شناسهٔ خبر: 62767637 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از عملیات طوفان «الاقصی» و بازتاب های آن؛ اعلام آمار کشته ها و زخمی ها/ حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی بسته شد/ حماس کنترل 3 شهرک اسرائیلی را به دست گرفت/ ابوشریف: احتمال ورود طرف های دیگر به نبرد وجود دارد + فیلم ها وتصاویر

صاحب‌خبر -

شفقنا- صدای آژیر خطر هنگام شلیک ده ها موشک از غزه به سمت اسرائیل شنیده شد. حماس عملیات طوفان الاقصی را با هدف دفاع از مسجدالاقصی و ازادی زندانیان آغاز کرده است. براساس گزارش منابع خبری، دستکم 53 اسرائیلی به اسارت حماس درآمدند. از سوی دیگر اسرائیل هم در غزه اعلام وضعیت فوق العاده کرده و نتانیاهو دستور تشکیل جلسه اضطراری کابینه را داده است. ارتش اسرائیل هم عملیات «شمشیرهای آهنین» را در پاسخ به عملیات حماس آغاز کرده است.

گردان‌های قسام: «مجاهدان ما اکنون در حال نبرد با دشمن در 25 موضع هستند»

گردان‌های عز الدین قسام وابسته به جنبش حماس در بیانیه‌ای از تداوم درگیری‌ها با اشغالگران اسرائیلی در پایگاه نظامی «رعیم»، مقر فرماندهی لشکر مستقر اسرائیل در غزه خبر داد.

در بیانیه صادره از گردان‌های قسام آمده است: «در سایه پوشش موشکی گسترده و حملات به مراکز فرماندهی دشمن و تسلط بر آن، مجاهدان گردان‌های قسام توانستند از خط دفاعی دشمن عبور کرده و حمله هماهنگ و همزمانی به بیش از 50 مرکز وابسته به لشکر غزه و منطقه جنوبی در ارتش اشغالگر اسرائیل انجام دهند که در نتیجه آن، خطوط دفاعی این لشکر از هم گسیخته و همچنان مجاهدان ما در حال نبردهای دلاورانه در 25 منطقه تا به این لحظه هستند.نبرد اکنون در پایگاه رعیم، مقر فرماندهی لشکر غزه در جریان است.»

اخبار تکمیلی از آمار شهدا و مجروحان بمباران اسرائیل در غزه

بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت در غزه از بیمارستان‌ها، تعداد شهدا و مجروحان تا به این لحظه به شرح زیر است:

غزه: 35 شهید و نزدیک به 160 مجروح

خان یونس: 45 شهید و نزدیک به 180 مجروح

الشمال: 40 شهید و نزدیک به 200 مجروح

وسطی: 29 شهید و نزدیک به 311 مجروح

رفح: 12 شهید و نزدیک به 80 مجروح

شبکه 12 اسرائیل: بیش از 100 اسرائیلی از صبح امروز در حمله گردان‌های قسام کشته شده‌اند

شبکه 12 اسرائیل اعلام کرد بیش از 100 اسرائیلی از نخستین ساعات بامداد امروز(شنبه) در پی حمله گسترده گردان‌های قسام وابسته به جنبش حماس کشته شده‌اند.

وزارت بهداشت اسرائیل هم اعلام کرده است: 158 زخمی اسرائیلی در وضعیت بغرنجی به سر می‌برند.

جنبش حماس بامداد امروز از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» و شلیک نزدیک به 5 هزار موشک از غزه به سمت شهرک‌های اسرائیلی طی نیم ساعت نخست عملیات خبر داده است.

در مقابل، ارتش اشغالگر اسرائیل از آغاز عملیات «شمشیرهای آهنین» و حملات هوایی به غزه خبر داده است.

پنتاگون: «هر کمک لازمی را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهیم»

«لوید اوستن وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که هرآنچه که اسرائیل برای دفاع از خود نیاز داشته باشد را در اختیار آن خواهد گذاشت».

طبق این گزارش؛ «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از این حملات طی تماسی تلفنی با «تساحی هانگبی» رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل با او در خصوص عملیات امروز فلسطینی‌‌ها گفت‌وگو کرده بود.

آمار تلفات فلسطینی ها در پی بمباران غزه

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد:« در جریان بمباران غزه توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی، 161 فلسطینی کشته و 931 نفر زخمی شدند.»

« افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل با «دشوار» خواندن ساعات آینده، اعلام کرد:« حمله شدید به غزه ادامه و افزایش خواهد یافت.»

وی افزود:« ده ها فروند جنگنده و هواپیماهای دیگر در چند ساعت گذشته به 17 مقر نظامی و 4 مقر عملیاتی حماس حمله کردند.»

 

آمار تلفات اسرائیلی ها عملیات طوفان الاقصی

رسانه های صهیونیستی به نقل از منابع بهداشتی اعلام کردند:« از آغاز عملیات «طوفان الأقصی» در صبح امروز(شنبه)، دستکم 40 اسرائیلی کشته و 740 تن دیگر زخمی شدند.»

« رسانه های اسرائیلی تأیید کردند که تعدادی از نیروهای مقاومت فلسطینی توانستند خود را به شهرک ها برسانند که ده ها کشته و زخمی بر جا گذاشتند.»

وزیر امنیت رژیم صهیونیستی ضمن اعلام جنگ علیه غزه با شلیک گلوله و بمباران شدید منازل آن ، وضعیت اضطراری در اسرائیل اعلام کرد.

العاروری: آماده هرگونه حمله‌ای به غزه هستیم

الجزیره نوشت: العاروری با بیان اینکه ما مردمی هستیم که حق زندگی آزادانه و رهایی از اشغالگری و حفاظت از حرمت مقدسات‌مان را داریم، تصریح کرد:مقاومت فلسطین و گردان‌های قسام در برابر هتک حرمت به مقدسات‌مان ساکت نخواهیم نشست.

وی با بیان اینکه دولت اشغالگر هر روز برای تعدی به اسرای فلسطینی اجتماعی برگزار می‌کند، اظهار داشت: ما نخواهیم پذیرفت، محاصره غزه و باقی ماندن اسرای‌مان در زندان‌های اسرائیل تداوم یابد. کشته و زخمی‌های بسیاری از جانب صهیونیست‌ها وجود دارد، نبرد همچنان در اوج خود قرار دارد و اسرای‌مان در زندان در آستانه آزادی خود قرار دارند.

این مقام حماس با بیان اینکه ما شمار زیادی از اسرای اسرائیلی از جمله افسران ارشد را در اختیار داریم، گفت: آنچه در دست داریم، همه اسرای‌مان در زندان‌های اشغالگران را آزاد خواهد کرد.

العاروری با اشاره به اینکه ارتش اسرائیل آماده حمله به نوار غزه و کرانه باختری می‌شد، گفت: اگر دشمن خواهان تشدید تنش باشد، ما کامل و تا آخرین درجه آماده رویارویی هستیم.

نائب رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه همه احتمالات قابل پیش‌بینی است و ما آماده هرگونه حمله‌ای به غزه هستیم، گفت: ما آماده بدترین احتمالات از جمله ورود زمینی دشمن هستیم، این اقدم دشمن، بهترین سناریو برای مقاومت خواهد بود، ما گزینه‌ای به جز ادامه این نبرد نداریم، دشمن پس از این، در امان نخواهد بود و ما در هر مکانی، دشمن را غافلگیر خواهیم کرد.

بلینکن: در همبستگی با دولت و ملت اسرائیل می ایستیم

آنتونی بلینکن در پی آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت علیه رژیم اسرائیل اعلام کرد: ایالات متحده از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می کند.

وی روز شنبه به وقت محلی برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۵ مهرماه جاری در واکنش به عملیات طوفان الاقصی از سوی نیروهای مقاومت فلسطین گفت: ایالات متحده آمریکا به صراحت حملات وحشتناک حماس علیه اسرائیل از جمله غیرنظامیان و جوامع غیرنظامی را محکوم می کند.

وی بدون اشاره به شهادت فلسطینی ها و جنایات چند دهه رژیم صهیونیستی افزود: هیچ توجیهی برای تروریسم وجود ندارد. ما در همبستگی با دولت و مردم اسرائیل می ایستیم و برای جان باختگان اسرائیلی در این حملات تسلیت می گوییم.

آقای بلینکن ادامه داد: ما تماس نزدیک با شرکای اسرائیلی خود را حفظ خواهیم کرد. ایالات متحده آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می کند.

روسیه خواستار آتش بس بین اسرائیل و فلسطین شد

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که حمله فلسطین و رژیم صهیونیستی «تکرار بسیار خطرناک نزاع میان آن دو است و طرفین باید به میز مذاکره بازگردند.»

وی ادامه داد: مسکو با هر دو طرف در تماس است و از آنها می‌خواهد آتش بس کنند و به میز مذاکره بازگردند اما تاکنون پاسخ آنها به این درخواست این است که «ما از حل مسالمت آمیز همه مسائل بر اساس منافع مشترک حمایت می‌کنیم».

بوگدانوف افزود، روسیه در حال برقراری تماس با مصر و دیگر کشورهای عربی برای کاهش تنش بین رژیم صهیونیستی و فلسطین است.

وی گفت، مسکو با همه در تماس بوده و خواهان برقراری فوری آتش بس است. این درگیری قربانیان، ویرانی‌ها و مجروحان زیادی داشته است. هر چه سریعتر باید همه اینها پایان یابند و طرفین پشت میز مذاکره بنشینند، به خصوص که قوانین بین‌المللی شناخته شده است و باید راه حل عادلانه و جامعی برای این نزاع وجود داشته باشد.

بوگدانوف در ادامه تاکید کرد، نزاع میان رژیم صهیونیستی و فلسطین ۷۵ سال به طول انجامیده است و درگیری اخیر یک عقب گرد بسیار جدی دیگر و دور باطل خشونت است.

آماده باش اسرائیل در مرزهای شمالی

ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم نوشت: رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی ده‌ها هزار تن از سربازان ذخیره را به همراه تجهیزات گسترده به مرز با لبنان منتقل کرده است.

یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اسرائیل در وضعیت جنگ به سر می‌برد و ممکن است ارتش اسرائیل را سرگرم حملات در جنوب کرده باشند تا حمله قوی‌تری در شمال صورت گیرد. به نظر می‌رسد که این حمله یک حادثه استراتژیک برنامه‌ریزی شده باشد. این وضعیتی است که اسرائیل از چند دهه پیش شاهد آن نبوده است.

حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی بسته شد

ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی بسته شد.

خبرگزاری شهاب در این باره اعلام کرد که ممنوعیت پرواز شامل هواپیماهای خصوصی، و هواپیماهای مختلف دیگر و حتی چتربازان می‌شود.

عربستان خواستار توقف فوری درگیری ها بین حماس و رژیم صهیونیستی شد

ایسنا به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم نوشت: در بیانیه وزار خارجه عربستان آمده است: عربستان تحولات بی‌سابقه میان شماری از گروه‌های فلسطینی و نیروهای رژیم اشغالگر را که منجر به افزایش سطح خشونت در تعدادی از جبهه‌ها شده است، از نزدیک دنبال می‌کند.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است: عربستان بارها نسبت به خطرات انفجار اوضاع به دنبال تداوم اشغالگری و محرومیت ملت فلسطین از حقوق مشروعشان و همچنین تکرار اقدامات تحریک‌آمیز سیستماتیک علیه مقدسات آن هشدار داده است.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه خود اعلام کرد: این کشور مجدداً خواستار «برعهده گرفتن مسئولیت جامعه جهانی و فعالسازی روند مسالمت‌آمیز صلح شد» که مورد قبول باشد و منجر به راهکار تشکیل دو دولتی در راستای برقراری امنیت و صلح در منطقه و حفاظت از غیرنظامیان شود.

انصارالله: «طوفان الاقصی» ضعف رژیم صهیونیستی را برملا کرد

ایسنا به نقل از المسیره نوشت: جنبش انصارالله یمن تصریح کرد که عملیات طوفان الاقصی ضعف رژیم صهیونیستی و شکننده بودن و ناتوانی آن را برملا کرد.

همزمان، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله به مقاومت فلسطین درود فرستاد و گفت: بعد از زیاده‌روی‌های این رژیم در هتک حرمت مسجد الاقصی و بازداشت اسیران و ارتکاب کشتارهای روزانه و تخریب خانه‌ها و با حمایت آمریکا و نظام‌های برقرار کننده عادی‌سازی روابط صورت می‌گیرد، ما ورود مقاومت به نبرد طوفان الاقصی در رویارویی با رژیم دشمن اسرائیلی را مبارک می‌دانیم.

عبدالسلام از ملت‌های عربی و اسلامی خواست تا از مقاومت فلسطین در این نبرد مقدس و تعیین کننده پشتیبانی کنند.

مفتی عمان: برای مقاومت فلسطین از خداوند فتح مبین می خواهیم‌

الخلیج آنلاین نوشت:«شیخ احمد بن حمد خلیلی در حساب رسمی خود در پلتفرم ایکس نوشت:« خداوند به مقاومت شجاع فلسطین در دفاع از حقوق مشروع خود و شجاعت در برابر دشمن وحشی و اشغالگر توفیق عطا کند و از خداوند برای آنها یاری و فتح مبین خواستارم.»

حکیم: صبر ملت فلسطین لبریز شده است

«سید عمار حکیم» در واکنش به عملیات «طوفان الاقصی» گفت: تحولات میدانی پیاپی در سرزمین‌های اشغالی و اقدام نیروهای مقاومت فلسطین به اجرای عملیات در عمق رژیم غاصب را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: ضمن تأکید بر حق دفاع از خود و سرزمین و مقدسات که همه ادیان آسمانی و قوانین انسانی و معاهده‌های بین‌المللی آن را تأیید می‌کنند، عملیات مقاومت فلسطینی را پاسخی طبیعی به اقدامات سربازان رژیم صهیونیستی می‌دانیم که روزانه به کشتار و شکستن حریم فلسطینیان و غصب زمین‌ها و تخریب اموال و مزارع و مصادره کرامت فلسطینیان و نادیده گرفتن حرمت مسجد الاقصی و محدود کردن عبادت مسلمانان و مسیحیان و تحمیل سلطه یهودیان با اجرای مراسم تلمودی تحریک‌کننده و دیگر رفتارهای خلاف عرف‌های انسانی و قوانین بین‌المللی دست می‌زنند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی امروز مسئولیت رفتاری را به گردن می‌گیرد که خود آغاز کرده است، تصریح کرد: صبر ملت عزیز فلسطینی محاصره شده لبریز شد و بر تحمیل واقعیت تلخ با زور و آتش شورش کرد.

حکیم تاکید کرد که بر عهده جامعه بین‌المللی است که به سیاست‌های ظالمانه این رژیم در حق فلسطینیان و اجحافی که ملت مظلوم فلسطین با آن مواجه‌اند پایان دهد و از مسئله عادلانه آنان دفاع کند.

محسن رضایی: «فلسطین از این تاریخ منتظر کسی نمی ماند»

محسن رضایی روز شنبه در صفحه مجازی خود با اشاره به عملیات نیروهای فلسطینی علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی نوشت: تحقیر هیمنه پوشالی رژیم اشغالگر قدس، پایان اتمام حجت مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی، سازمان‌های بین‌المللی و دولت اسلامی است. فلسطین از این تاریخ منتظر کسی جز خدای متعال و ملت خود نمی‌ماند.

دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا افزود: ایران به وعده همیشگی خود برای حمایت از برادران و خواهران فلسطینی پایبند است.

درخواست های مردمی برای اخراج سفیر اسرائیل در اردن

آرتی عربی نوشت:« اردن شاهد پویش همبستگی نوار غزه است که با مطالبات حزبی و مردمی همراه شده که بر لزوم اخراج سفیر اسرائیل از این کشور، حرکت به سمت منطقه «الأغوار» در نزدیکی مرز مشترک با اسرائیل و بازکردن گذرگاه ها تأکید می کند.

پیشتر «ایمن الصفدی»، وزیر امور خارجه اردن امروز در تماسی تلفنی با «سامح شکری»، همتای مصری خود درباره تشدید تنش ها در فلسطین اشغالی گفتگو و خواستار تلاش برای جلوگیری از افزایش تنش ها بین دو طرف فلسطینی و اسرائیلی شدند.

همچنین المیادین گزارش داد: در الجزایر و یمن نیز تجمع های مردمی در حمایت از عملیات طوفان الأقصی صورت گرفته است.

سخنگوی دولت: عملیات حماس ثابت کرد امروز رژیم صهیونیستی از هر زمانی شکست‌پذیرتر است

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در واکنش به عملیات امروز مقاومت فلسطین علیه صهیونیست‌ها نوشت: پاسخ مقتدرانه جوانان فلسطینی به اقدامات جنایتکارانه رژیم کودک‌کش اثبات کرد امروز رژیم صهیونیستی از هر زمانی شکست‌پذیرتر است و ابتکار عمل به دست جوانان فلسطینی است.

بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درپی عملیات طوفان «الاقصی»

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پی عملیات طوفان الاقصی حماس بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه را اینجا بخوانید.

اعلام حالت فوق العاده در بیمارستان ها و مراکز درمانی کرانه باختری

الجزیره نوشت: شاهدان عینی از شدت تلفات غیرنظامیان در بیمارستان‌های غزه خبر می‌‎دهند. شاهدان به خبرنگاران الجزیره گفته‌اند که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غزه مملو از مجروح و افراد کشته شده است.

در همین حال «می الکیلة» وزیر بهداشت فلسطین در همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرانه باختری حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

در همین حال درگیری میان واحدهای ارتش اسرائیل و نیروهای حماس ادامه دارد به طوریکه اسراییلی‌ها هنوز نتوانسته‌اند کنترل هیچیک از گذرگاه‌های مرزی با غزه را به دست بگیرند.

حماس کنترل 3 شهرک اسرائیلی را به دست گرفت

اسکای نیوز نوشت:« تصاویر و کلیپ های ویدیویی نشانگر حضور نیروهای مقاومت در تعدادی از شهرکهای اسرائیلی نزدیک به غزه است.»

شبکه 12 اسرائیل پیش از این اعلام کرد:« عملیات حماس منجر به زخمی شدن دستکم 300 اسرائیلی شده است که به بیمارستان منتقل شده اند؛ حال حداقل 40 نفر از آنها وخیم است.»

راهپیمایی در کرانه باختری در حمایت از حماس

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی شهاب، در مناطق مختلف کرانه باختری راهپیمایی‌های مردمی گسترده‌ای در حمایت از مقاومت فلسطین و «طوفان الاقصی» برگزار شده است.

به گفته منابع، راهپیمایی‌های مردمی گسترده در رام‌الله و نابلس در حمایت از مقاومت و عملیات قهرمانانه گردان‌های القسام برگزار شد.

ابوشریف: احتمال ورود طرف‌های دیگر به نبرد وجود دارد

«ناصر ابوشریف»، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته و در اعیاد صهیونیستی از تمام خطوط قرمز تجاوز کرد، این درحالی است که گروه‌های فلسطینی قبل از آن تاکید کرده بودند که عبور از این خطوط منجر به جنگ واقعی و دینی نه سیاسی در تمام سرزمین‌های اشغالی و منطقه خواهد شد.

وی گفت: مسجدالاقصی از مهم‌ترین مقدسات مسلمانان است و هتاکی به آن بازی با آتش است، اسرائیل مسجدالاقصی را از نظر زمانی تقسیم کرد و اکنون با وحشیگری بی‌سابقه تلاش می کند که آن را تقسیم مکانی کند.

ابوشریف افزود: صهیونیست‌ها خون مردم فلسطین را مباح کرده‌اند و شهرک نشینان با خیال راحت و تحت حمایت نیروهای امنیتی آن رژیم در منطقه حواره، نابلس، جنین، طولکرم و تمام مناطق اشغالی دیگر می‌چرخند، بنابراین این پاسخ قدرتمند انجام شد و از خیلی وقت پیش هشدار آن را داده بودیم.

نماینده جنبش جهاد در تهران در ادامه گفت: ما اکنون در ابتدای یک عملیات گسترده قرار داریم، اسرائیل از ۵۰ سال پیش اعلام جنگ نکرده است، اما اکنون اعلام جنگ کرد و این امر نشان‌دهنده اهمیت و گستردگی عملیات امروز است.

وی گفت: ورود به مراکز ارتش و مراکز پلیس رژیم صهیونیستی در شهرک‌های صهیونیستی نزدیک به نوار غزه نشان می‌دهد که نبرد بزرگ است و در یک یا دو روز متوقف نخواهد شد و احتمال آن وجود دارد که طرف‌های دیگر نیز وارد نبرد شوند.

وی افزود: ما ملت فلسسطین را به اتحاد و همبستگی و انسجام دعوت می‌کنیم با دشمن صهیونیستی با تمام ابزارهای موجود مقابله کنند، همچنین از تمام محور مقاومت می‌خواهیم که وارد این نبرد شوند به‌ویژه اینکه اسرائیل در تمام منطقه اقدامات تخریبی انجام می‌دهد.

وی گفت: رژیم صهیونیستی اخیرا در یک دانشکده نظامی در سوریه مرتکب جنایت شد و منجر به شهادت و مجروح شدن صدها نفر شد بنابراین همه طرف‌ها باید به این جنایت‌ها و تروریسم صهیونیستی پاسخ دهند و از عملیات علیه رژیم صهیونیستی حمایت کنند.

موشک باران نیروگاه رژیم صهیونیستی توسط حماس

دومین نیروگاه بزرگ رژیم صهیونیستی توسط موشک های فلسطینی مورد حمله قرار گرفت

رسانه‌های اسرائیلی: تعداد کشته‌ها قابل شمارش نیست

در نتیجه درگیری هایی که پس از حمله مقاومت به شهرک های اسرائیلی در شرق نوار غزه در جریان عملیات «طوفان الأقصی » رخ داد، شماری از سربازان و شهرک نشینان کشته شدند و یک مقام پزشکی اسرائیلی تأکید کرد:« شمار کشته ها زیاد است و قابل شمارش نیست.»

به گزارش شفقنا، المیادین نوشت:« سایتهای خبری اسرائیلی تأکید کردند: رژیم اشغالگر شاهد صبح سختی بوده است و وقوع گروگان ها در محاصره و مجروح های زیاد را تأیید می کند. ساکنان شهرک های اسرائیلی مدام می پرسیدند: ارتش کجاست: نیروهای امنیتی کجا هستند؟ چرا هنوز به آنها نرسیده اند.»

اسرائیل در پاسخ به حملات حماس عملیات «شمشیرهای آهنین» را آغاز کرد

اسکای نیوز نوشت:« «افیخای ادرعی با بیان این که ده ها هواپیمای جنگی حملاتی را علیه حماس در نوار غزه انجام داده اند، افزود:« نیروها به منطقه جنوب فراخوانده شده و در جبهه داخلی تا 80 کیلومتر حالت فوق العاده اعلام شده است، همچنین هزاران نیروی ذخیره فراخوان خواهند شد.»

وی عنوان کرد:« در گذرگاه مرزی «ایریز» و پایگاه «زاکیم» جنگ درجریان است .»

شبکه 12 اسرائیل: «حماس حدود 35 اسرائیلی را اسیر کرده است»

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ شبکه خبری الجزیره به نقل از شبکه ۱۲ اسرائیل نوشت: «پس از حمله گسترده جنبش حماس به اسرائیل، درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ارتش و فلسطینیان در مناطق مختلفی از مرزهای نوار غزه شکل گرفت».

 این شبکه همچنین گفت: «رئیس شورای منطقه ای در منطقه شعاری هنیگف توسط نیروهای مسلح فلسطینی کشته شده است».

محمود عباس: فلسطینی‌ها حق دارند در برابر تروریسم از خود دفاع کنند

بنابر گزارش الجزیره، محمود عباس گفت: فلسطینیان حق دارند در برابر ترور شهرک نشینان و نیروهای اشغالگر از خود دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری وفا، عباس ریاست یک جلسه اضطراری شورای رهبری تشکیلات خودگردان را بر عهده داشت که شامل مقامات غیرنظامی و امنیتی بود و در آنجا دستوراتی را برای محافظت از فلسطینیان ارائه کرد.

واکنش مقامات ارشد اروپایی به عملیات نظامی حماس در شبکه های اجتماعی

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در پیامی در صفحه کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس گفت: از حمله امروز صبح توسط حماس علیه شهروندان اسراییلی شوکه شده‌ام. اسراییل، تماما، حق دارد از خود دفاع کند. با مقامات اسراییلی در تماس هستیم و شهروندان انگلیسی باید از توصیه‌های سفر پیروی کنند.

همچنین آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز در پیامی با تکرار ادعاها علیه جنبش مقاومت فلسطین نوشت: «من، قویا، حملات نوار غزه علیه اسراییل را محکوم می‌کنم. خشونت علیه افراد بی‌گناه باید فورا متوقف شود. با اسراییل هم‌بستگی کامل داریم.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز با حمایت از صهیونیست‌ها گفت: «موشک‌های شلیک‌شده از غزه، عمیقا، برای ما نگران‌کننده‌اند. آلمان این حملات را توسط حماس محکوم کرده و از اسراییل حمایت می‌کند.»

اورسولا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا نیز با تکرار کردن ادعای همتایان اروپایی درباره آنچه «تروریسم» خواند، گفت: «من، صراحتا، حمله انجام‌شده توسط حماس علیه اسراییل را محکوم می‌کنم. اسراییل حق دارد در قبال چنین حملات فجیعی از خود دفاع کند.

افزون بر این، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در واکنش به این اقدام جنبش مقاومت، بیان کرد: از طرفین می‌خواهم خویشتن‌‎داری نشان داده و از اقدامات عجولانه‌ای که وضعیت را بدتر خواهد کرد، خودداری کنند.

امانوئل ماکرون، ‌رییس جمهور فرانسه نیز این حمله به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان نیز حملات حماس را محکوم کرده و گفت که «حق اسراییل برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد.»

سخنگوی پارلمان گرجستان نیز گفت که ملت این کشور از «اسراییل» حمایت می‌کند.

میخاییل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این باره گفت: «روسیه با اسراییل،‌ فلسطین و کشورهای عربی در تماس بوده و خواستار یک آتش‌بس است.»

اولین واکنش سازمان ملل به تحولات غزه

الجزیره نوشت: «تام ونسلند» هماهنگ کننده سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه در سازمان ملل به الجزیره گفت: گستره رویارویی اسرائیل و غزه این بار بسیار بزرگ‌تر است و نشان‌دهنده روزهای سختی است.

وی گفت: من از حملات امروز صبح وحشت زده و منزجر هستم. پس از پرتاب هزاران موشک به اسرائیل، تعدادی کشته و ربوده شده اند. من همچنین در مورد وضعیت غزه بسیار نگران هستم.»

ونسلند در پاسخ به این سوال که چرا در بیانیه رسمی وی درباره این حمله هیچ اشاره ای به فلسطینی ها در غزه نشده است و آیا با آنها همدردی می کند یا خیر گفت: من از این سوال کمی تعجب کردم. ما به عنوان سازمان ملل متحد تنها نهادی هستیم که دائماً وضعیت و مصیبت مردم غزه و دیگر مناطق اشغالی را گزارش می دهیم.

این مقام سازمان ملل افزود: غیرنظامیان در هر دو طرف بار سنگین حملات بیشتر را متحمل خواهند شد و سازمان ملل از قبل گفتگو با همه طرف های نگران برای توقف تشدیدها را آغاز کرده است.

نجبا عراق: رژیم صهیونیستی رو به احتضار و زوال است

عملیات غافلگیرکننده مقاومت غزه علیه رژیم صهیونیستی را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: امروز امت اسلامی یکی از ایام‌الله را تجربه کرد که مجاهدان فلسطینی آن را رقم زدند.

در بیانیه نجباء آمده است: مجاهدان فلسطینی امروز نشانه‌های پایان این غده سرطانی و این رژیم رو به احتضار و زوال را در سرزمین مبارک ترسیم کردند و افتخار آفریدند.

نجباء خطاب به رزمندگان مقاومت فلسطین افزود: امروز شما ضمن خونخواهی، ایستاده بر عهد خود پیشروی می‌کنید و دشمن را به عقب می‌رانید و پا بر سر آنان می‌نهید.

هشدار مصر به عواقب تشدید تنش ها بین فلسطین و اسرائیل

الشرق الأوسط نوشت:« وزارت خارجه مصر در بیانیه ای خواهان نهایت خویشتنداری طرفین و پرهیز از قرار دادن غیرنظامیان در معرض خطرات بیشتر شد.»

مصر از بازیگران بین المللی مؤثر در حمایت از تلش ها برای ازسرگیری روند صلح خواست تا «فورا برای توقف تنش ها دخالت کنند و از اسرائیل بخواهند اقدامات تحریک آمیز علیه مردم فلسطین را متوقف کرده و به قوانین بین المللی بشردوستانه پایبند باشند.»

واکنش حزب‌الله به تحولات سرزمین‌های اشغالی

الجزیره نوشت: حزب الله لبنان گفت: وضعیت غزه را دنبال می کند و در تماس مستقیم با رهبری مقاومت فلسطین است. رویدادهای اخیر «پاسخی قاطع به ادامه اشغالگری اسرائیل و پیامی برای کسانی است که به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند».

اوکراین از اسرائیل حمایت کرد

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ الجزیره نوشت: در بحبوحه حملات حماس از غزه، اوکراین می گوید: از «حق اسرائیل برای دفاع از خود و مردمش» حمایت می کند.

وزارت خارجه اوکراین گفت: «اوکراین حملات تروریستی مداوم علیه اسرائیل از جمله حملات موشکی به غیرنظامیان در اورشلیم و تل آویو را به شدت محکوم می‌کند؛ ما حمایت خود را از اسرائیل در حق دفاع از خود و مردمش ابراز می کنیم.»

کنعانی: با این عملیات صفحه جدیدی در عرصه مقاومت مردم فلسطین علیه صهیونیست‌ها باز شد

آقای ناصر کنعانی هم با بیان اینکه مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی را به ملت بزرگ فلسطین و تمام گروه‌ها و جریان‌های مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه از جمله در سرزمین فلسطین تبریک می‌گویم، گفت: آنچه که امروز اتفاق افتاد در راستای استمرار پیروزی‌های جریان مقاومت ضد صهیونیستی در حوزه‌های مختلف از جمله در سوریه، لبنان و اراضی اشغالی است.

وی اظهار کرد: عملیات امروز جریان مقاومت در فلسطین یک نقطه عطف در روند استمرار مقاومت مسلحانه ملت فلسطین علیه صهیونیست‌هاست و به عبارتی دیگر با این عملیات صفحه جدیدی را در عرصه مقاومت مردم فلسطین علیه صهیونیست‌ها باز کرد. این عملیات نشان داد که جریان مقاومت در فلسطین از اعتماد به نفس بسیار خوبی برای اجرای عملیات‌های ترکیبی و چند جانبه علیه اشغالگران برخوردار است و در این عملیات از عنصر غافلگیری و از دیگر روش‌های ترکیبی استفاده کرد و این نشان دهنده اعتماد به نفس ملت فلسطین در برابر اشغالگران است.

وی با بیان اینکه در این عملیات صهیونیست‌ها دچار غافلگیری جدی شدند، گفت: این موضوع بار دیگر اثبات کرد که در چارچوب یک اقدام جدی عملیاتی صهیونیست‌ها به چه میزان شکننده هستند و از روحیه لازم برای مقاومت برخوردار نیستند.

کنعانی گفت: تا این لحظه مقاومت در جریان این عملیات پیروزی‌های درخشانی را به دست آورده است و این موضوع در تاریخ مبارزه مردم فلسطین با صهیونیست‌ها یک نقطه درخشان است.

اتحادیه اروپا با اسرائیلی‌ها اعلام همبستگی کرد

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «اخبار حمله انجام شده به اسرائیل‌ را با نگرانی دنبال می‌کنیم و به صراحت این حملات حماس را محکوم می‌کنیم، این خشونت ووحشت‌ بوجود آمده هرچه سریع‌تر باید متوقف شود، با خشونت و تروریسم نمی‌توان مسائل را حل کرد».

وی در بخش دیگر پیامش تأکید کرد: «اتحادیه اروپا با اسرائیل در این لحظات سخت عمیقا اعلام همبستگی می‌کند».

در همین رابطه «شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز در پیامی با اسرائیل اعلام همبستگی کرد.

صف‌های طولانی مردم غزه برای خرید نان و مواد غذایی

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، الجزیره نوشت: درحالیکه صدها نفر از مردم غزه درحال ترک این باریکه متراکم و تحت محاصره هستند، تصاویر نشاندهنده تشکیل صف‌های طولانی پشت نانوایی‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی است. مردم غزه از بیم آغاز حملات اسرائیل به این منطقه درحال خرید و انبار کردن مواد غذایی هستند.

اسرائیل: نیروهای غزه وارد قلمرو ما شدند

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، فرانس24 نوشت: خبرگزاری فرانسه گزارش داد که شلیک موشک از ساعت 06:30 صبح از چندین مکان در غزه آغاز شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد: تعدادی از نیروهای غزه وارد قلمروی این رژیم شده‌اند.

از سوی دیگر رئیس شورای منطقه‌ای مناطق مرزی اسرائیل در شمال شرق نوار غزه در جریان حملات کشته شده است. شورای منطقه ای شعار نقب در بیانیه ای اعلام کرد: اوفیر لیبشتاین، رئیس شورای منطقه ای در جریان تبادل آتش با فلسطینی‌ها کشته شده است.

خبر دیگر اینکه: ریچارد هخت، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به خبرنگاران گفت: این یک حمله زمینی ترکیبی بود که از طریق پاراگلایدرها، از طریق دریا و از طریق زمین انجام شد. در حال حاضر ما در حال مبارزه هستیم. ما در مکان‌های خاصی در اطراف نوار غزه می‌جنگیم. نیروهای ما اکنون روی زمین می‌جنگند.

  1. video_2023-10-07_10-42-39
  2. video_2023-10-07_10-42-51
mp4

آسوشیتدپرس از شنیده شدن صدای آژیر خطر در جنوب و مرکز اسرائیل از جمله در تل آویو خبر داده است. ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز نشان می‌دهند که چندین راکت به سوی شهرک اشکلون شلیک شده و باعث آتش سوزی شده است. ارتش اسرائیل مدعی شده این موشک‌ها توسط نیروهای حماس شلیک شده‌اند. گمان می رود موشک های شلیک شده از غزه در عسقلان فرود آمده و حداقل یک نفر در منطقه کفار آویو اسرائیل کشته شده است. وبگاه خبری آی24 هم از کشته شدن دستکم 5 اسرائیلی در حملات صبح امروز خبر داده است.

واکنش نخست وزیر اسرائیل به عملیات نظامی حماس

آی24 نوشت: بنیامین نتانیاهو با تروریستی خواندن گروه حماس گفت: ما رژیم تروریستی حماس را سرنگون خواهیم کرد. ما امنیت را شهروندان اشکلون، اشدود، سدورت، بئرشواع و یونه و همه شهروندان اسرائیل بازخواهیم گرداند.

نتانیاهو افزود: کشورش در جنگی است که برنده خواهد شد. دشمن ما بهایی را خواهد پرداخت که هرگز ندیده است.

کابینه نتانیاهو تشکیل جلسه اضطراری می دهد

دفتر نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم اعلام کرده او به زودی جلسه اضطراری کابینه را تشکیل خواهد داد.

فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که خودروی حامل افراد مسلح در یکی از خیابان‌های ناشناس در عمق خاک اسرائیل درحال شلیک هستند.

ارتش اسرائیل هشدار وضعیت جنگی صادر کرد

در همین حال ارتش اسرائیل هشدار وضعیت جنگی صادر کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: به دلیل پرتاب راکت و رخنه شبه‌نظامیان به چند نقطه در اسرائیل، از ساکنان نواحی جنوبی و مرکزی خواسته در نواحی امن بمانند.

الجزیره در خبری فوری اعلام کرد: حماس عملیات سیل الاقصی را آغاز کرده است. ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که مبارزان فلسطینی با خودروهای ارتش اسرائیل وارد غزه می شوند.

علی هاشم، خبرنگار الجزیره گفت: «تصاویر زیادی در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه کانال‌های تلگرامی فلسطینی دست به دست می‌شود که سربازان اسرائیلی را در غزه نشان می‌دهند اما آ«ها در اسارت هستند».

حماس: هدف از این عملیات آزادی زندانیان است

فرمانده حماس در واکنش به آغاز عملیات سیل الاقصی گفت: هدف از این عملیات دفاع از مسجدالاقصی و در عین حال آزادی زندانیان است.

خبرنگار الجزیره: شبکه های اجتماعی پر از فیلم های ربوده شدن سربازان اسرائیلی شده است

یومنا السید، خبرنگار الجزیره در گزارشی از نوار غزه می‌گوید که پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی با فیلم‌هایی از ربوده شدن سربازان اسرائیلی و گروگان‌گیری به غزه پر شده است. این اولین بار در تاریخ غزه است که سربازان به شهرهای اسرائیل می روند و درگیری های مسلحانه انجام می دهند.

در همین حال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل وضعیت اضطراری را در فاصله 80 کیلومتری نوار غزه اعلام کرده است.

فراخوان حماس در کرانه باختری

صالح العاروری، معاون رئیس حماس در کرانه باختری اشغالی، فراخوانی برای مسلح شدن همه صادر کرد. وی در بیانیه ای گفت: همه ما باید در این نبرد بجنگیم، به ویژه رزمندگان مقاومت در کرانه باختری.

جنبش جهاد اسلامی هم اعلام کرده در حمله امروز صبح همراه با نیروهای حماس است.

در همین حال سازمان دهندگان تظاهرات علیه طرح بازنگری قضایی دولت اسرائیل تظاهرات هفتگی خود را که برای شنبه شب برنامه ریزی شده بود، لغو کردند.

الجزیره افزود: سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل گزارش داده است که جنگجویان حماس کنترل ایستگاه پلیس در سدروت اسرائیل را به دست گرفته اند. یکی از ساکنان شهرک بعری به رسانه های اسرائیلی می گوید که مهاجمان در خیابان های این شهر کوچک نزدیک مرز غزه هستند.

از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی همه نیروهای ذخیره خود را به خدمت فراخوانده است.

کشته شدن دو جوان فلسطینی در نوار غزه

بر اثر تیراندازی نیروهای رژیم صهیونیستی در شرق اردوگاه بوریج در مرکز نوار غزه، دو جوان فلسطینی کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد که در پی درگیری در نوار مرزی شرق بوریج، پنج مجروح که حال یکی از آنها وخیم است، وارد بیمارستان شهدای الاقصی در شهر دیرالبلاح در مرکز نوار غزه شدند.

اعلام وضعیت فوق العاده در 80 کیلومتری نوار غزه

ارتش رژیم صهیونیستی با صدور هشدارهای پی درپی در قدس اشغالی و همچنین مناطق اطراف نوار غزه، در 80 کیلومتری نوار غزه وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل می‌گوید که اسرائیل در بحبوحه حملات غزه با لحظه بسیار دشواری روبرو است.

اوضاع در اراضی اشغالی وخیم است

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ارتش اسرائیل برای کنترل اوضاع با مشکل مواجه شده است، اوضاع در اراضی اشغالی وخیم است.

یسرائیل هیوم هم نوشت: حماس دستکم ۵ نظامی را به اسارت گرفته است.

استفانی هالت، کاردار سفارت آمریکا در اورشلیم، حملات موشکی غزه به اسرائیل را به شدت محکوم کرد.

وزیر جنگ اسرائیل: مراکز حماس را بمباران می‌کنیم

وزیر جنگ اسرائیل با اشاره به حملات موشکی و گروهی نیروهای حماس به عمق خاک این رژیم گفت: حماس اشتباه بزرگی مرتکب شده است. حماس اشتباه راهبردی و بسیار بدی کرد. انتقام سختی خواهیم گرفت. مراکز حماس را بمباران می‌کنیم و غزه تاوان سختی خواهد داد!

اسماعیل هنیه رهبر حماس در بخشی از سخنرانی خود به مناسبت عملیات نظامی علیه اسرائیل گفت: دشمنی که غزه را محاصره کرده است، علاوه بر شهرک سازی و تجاوزاتی که هر لحظه در کرانه باختری ادامه دارد و به دنبال ریشه کن کردن مردم ما و بیرون راندن آنها از سرزمینشان است.

خالد قدومی، سخنگوی حماس هم به الجزیره گفته است: عملیات نظامی این گروه در پاسخ به تمام جنایاتی است که فلسطینیان طی دهه‌ها با آن‌ها روبرو بوده‌اند.

غازی حمد، سخنگوی حماس و معاون سابق وزیر خارجه در دولت غزه به الجزیره گفته است که عملیات فلسطین پیامی برای کشورهای عربی است که در حال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.

من فکر می کنم برای آنها [شرم آور] است. من از همه کشورهای عربی می‌خواهم که روابط خود را با اسرائیل قطع کرده و قطع کنند، زیرا این کشوری نیست که به صلح یا همزیستی معتقد باشد یا به همسایه خوب بودن اعتقاد داشته باشد؛ این کشور دشمن است و ما باید جلوی آنها را بگیریم.

تحولات اخیر به دنبال دوره‌ای از تشدید تنش‌ها در سپتامبر رخ می‌دهد، زمانی که اسرائیل مرزها را برای دو هفته به روی کارگران غزه بست.

برچسب‌ها:

نظر شما