شناسهٔ خبر: 62765341 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبر کوتاه

صاحب‌خبر -

مجوز برای نخستین جزیره هوش مصنوعی

ساخت و ساز در اولین جزیره هوش مصنوعی جهان اکنون می‌تواند طبق برنامه پیش برود. یک شرکت بلژیکی موسوم به الیا(Elia) به تازگی در وب‌سایت خود اعلام کرده که مجوز ساخت و ساز در جزیره پرنسس الیزابت، اولین و تنها جزیره هوش مصنوعی جهان را دریافت کرده است. این جزیره در واقع یک مرکز انرژی واقع در ۴۵ کیلومتری ساحل است که سیستم برق واقع در خشکی کشور بلژیک را با مزارع بادی جدید و اتصال دهنده‌های اضافی از بریتانیا و دانمارک مرتبط می‌کند و امور آن توسط هوش مصنوعی انجام و مدیریت می‌شود، اما شرط اساسی برای توسعه این جزیره هوش مصنوعی، دریافت مجوز بود.

 

پوست چاپی برای درمان زخم‌های عمیق

 

محققان انستیتو ویک فورست تکه پوستی را با چاپگر زیستی ابداع کرده اند که مانند نمونه واقعی رفتار می کند. می توان از این پوست برای درمان زخم ها، سوختگی و دیگر جراحت های پوستی استفاده کرد. این پوست از ۶ نوع سلول بدن ساخته شده و شامل ۳ لایه هیپودرم، اپیدرم و درم است که پوست واقعی انسان را می سازند. محققان برای آزمایش ایمنی و کارآمدی این ابداع نخست تکه هایی از پوست خوک را با چاپگر زیستی تولید کردند و آن را به زخم های عمیق یا ضخیم در بدن خوک ها پیوند زدند. این روش بسته شدن زخم و احیای پوست حیوان را ارتقا داد.

 

تاثیر چای سیاه بر جلوگیری از دیابت نوع دو

افرادی که هر روز چای تیره (dark tea) می‌نوشند، نسبت به افرادی که هیچ نوع چای مصرف نمی‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت و پیش دیابت قرار می‌گیرند.مطالعه‌ای که بر روی ۱۹۲۳ نفر در چین انجام شد، نشان داد افرادی که به طور روزانه چای تیره می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.چای‌ تیره با چای سیاه یکسان نیست. چای تیره فرآیندی مشابه چای سیاه را پشت سر می‌گذارد، اما برگ‌های آن پس از گرم شدن و شکل‌دهی تخمیر می‌شوند.

نظر شما