شناسهٔ خبر: 62738106 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هشدار مقام‌های اروپایی

کفگیر کمک‌ها به اوکراین به ته دیگ خورده است

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

پنتاگون درباره تبعات کاهش احتمالی بودجه حمایت از اوکراین هشدار داده و رئیس‌جمهور امریکا هم به متحدان واشنگتن اطمینان داده که باوجود حذف بند کمک‌های نظامی به اوکراین در طرح بودجه کنگره، حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف ادامه می‌یابد، ولی منابع امریکایی می‌گویند پس از مخالفت کنگره با تخصیص بودجه کمک امریکا به اوکراین، واشنگتن از ماه بعدی قادر به پرداخت حقوق و هزینه اوکراینی‌ها نیست.
به گزارش رویترز، کاخ سفید دیروز اعلام کرد که جوبایدن در گفتگو با سران کشور‌های متحد امریکا ضمن تأکید مجدد بر تداوم حمایت واشنگتن از کی‌یف، هشدار داده که کاهش کمک‌های نظامی می‌تواند روسیه را جسورتر و جنگ را گسترده‌تر کند. بایدن این اظهارات را در تماس با سران کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، لهستان، رومانی، انگلیس، فرانسه و همچنین سران ناتو، کمیسیون اروپا و شورای اروپا با موضوعیت بهبود وضع اقتصادی اوکراین و مسائل امنیت غذایی مطرح کرد. «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن اعلام خبر این تماس‌ها، گفته که بایدن تصریح کرد که امریکا تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند اجازه دهد حمایت‌ها از اوکراین قطع شود. کربی درباره محتوای مکالمه رئیس‌جمهور امریکا توضیح داد: «او گفت که ما بودجه کافی اختصاصی برای پاسخگویی به نیاز‌های اوکراین در میدان جنگ برای مدتی طولانی داریم، اما به کمک کنگره نیز برای ارائه این حمایت بدون وقفه نیازمند هستیم.» کربی در عین حال، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بودجه دولت امریکا برای کمک به اوکراین تا چند ماه دیگر دوام می‌آورد، اذعان کرد که ممکن است یک یا چند ماه دیگر این بودجه تمام شود. این صحبت کربی، همراستا با گزارش جدید روزنامه وال‌استریت‌ژورنال است که از قول مقام‌های اوکراینی و امریکایی نوشته که در صورت عدم تزریق پول از کنگره به دولت فدرال، سیستم بودجه ایالات متحده برای حقوق اوکراینی‌ها و هزینه‌های دولت کی‌یف ماه آینده به پایان می‌رسد. به نوشته این روزنامه، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا ۲۴ سپتامبر (دوم مهرماه) به «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت سنا هشدار داده بود در صورتی که کنگره کمک به کی یف را متوقف کند، اوکراین در بحبوحه ضدحملات خود با یک شوک اقتصادی و سیاسی شدید مواجه خواهد شد. به گفته کارکنان وزارت خارجه امریکا، تماس تلفنی بلینکن، درحقیقت درخواستی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره بوده است تا بودجه اوکراین را در اقدامات موقتی برای بازنگه داشتن دولت لحاظ کنند ولی برکناری بی‌سابقه کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا که سه‌شنبه شب اتفاق افتاد، احتمالاً وضع کمک‌ها به اوکراین را پیچیده‌تر خواهد کرد.
با وجود اینکه سابرینا سینگ، معاون مطبوعاتی پنتاگون سه‌شنبه شب گفت که در حال حاضر همچنان بودجه کافی برای ادامه حمایت از اوکراین وجود دارد ولی در عین حال هشدار داد با اقدام کنگره ممکن است این بودجه به پایان برسد. به گزارش یورونیوز، این مقام وزارت دفاع امریکا گفته است: «ما به کمک کنگره نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم هیچ اختلالی در پشتیبانی ما از اوکراین ایجاد نخواهد شد. درست است که در حال حاضر ذخایر کافی برای حمایت از اوکراین وجود دارد، اما ممکن است این روند در صورت تصمیمات کنگره با مشکل روبه‌رو شود.» گاردین نوشته که کاخ سفید مطمئن است امریکا در نهایت کمک‌های بیشتری به اوکراین ارسال خواهد کرد و مسئله برکناری مک‌کارتی چندان مطرح نیست زیرا اکنون توجه مردم به نقطه‌نظرات جانشین احتمالی او معطوف شده است.
با این حال، نگرانی‌ها درمورد کم شدن کمک‌ها به اوکراین جدی است. «راب بائر» رئیس کمیته نظامی ناتو و از مقامات ارشد این ائتلاف نظامی روز سه‌شنبه گفت که «ته دیگ را می‌توان دید!» و یک مقام اروپایی بدون افشای نام خود به پولیتیکو گفته کشور‌های اتحادیه اروپا دیگر نمی‌توانند از انبار‌های خود به اوکراین سلاح بفرستند. همچنین منبع مطلع دیگری به روزنامه تلگراف گفت که دولت انگلیس برای ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین در جنگ با روسیه، با کمبود تسلیحاتی مواجه شده است.

نظر شما