شناسهٔ خبر: 62870199 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انجام بیش از ۳۵ هزار بازرسی از سوی ناظران دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی استان یزد: ۳۵ هزار بازرسی در یکسال اخیر منجر به صدور حکم قضایی علیه ۷۲ متخلف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، علی فاتحی نیا در برنامه گفتمان شبکه یزد گفت: ۵ کشتارگاه طیور و ۹ کشتارگاه دام در استان وجود دارد که نظارت بهداشتی کاملی از سوی دامپزشکی بر فعالیت آن‌ها انجام می‌شود. انجام بیش از ۳۵ هزار بازرسی از سوی ناظران دامپزشکی

وی افزود: ناظران بهداشتی از لحظه ذبح به نظارت می‌پردازند تا فرآورده‌های دامی را هم از نظر سلامت و هم حلیت تایید کنند. 

مدیرکل دامپزشکی استان، مهر بر روی لاشه را به عنوان شناسنامه دام توصیف کرد و اظهار داشت: لاشه پس از اینکه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه کشتارگاه قرار گرفت، در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود و شهروندان باید به مهر مندرج بر لاشه توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: نوع دام، محل کشتار و تاریخ تولید بر روی لاشه قرار گرفته که تاریخ دام سبک تا سه روز و دام سنگین تا پنج روز پس از تولید است. این مساله درباره مرغ که به صورت بسته بندی عرضه می‌شود نیز صدق می‌کند.

فاتحی نیا از انجام بیش از ۳۵ هزار بازرسی و بازدید در یکسال اخیر خبر داد و گفت: از مهرماه سال گذشته تا مهرماه امسال، هزار و ۴۶۰ مورد تخلف غیربهداشتی گزارش شده و بیش از ۸۰ تن فرآورده غیربهداشتی ضبط و ۸۰ تن نیز معدم شد.

وی تأکید کرد که در این مدت همچنین بیش از ۵۰۰ مورد نمونه برداری انجام و ۷۲ مورد هم قضایی شده و با متخلفان برخورد صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان درباره اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان گفت: هاری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک است که می‌تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد. در این زمینه بیش از ۹ هزار سگ نگهبان گله را واکسینه کرده ایم.

وی افزود: مشمشه، تب مالت و تب برفکی هم از دیگر بیماری‌هایی است که به شیوه‌های مختلف از شیوع آن‌ها جلوگیری می‌کنیم. البته دامداران بدانند که تب برفکی می‌تواند خسارت اقتصادی زیادی در دام سبک و سنگین ایجاد کرده و در این زمینه با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند.

نظر شما