شناسهٔ خبر: 62803544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

جنگ در روز دوم

ستاره صبح/علی فرزادی:عملیات توفان الاقصی از روز شنبه صبح تاکنون در راس خروجی رسانه ها و خبرگزاری هاست.جزئیات این حمله و همچنین تحلیل درباره علت وقوع ادامه دارد.هم زمان با شادی گروه هایی از ایرانی ها به علت موفقیت حماس در جنگ علیه اسرائیل قیمت دلار به مرز 52 هزار تومان رسید.از سوی دیگر کانال سپاه پاسداران در توئیتی نوشت:«گفته بودیم به سراغتان خواهیم آمد...».رئیس جمهور،رحیم صفوی و ولایتی مشاور رهبری از حمله حماس به اسرائیل حمایت کردند.در ارتباط با آخرین اخبار جنگ گزارش پیش رو را می خوانید:

صاحب‌خبر -

شکست اطلاعاتی
در بحبوحه حملات غافلگیرانه صبح روز شنبه که رژیم اشغالگر آن را یک جنگ همه‌جانبه توصیف کرده است، جمعی از افسران سابق امنیتی، حمله حماس را یک «شکست اطلاعاتی» برای اسرائیل خواندند، چرا که نیروهای این کشور نتوانستند از نفوذ چندگانه شبه‌نظامیان حماس جلوگیری کنند.

سرویس امنیتی اسرائیل
گفته می‌شود اسرائیل گسترده‌ترین سرویس اطلاعاتی خاورمیانه را در اختیار دارد. این رژیم عوامل و جاسوس‌ها را در بین گروه‌های فلسطینی و همچنین در لبنان، سوریه و جاهای دیگر دارد. در گذشته، اسرائیل ترورهای دقیق رهبران شبه‌نظامی را با اطلاع کامل از تمام حرکات آنها انجام داده است.بر روی زمین نیز، در امتداد حصار مرزی پرتنش بین غزه و اسرائیل، دوربین‌ها، حسگرهای حرکتی و گشت‌های منظم ارتش حضور دارند. فرض بر این بوده که حصارهای سیم خاردار یک «مانع هوشمندانه» برای جلوگیری از نفوذ شبه‌نظامیان باشد. 

شکلیک 5 هزار راکت
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با وعده پیروزی و بیان اینکه حماس مرتکب خطای بزرگی شده است، فراخوان نیروهای ذخیره نظامی اسرائیل را صادر کرد که البته میزان این فراخوان به تناسب روند بحرانی شدن این تحول بستگی دارد.
گزارش شده است که حماس بیش از ۲ هزار راکت به سمت اسرائیل شلیک کرده است، این در حالی است که خود حماس شمار آن را ۵ هزار توصیف می کند.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رسما اعلام کرد که کشورش «در وضعیت جنگی» قرار گرفته است.

چگونگی ورود حماس به اسرائیل 
نیروهای ارتش اسرائیل تأیید کردند که ده‌ها نفر از نیروهای حماس از طرق مختلف توانسته‌اند وارد خاک اسرائیل شوند. تعدادی از این افراد با شکستن حصار مرزی غیرقابل نفوذ اسرائیل وارد شدند، برخی دیگر از کایت و گلایدر استفاده کردند و شایعاتی نیز وجود دارد که تعدادی از آنها از راه دریا خود را به خاک اسرائیل رسانده‌اند.به گزارش رادیو ارتش، حصار مستحکم اسرائیل در امتداد مرز غزه در چندین مکان شکسته شده است. فلسطینی‌های غزه از شکاف‌های حصار امنیتی برای ورود به داخل خاک اسرائیل استفاده کردند. همزمان، گزارش‌هایی از یک شهرک اسرائیلی در جنوب حاکی از آن است که افراد مسلح حماس در این منطقه حضور داشتند و خانه‌ به‌ خانه‌ به مسیر خود ادامه می‌دادند و بر آن‌ها آتش می‌گشودند.

تحلیل اشتباه
روزنامه تایمز اسرائیل می‌نویسد: «فرض ارتش اسرائیل در سال‌های اخیر این بود که حماس، از ترس شدت پاسخ اسرائیل و از روی احتیاط از فرو بردن غزه در ویرانی دوباره از انجام حملات بزرگ در اسرائیل منصرف شده است. بدیهی است که این فرض بی‌اساس بود.»روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز گزارش داد که این حمله در حالی رخ داد که ارزیابی مقامات اسرائیلی در هفته گذشته حاکی از آن بوده که حماس تمایل دارد تا از جنگ تمام عیار با اسرائیل اجتناب کند، نمونه دیگری که به گفته مفسران نشان دهنده شکست اطلاعاتی و ارزیابی اسرائیل است.به گزارش هاآرتص، مقامات اسرائیلی مدعی شدند که حماس نمی‌خواهد دستاوردهای گذشته خود در جهت بهبود وضعیت ساکنان غزه را به خطر بیندازد.

فراخوان حماس
 جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» مردم فلسطین را در همه میادین و محورها به بسیج عمومی و درگیری با نیروهای اسرائیلی و شهرک‌نشینان در سراسر کشور دعوت کرد.
این جنبش در بیانیه ای اعلام کرد: «مردم ثابت قدم فلسطین! امروز روز حماسه و طوفان حقیقت و قدرت است شما را در حمایت از مسجد الاقصی و همبستگی با غزه در دفاع از سرزمین و مقدسات‌مان به بسیج عمومی و مقابله با اشغالگران در هر مکانی دعوت می‌کنیم».

ورود تکاوران القسام به میدان جنگ
این گردان در بیانیه‌ای که در کانال رسمی خود در تلگرام منتشر کرد، اعلام کرد: «پنج فروند قایق مملو از تکاوران نیروی دریایی قسام در اولین لحظات نبرد سیل الاقصی شرکت کردند و به لطف خداوند توانستند عملیات فرود موفقیت آمیز را در سواحل جنوب عسقلان انجام دهند.»

آخرین آمار تلفات طرفین
به گزارش خبرگزاری فلسطینی معا، رسانه‌های عبری اعلام کردند که در عملیات طوفان الاقصی تاکنون 700 صهیونیست کشته و بیش از ۲۰۰۰ تن زخمی شده‌اند.گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس از شنبه عملیات طوفان الاقصی را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرده‌اند و کنترل بخشی از شهرک‌های اطراف غزه را در دست گرفتند.

درگیری در جنوب و شمال
در حالی که سربازان اسرائیلی روز یکشنبه همچنان در خیابان‌های جنوب این کشور با نیروهای حماس در نبرد هستند، در شمال این کشور در مرز با لبنان نیز درگیری‌هایی با حزب الله روی داده است. شعله ور شدن درگیری در مرز شمالی اسرائیل تهدیدی برای کشانده شدن پای حزب الله با ده‌ها هزار موشک به این نبرد است.

بایدن دستور حمایت‌های بیشتر از اسرائیل را داد
کاخ‌سفید روز یکشنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور حمایت‌های بیشتر از اسرائیل را صادر کرده است.

کابینه امنیتی اسرائیل رسما علیه حماس اعلان جنگ کرد
 به گزارش دفتر مطبوعاتی رژسم صهیونیستی، کابینه امنیتی اسرائیل رسما وضعیت جنگی را اعلام کرد.

آمار شهدای حماس
به گفته وزارت بهداشت غزه، حدود ۳۷۰ فلسطینی هم تاکنون در حملات اسرائیل به غزه شهید شده اند. شمار مجروحان هم ۲۲۰۰ نفر اعلام شده است.

نظر شما