شناسهٔ خبر: 62895772 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نیویورک تایمز: سازمان سیا پیش از حمله حماس هشدار داده بود

تهران- ایرنا- نیویورک تایمز با اشاره به شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا در پیش‌بینی حمله غافلگیرانه حماس، نوشت: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» پیش از وقوع این حمله هشدارهایی صادر کرده بود، اما هیچ یک جدی گرفته نشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای این روزنامه آمریکایی نوشت: گزارش‌های سازمان سیا که چند روز قبل از حمله حماس منتشر شده بود، اگرچه چنین حمله مرگباری را پیش‌بینی نکرده بود، اما احتمال حملات راکتی را هم رد نکرده بود.

براساس ۲ گزارش محرمانه سیا که چند روز پیش از حملات حماس منتشر شد، به رژیم اسرائیل درباره افزایش احتمالی خشونت‌ها هشدار داده شده اما حمله پیچیده و چند جانبه‌ای که روز شنبه گذشته رخ داد، پیش بینی نشده است.

مطابق اولین گزارش اطلاعاتی محرمانه که در تاریخ ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) منتشر شده، احتمال پرتاب راکت های حماس به سرزمین های اشغالی طی یک دوره چند روزه توضیح داده شده است.

در گزارش دوم که به تاریخ پنجم اکتبر (۱۳ مهر و ۲ روز پیش از آغاز حمله حماس) منتشر شده، ارزیابی های بیشتر در خصوص حملات احتمالی انجام گرفته است.

گفته می شود گزارش دوم سیا به طور گسترده میان سیاستگذاران و قانونگذاران توزیع شده بود. اما مقامات اطلاعاتی هیچ یک از این گزارش ها را به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و یا مقامات ارشد کاخ سفید ارائه نکردند. حتی خود مقامات سیا هم بر اهمیت این گزارش و رساندن آن به دست مقامات کاخ سفید تاکید نداشتند.

از سوی دیگر، چندین مقام آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود، این گزارش ها را معمولی و مشابه دیگر گزارش های اطلاعاتی درباره احتمال بروز آنچه خشونت توسط فلسطینیان نامیدند، توصیف کرده بودند.

تحلیلگران سازمان سیا به طور مرتب گزارش هایی درباره خشونت میان نیروهای رژیم صهیونیستی و گروه های مقاومت حاضر در فلسطین می نویسند و تعداد این گزارش ها در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است.

ناظران می گویند: در حالیکه گزارش های اخیر سیا نسبت به احتمال بالقوه حمله موشکی حماس هشدار داده بود، اما در این گزارش ها به استفاده حماس از تاکتیک های جدید مانند حمله زمینی اشاره ای نشده بود.

بر مبنای این گزارش، هنوز مشخص نیست که چرا سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و همتایان آمریکایی آنها، حمله روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس را متوجه نشده بودند. این در حالی است که سازمان های اطلاعاتی این رژیم به طور مرتب اطلاعات زیادی از غزه را در اختیار همتایان آمریکایی خود می گذارند.

از همین رو، ناکامی در آگاهی نیافتن از حمله روز شنبه گذشته حماس، این پرسش را مطرح کرده است که آیا سازمان‌های اطلاعاتی توانایی‌ها و مقاصد این گروه را نادرست ارزیابی کرده‌اند یا تمرکز خود را به سمت نظارت بر بخش های دیگر سوق داده اند؟ برخی نیز این احتمال را مطرح کرده اند که حماس ممکن است راه هایی برای جلوگیری از شنود سازمان های اطلاعاتی پیدا کرده باشد.

این گزارش مدعی است: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدتهاست که حماس یا نوار غزه را در مقایسه با سایر تهدیدها از جمله چین، روسیه، ایران، کره شمالی، القاعده و داعش در اولویت قرار نمی دهند. این نهادها هر ساله گزارشی در مورد تهدیدهای عظیم امنیتی منتشر می کنند. اما در گزارش سال ۲۰۲۳، تهدیدهای موجودی برای اسرائیل را از جانب حزب الله و دیگر گروه های شبه نظامی حاضر در منطقه بررسی کرده بودند.

اما زمانی که ویلیام برنز در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس سازمان سیا انتخاب شد، به طور علنی و خصوصی هشدار داد که خشونت بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها ممکن است تشدید شود.

وی در اظهاراتی در دانشگاه جورج تاون در ماه فوریه (بهمن)، نقش خود را به عنوان دیپلمات ارشد آمریکایی در جریان قیام فلسطین موسوم به انتفاضه دوم یادآور شد و گفت: «آنچه امروز می بینیم شباهت بسیار ناخوشایندی به برخی واقعیت های آن زمان دارد».

برنز به تازگی هم هشدار داده بود که اختلافات رو به رشد در جامعه اسرائیل بر سر سیاست های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی می تواند سبب تشدید حملات علیه این رژیم شود.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی‌نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین تنها ظرف ۲۰ دقیقه، پنج هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

نظر شما