شناسهٔ خبر: 62785112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح گزارش می دهد

دیوار آهنین ترک خورد

ستاره صبح/علی فرزادی:حماس در حمله ای غافلگیرانه خسارات جانی و مالی فراوانی به اسرائیل وارد کرد.اما ریشه درگیری جدید در جای دیگری است.در جریان تعطیلات سکوت یهیودیان درگیری نظامیان اسرائیلی با مسلمانان در مسجد الاقصی افزایش یافت همچنین اسرائیل گروه دیگری از یهودیان را در اورشلیم شرقی اسکان داد.اورشلیم با توافق بیت المقدس متعلق به مسلمانان است اما اسرائیل این توافق را رعایت نکرد. حملات شهرک نشینان اسرائیلی در هشت ماه گذشته به طور میانگین سه حمله در هر روز به مسلمانان بوده است.حماس در واکنش به این 3 موضوع یک روز قبل از سالگرد جنگ رمضان که بین اعراب و اسرائیل در هفتم اکتبر سال 1973 به وقوع پیوست با نفوذ به داخل اسرائیل و شلیک موشک و راکد ضربه سنگینی به اشغالگران وارد کرد.این اتفاق از سال 1948 که اسرائیل تاسیس شد بی سابقه بوده است.غرب به ویژه آمریکا با حمایت تمام قد از موجودیت اسرائیل انگوشت اتهام را همسو با نتانیاهو به سوی ایران نشانه رفته است که می تواند خطرناک باشد. گزارش پیش رو به این موضوع پرداخته است:

صاحب‌خبر -

گروه حماس روز گذشته هزاران راکت به سمت اسرائیل شلیک کرد؛ علاوه بر این، ده‌ها تن از نیروهای شبه‌نظامی حماس توانستند از مرزهای به‌شدت مستحکم اسرائیل عبور کردند و ارتش اسرائیل را غافلگیر کردند.
این اتفاق زمانی رخ داد که وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد که گروه شبه نظامی حماس جنگی را علیه اسرائیل آغاز کرده است که به گفته او «اسرائیل پیروز آن خواهد بود». ده‌ها فروند جنگنده اسرائیلی مواضع حماس در نوار غزه را بمباران کردند.
به گزارش منابع خبری تا لحظه ای که روزنامه به زیر چاپ رفت.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل اعتراف کرده که حماس اسرائیل را غافلگیر کرده و مرتکب «اشتباه فاحشی» شده است.
افراد مسلح حماس موفق شدند از حصار مرزی در چندین نقطه مرزی عبور کردند و وارد مناطق اشغالی شوند. حملات دیروز احتمال وقوع دور جدیدی از درگیری‌های سنگین بین طرفین را افزایش می‌دهد.

عملیات «طوفان الاقصی»
شبه‌نظامیان فلسطینی ساکن در نوار غزه بامداد هزاران راکت به سمت اسرائیل شلیک کردند که بر اثر آن آژیرهای خطر در سراسر اسرائیل به صدا درآمدند. 
ساعتی پس از وقوع این حملات راکتی؛ ارتش اسرائیل اعلام کرد که چند شبه‌نظامی فلسطینی توانسته‌اند از طریق نوار غزه به اسرائیل نفوذ کنند. به کلیه ساکنان مناطق مرزی این منطقه دستور داده شده است که از خانه‌های خود بیرون نیایند.  گروه فلسطینی حماس مسئولیت این حمله راکتی را بر عهده گرفت. «محمد الضیف» فرمانده نظامی حماس با انتشار پیامی ضبط شده از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» خبر داد و گفت حماس«مواضع، فرودگاه‌ها و مواضع نظامی دشمن را با ۵ هزار راکت هدف قرار داده است.» حملات ترکیبی که با جشن‌های یهودیان موسوم به جشن «سوکوت» و جشن «سیمحاط تورا» مصادف شده است؛ با پنجاهمین سالگرد جنگ «یوم کیپور» یا «جنگ اعراب و اسرائیل سال ۱۹۷۳» همزمان است.

آمارها چه می گویند؟
*رادیو ارتش اسرائیل نوشت : 100 کشته و هزار زخمی در میان اسرائیلی ها در حمله دیروز حماس اتفاق افتاده است.
*ترکیه و مصر از دو طرف (اسرائیل  و حماس) خواستند با خویشتنداری ، حملات علیه یکدیگر را متوقف کنند.
*امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور و نخست وزیر اسرائیل از تل آویو اعلام حمایت کرد.
* وزارت بهداشت در منطقه غزه : 198 فلسطینی در حملات هوایی دیروز اسرائیل به منطقه غزه شهید شدند
*منابع اسرائیلی : بیش از 40 کشته و 800 زخمی در میان اسرائیلی ها وجود دارد
*رسانه های اسرائیلی : درگیری ارتش اسرائیل و حماس در 7 شهرک در اطراف غزه - حماس کنترل کامل سه شهرک را در دست دارد.
*منابع اسرائیلی  از وجود 55 گروگان اسرائیلی در دست نیروهای فلسطینی حماس در یکی از شهرک های اسرائیلی نشین خبر دادند.
*خبرهای غیررسمی از اسارت یک مقام نظامی ارشد اسرائیلی به دست نیروهای حماس حکایت دارد.
وحشت در اسرائیل
*بنیامین نتانیاهو : دستور پاکسازی حلقه اطراف منطقه غزه را صادر کردم. نیازمند صبر هستیم.
*پلیس اسرائیل در تل آویو ایست بازرسی های متعددی نصب کرد.
*همه پروازهای فرودگاه تل آویو به دلیل شرایط جنگی اسرائیل لغو شد.
*رسانه های اسرائیل نوشتند ارتش اسرائیل در شهرک های اطراف غزه خانه به خانه با افراد مسلح حماس در جنگ است.
*معترضان اسرائیلی برنامه راهپیمایی های اعتراض آمیز علیه نتانیاهو را لغو کردند.
*روزنامه یدیعوت احارونت اسرائیل : 250 اسرائیلی زخمی شده اند.
*نیروهای حماس کنترل گذرگاه مرزی کرم ابوسالم با اسرائیل را در دست گرفتند.

بایدن:آمریکا 
در کنار اسرائیل ایستاده است
رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با نخست‌وزیر اسرائیل بر حمایت کشورش از اسرائیل تاکید کرد و «حق دفاع از خود» را برای صهیونیست‌ها محفوظ دانست.به گزارش ایسنا، در پی عملیات «طوفان القدس» مقاومت فلسطین علیه اسرائیل، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا عصر دیروز (شنبه) با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم تماس گرفت و تاکید کرد که «ایالات متحده در کنار اسرائیل ایستاده است».

فراخوان اسماعیل هنیه
رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که از ملت خود و آزادگان جهان می خواهیم که به پا خیزند و در نبرد ما شرکت کنند.به گزارش «المیادین» اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که مقاومت فلسطین در این لحظات تاریخی در دل حماسه ای قهرمانانه است که عنوان آن الاقصی است.

حمایت اتحادیه اروپا با اسرائیل
اتحادیه اروپا حملاتی که حماس علیه اسرائیل آغاز کرده را محکوم و همبستگی خود با اسرائیل را ابراز کرد.به گزارش «اسپوتنیک» جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی عملیات مقاومت فلسطین در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس با اسرائیل اعلام همبستگی کرد.بورل در این پیام نوشت: با ناراحتی اخباری که از اسرائیل می‌رسد را دنبال می‌کنیم. حملات حماس را شدیدا محکوم می‌کنیم. خشونت وحشتناک باید فوراً متوقف شود. تروریسم و خشونت چیزی را حل نمی‌کند.اتحادیه اروپا با اسرائیل اعلام همبستگی می‌کند.

واکنش ها در ایران
سرلشگر رحیم صفوی مشاور فرمانده کل قوا: ما از عملیات طوفان الاقصی حمایت می‌کنیم
سید یحیی رحیم صفوی در شمشمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، گفت: ما از عملیات طوفان الاقصی اعلام حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.
شامگاه شب گذشته پس از نماز مغرب و اعشاء برخی مساجد و حسینیه ها به دلیل حملات موفق آمیز نیروهای مقاومت به شادمانی پرداختند و آتش بازی در برخی نقاط تهران رویت شد.در همین حال بنا به گزارش ها از اصفهان جشن سلام بر پایان اسرائیل در این استان برگزار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما