم کرده و با جدیت بیشتر به حمایت از فلسطینیان بپردازند و از حضور فلسطینیان در سرزمین خود دفاع کنند. 
وی در انتها تأکید کرد: امروز باید بر دو موضوع «کشتار جمعی» و «جنگ روانی» - که دشمن با هدف تضعیف روحیه مردم ما در فلسطین و علیه مقاومت به راه انداخته- متمرکز شویم. همان‌طور که خدمتتان عرض شد دشمن مردم ما را تهدید به تخلیه منازلشان کرد، اما مردم به تهدید دشمن وقعی نگذاشتند. دشمن درصدد انتقال برآمد و مردم بی‌دفاع را به خاک و خون کشید، که طی آن تنها در یک روز ۷۰ شهروند شهید و بیش از ۲۰۰نفر زخمی شدند.

دستاوردهای مقاومت بیش از ارتش‌های عرب
نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران درباره تفاوت‌ها و وجوه تمایز عملیات طوفان الاقصی با دیگر جنگ‌ها میان محور مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی با تأکید بر اینکه مقاومت فلسطین با این عملیات به تنهایی موفقیت‌هایی بالاتر و بیشتر از اقدامات ارتش‌های جهان عرب بدست آورد، گفت: این یک جنگ مفروض علیه ملت ماست و ما در حال دفاع هستیم و تا آزادی سرزمینمان پایداری خواهیم کرد. در واکنش به این عملیات، رسانه‌های رژیم صهیونیستی با دروغ‌پراکنی مدعی هستند عملیات مقاومت به پایان رسیده و اکنون این رژیم در حال یورش به غزه و نابود کردن نیروهای مقاومت و حماس است. ما الان در روز هشتم این جنگ هستیم. از دیروز دشمن عملیات کشتار جمعی و کور علیه مردم و زنان و کودکان غزه را کلید زده اما همزمان موشک‌های مقاومت نیز شهرک‌های صهیونیستی و مناطق حساس در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار می‌دهند. پس این جنگ تمام نشده چون دلایل و عواملی که آن را رقم زده هنوز از بین نرفته‌اند و من می‌گویم عملیات طوفان الاقصی وارد مرحله جدیدی شده است.

توطئه مشترک عبری غربی 
مصیب نعیمی، مدیر مسئول پیشین روزنامه الوفاق هم در گفت‌وگو با ما درباره اعاد کوچ اجباری فلسطینیان از نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی، گفت: این اقدام رژیم صهیونیستی برخلاف اصول و قوانین بین‌المللی حقوق بشر است و زندگی بیش از یک‌میلیون فلسطینی و خانواده‌های آن‌ها را در معرض خطر و بدون سرپناه ماندن قرار می‌دهد. انتقال این تعداد در ۲۴ ساعت در منطقه‌ای مانند غزه، قطعاً منجر به یک بحران انسانی خواهد شد.
وی با اشاره به طرح ترانسفر که توسط مقامات رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته برای اخراج مردم در سرزمین‌های اشغالی دنبال می‌شد، افزود: این طرح بارها توسط مردم فلسطین رد شده اما بر اساس طرح ترانسفر اسرائیل، ساکنان غزه و حتی دیگر سرزمین‌های فلسطین باید به نقاطی ازجمله صحرای سینا در مصر، منطقه کردستان در شمال عراق، قسمت شرق اردن و حتی برخی از کشورهای اروپایی برای همیشه مهاجرت کنند.
او به سفر چند روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به منطقه غرب آسیا و حضور در چند کشور عربی پرداخت و اظهار کرد: واشنگتن اکنون تلاش دارد سران کشورهای عربی را برای کوچ اجباری فلسطینی‌ها متقاعد کند.

فلسطین‌زدایی، هدف اصلی صهیونیست‌ها
مدیر مسئول پیشین روزنامه الوفاق در ادامه تصریح کرد: امروز فلسطین‌زدایی یکی از اهداف رژیم صهیونیستی در فلسطین به‌ویژه در باریکه غزه است و مردم این موضوع را به‌خوبی درک کرده‌اند و هرگز به کوچ اجباری از غزه تن نخواهند داد. حتی اگر فلسطینیان به جنوب لبنان مهاجرت کنند رژیم صهیونیستی به این امر بسنده نخواهد کرد و به دنبال اجرای طرح دیگر خواهد رفت.
نعیمی به مسئله مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و آینده روشن مردم غزه اشاره و بیان کرد: باتوجه به مقاومت نیروهای حماس در برابر اسرائیل بی‌شک این استقامت هزینه سنگینی به همراه خواهد داشت اما تا امروز بهترین نتیجه‌ای که برای غزه به همراه داشته شکست ارتش پوشالی صهیونیست در برابر ملت فلسطین بوده است، از جنگ اكتبر 1973 به نام جنگ (يمم كيپور) که خط بارلوگ شکسته شد تا امروز، ارتش اسرائیل چنین شکستی به خود ندیده بود.
وی به مسئله مهاجرت معکوسی که در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی وجود دارد پرداخت و در ادامه اظهار کرد: جامعه صهیونیست، خوشگذران و راحت‌طلب هستند؛ آن‌ها نمی‌توانند با شرایط جنگی کنار بیایند، به‌طوری‌که یک هفته پس از عملیات طوفان الاقصی هیچ‌کدام از شهرک‌نشین‌های صهیونیست حاضر به بازگشت به منازل خود نشدند. امروز بحث مهاجرت معکوس مسئله‌ای مهم در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی است. او تصریح کرد: در این مدت (عملیات طوفان) بسیاری از یهودیان سرمایه‌های خود را از سرزمین‌های اشغالی خارج کردند و کابینه رژیم صهیونیستی مبلغ 30میلیارد دلار را برای کمک و تزریق به اقتصاد این رژیم از مقامات واشنگتن درخواست کرده است.

نظر شما