شناسهٔ خبر: 62891506 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

برگزاری تجمعات گسترده جهانی در واکنش به فراخوان جبهه مقاومت

شهربه‌شهر جهان همصدا با فلسطین

نبرد میان مبارزان فلسطینی و رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیست در حالی روز گذشته یک هفتگی خود را پشت سر گذاشت که تل‌آویو در ادامه جنایات غیرانسانی خود همچنان به بمباران مناطق شهری غزه و کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهد. نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه هفته گذشته عملیات بزرگی با عنوان طوفان الاقصی را آغاز کردند.

صاحب‌خبر -

در نتیجه این اقدام بی‌سابقه هزارو500 صهیونیست کشته و 3هزارو400 نفر دیگر (تا لحظه تنظیم گزارش) زخمی شدند.  در سوی مقابل، وزارت بهداشت فلسطین آخرین آمار شهدای غزه را هزارو800 نفر اعلام کرد. تاکنون ۵۰۰ کودک و ۲۷۶ زن هم در حملات دشمن صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده‌اند. شمار زخمی‌ها هم 6هزارو612 نفر اعلام شده که هزارو644 نفر از آنان کودک و هزارو5 نفر هم زن هستند. این در حالی است که در ادامه اقدامات کور و بی‌هدف، رژیم صهیونیستی با حملات هوایی و توپخانه‌ای، مرکز اردوگاه البریج در نوار غزه را هدف قرار داده است.

اما روز گذشته و همزمان با ادامه جنایات رژیم صهیونیستی، تجمعات گسترده‌ای در مناطق مختلف دنیا در حمایت از مردم غزه برگزار شد. پیش‌تر جناح‌های مقاومت فلسطین ازجمله جنبش حماس در بیانیه‌ای از ملل اسلامی و کشورهای عربی خواسته بودند برای اعلام حمایت از عملیات طوفان الاقصی، روز جمعه به خیابان بیایند. در اجابت این درخواست در عراق صدها هزار نفر برای اعلام حمایت از مقاومت فلسطین به میدان التحریر بغداد آمده و پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند. همچنین نماز جمعه باشکوهی در میدان التحریر در حمایت از غزه اقامه شد. مردم یمن نیز در تجمع باشکوه خود در استان صعده اعلام کردند: «آماده مشارکت فعال و اعزام صدها هزار مجاهد برای دفاع از فلسطین هستیم». اردنی‌ها هم در حمایت از غزه در راستای پویش جمعه طوفان الاقصی رهسپار مرز با فلسطین اشغالی شده و حمایت قوی خود را از فلسطینی‌ها اعلام کردند. شمار زیادی از مردم لبنان نیز در اقدامی مشابه تلاش کردند از جنوب لبنان و با عبور از دیوار حائل، وارد سرزمین‌های اشغالی شوند. 
در شهر بوردو فرانسه هم با وجود محدودیت مقامات فرانسوی، تجمعی در حمایت از فلسطین برگزار شد. همچنین در برابر مقر سازمان ملل در ژنو هم تجمع همبستگی با مردم غزه برپا شد. صدها نفر از دانشجویان باوجود محدودیت‌ها در تظاهراتی برای همبستگی با فلسطین در دانشگاه کلمبیا واقع در شهر نیویورک شرکت کردند. 
در بحرین، قطر، افغانستان، ایتالیا، یونان، ترکیه، پاکستان، کره جنوبی و ونزوئلا هم تجمعات مشابهی برگزار شد. اما نکته جالب، ممنوعیت برگزاری راهپیمایی در عربستان سعودی بود. براساس گزارش رسانه‌ها برگزاری راهپیمایی حمایت از فلسطین در منطقه شیعه‌نشین قطیف توسط ریاض ممنوع شده بود.

در صحنه میدان چه گذشت؟
در صحنه میدانی و در حالی که زمزمه‌هایی از احتمال آغاز تهاجم زمینی از سوی صهیونیست‌ها علیه غزه به گوش می‌رسد، منابع خبری از تداوم جنایت علیه فلسطینی‌های بی‌گناه حکایت دارند. در این راستا سازمان دیده‌بان حقوق بشر تأیید کرد رژیم صهیونیستی روزهای ۱۰ و ۱۱ اکتبر در حمله به غزه و لبنان از بمب فسفری استفاده کرده است. آسوشیتدپرس هم با اشاره با محاصره تحمیل شده بر فلسطینی‌ها اذعان کرد اگر ژنراتورهای برق در بیمارستان «الشفا» غزه از کار بیفتند اینجا به یک گورستان دسته‌جمعی تبدیل خواهد شد. سازمان ملل متحد می‌‌گوید بیش از ۴۲۳ هزار نفر در نتیجه جنگ غزه آواره شده‌اند. در سوی مقابل، گردان‌های قسام از شلیک ۱۵۰موشک به عسقلان اشغالی در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه خبر داد. گردان‌های عزالدین القسام همچنین برای نخستین بار، از موشک «عیاش ۲۵۰» در نبرد «طوفان الاقصی» استفاده و آن را به سوی مقر فرماندهی منطقه شمال رژیم صهیونیستی پرتاب کرد. جنبش حماس هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش رژیم اشغالگر در بمباران غزه، ۱۳نفر از اسیران صهیونیست خود را به هلاکت رسانده‌ است. منابع خبری همچنین از شهادت 
«یوسف ابومرزوق» برادر «موسی ابومرزوق» معاون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در منطقه رفح جنوب غزه خبر دادند.
در ادامه پس‌لرزه‌های شکست رژیم صهیونیستی، «گالیت دیستل» وزیر اطلاع‌رسانی کابینه نتانیاهو از سمت خود کناره‌گیری کرد. برخی رسانه‌ها هم با انتشار تصاویری، از سرنگونی یک فروند هواپیمای اف۱۶ متعلق به ارتش اشغالگر صهیونیستی در آسمان غزه خبر داده‌اند. اما با تشدید مخالفت‌های افکار عمومی جهان علیه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، یک کارمند سفارت تل‌آویو در پکن روز جمعه هدف حمله قرار گرفت.
معاون سخنگوی دفتر مطبوعاتی کاخ سفید به اظهارات روز گذشته دونالد ترامپ که گفته بود «حزب‌الله بسیار باهوش» است واکنش نشان داد. اندرو بیتز اظهارات ترامپ را «جنون‌آمیز و خطرناک» توصیف کرد و گفت ایالات متحده هرگز نباید از یک سازمان تحت حمایت ایران حمایت کند. منابع خبری در سوریه بعدازظهر پنجشنبه از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق و حلب خبر داده و نوشتند فعالیت دو فرودگاه متوقف شده است.  رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از کارشناسان نظامی گزارش دادند بمب‌هایی که رژیم صهیونیستی در 6روز بر سر مردم غزه فرو ریخته، به اندازه بمب‌ها و مواد منفجره‌ای است که آمریکا در یک سال علیه افغانستان به کار گرفت.

جنگ روانی صهیونیست‌ها
همزمان صهیونیست‌ها روز گذشته هزاران اعلامیه بر سر ساکنان غزه ریخته و از آن‌ها خواستند فوری نوار غزه را تخلیه کنند، اقدامی که تحلیلگران مقاومت، آن را دسیسه شرورانه و جنگ روانی علیه فلسطینیان توصیف کردند. در این مسیر صبح روز گذشته سازمان ملل متحد اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی به این نهاد اعلام کرده باید یک میلیون فلسطینی ساکن در شمال غزه در عرض ۲۴ساعت به سمت جنوب بروند. «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد توضیح داد: این تعداد «به حدود 1.1میلیون نفر می‌رسد» و تقریباً نیمی از جمعیت 2.3 میلیونی غزه را شامل می‌شود که بزرگ‌ترین شهر نوار غزه است. اما «ابوعبیده» سخنگوی نظامی گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در واکنش به درخواست رژیم صهیونیستی از فلسطینیان برای ترک غزه، گفت: دشمن ترسو ضعیف‌تر از آن است که مردم ما را مجبور به مهاجرت کند. کوچ و ترک سرزمین در قاموس ما جایی ندارد. از مردم غزه می‌خواهیم استوار باشند و به تهدیدات دشمن توجه نکنند. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، مقامات فلسطینی در نوار غزه تأکید کردند این اعلامیه بخشی از جنگ روانیِ اشغالگران برای ایجاد سردرگمی میان فلسطینیان است. تلاش صهیونیست‌ها برای ایجاد فضای رعب در غزه در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از ترس واکنش مقاومت، تخلیه گسترده شهرک صهیونیست‌نشین سدیروت در مجاورت نوار غزه را آغاز کرده‌اند. منابع خبری اعلام کردند قرار است علاوه بر سدیروت، شهرک‌هایی که در فاصله چهار تا هفت کیلومتری غزه قرار دارند نیز تخلیه شوند.

خبرنگار: هدایت جاوید

نظر شما