شناسهٔ خبر: 62851266 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

وحشت بایدن از یک فاجعه

اگرچه مناسبات سیاسی واشنگتن-تل آویو در دوران حضور هم‌زمان بایدن و نتانیاهو چندان مساعد به نظر نمی‌رسد، اما وقوع عملیات طوفان الاقصی منجر به تشدید مذاکرات و لابی‌گری‌های دوطرفه آمریکا و رژیم صهیونیستی باهدف کنترل صحنه و مواجهه با عملیات موفقیت‌آمیز فرزندان مقاومت شده است.

صاحب‌خبر -

اگرچه مناسبات سیاسی  واشنگتن-تل آویو در دوران حضور هم‌زمان بایدن و نتانیاهو چندان مساعد  به نظر نمی‌رسد، اما وقوع عملیات طوفان الاقصی منجر به تشدید مذاکرات و لابی‌گری‌های دوطرفه آمریکا و رژیم صهیونیستی باهدف کنترل صحنه و مواجهه با عملیات موفقیت‌آمیز فرزندان مقاومت شده است. در این میان، مواضع رسمی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا حکایت از همپوشانی راهبردی-تاکتیکی طرفین در این معادله می‌باشد ، اما به نظر می‌رسد بایدن نگرانی‌هایی نسبت به حماقت نتانیاهو و صهیونیست‌ها دارد که نمی‌تواند آن‌ها را کتمان کند! به عبارت بهتر، روایتگری آمریکایی‌ها از همپوشانی مطلق با تل‌آویو در مواجهه با عملیات طوفان الاقصی،  لزوما آن چیزی نیست که  در مواضع رسمی ادعا می‌شود! 

اخیرا تارنمای آمریکایی آکسیوس  اعلام کرده است  که  نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی  به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که اسرائیل چاره‌ای جز آغاز عملیات زمینی در غزه ندارد و اکنون ( در موضع ضعف) نمی‌تواند در خصوص وضعیت صدها اسیر صهیونیست در غزه با حماس وارد مذاکرات غیرمستقیم شود.در این خصوص دونکته اساسی وجود دارد که لازم است موردتوجه قرار گیرد:
تأکید نتانیاهو در خصوص عملیات زمینی در غزه، نشان‌دهنده مخالفت بایدن و نهادهای امنیتی-نظامی آمریکا با این مسئله است. این مخالفت، ریشه در ریسک‌پذیری شدید این عملیات و احتمال بالای شکست مجدد صهیونیست‌ها در آن می‌باشد. ضمن آنکه شواهد موجود نشان می‌دهد کنشگری حماس و گروه‌های مقاومت در عملیات طوفان الاقصی هنوز پایان نیافته و ممکن است در ساعات و روزهای آتی نبرد، شاهد وقوع حوادث تعیین‌کننده دیگری در اراضی اشغالی باشیم. در چنین شرایطی اصرار نتانیاهو بر مواجهه همه‌جانبه با حماس در نوار غزه ،هزینه‌های شکست رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا در تقابل با جبهه مقاومت را به‌صورت تصاعدی افزایش خواهد داد.

ضمن آنکه در صورت گستردگی عملیات صهیونیست‌ها در نوار غزه، احتمال ورود دیگر گروه‌های مقاومت به صحنه منازعه نیز افزایش می‌یابد .قطعا این موضوع، منجر به پیچیدگی بیشتر اوضاع خواهد شد.  نکته دوم، مربوط به اصل مدیریت بحران در سیاست خارجی آمریکا بازمی‌گردد. استراتژیست‌هایی مانند هنری کیسینجر و فوکویاما معتقد به اصل کنترل‌پذیر بودن بحران‌هایی هستند که توسط آمریکا یا شرکای آن‌ها در نظام بین‌الملل ایجاد می‌شود. به عبارت بهتر، زمانی که یک بحران  از کنترل خارج می‌شود، تبعات آن گریبانگیر طراحان آن بحران خواهد شد.

به نظر می‌رسد بایدن و مقامات آمریکایی ، در همین راستا نسبت به بحران‌سازی‌های نتانیاهو در غزه نگران هستند. واشنگتن در پشت پرده معتقد است  گام‌های کنونی و آتی نتانیاهو و ارتش اسرائیل می‌تواند در آینده ( به‌جای نوار غزه ) ،عمق استراتژیک اراضی اشغالی را بیش‌ازپیش هدف قرار دهد! در این صورت آمریکا نیز ناچار خواهد بود هزینه‌های شکست و درنهایت ، اضمحلال رژیم اشغالگر صهیونیستی را به بدترین نحو ممکن بپردازد. ازاین‌رو نگرانی‌های دولت بایدن نسبت به رویکرد کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی در قبال عملیات طوفان الاقصی، معطوف به وحشت آشکار  کاخ سفید نسبت به از بین رفتن توان مدیریت حداقلی بحران در عرصه امنیت و سیاست خارجی آمریکاست.

برچسب‌ها:

نظر شما