شناسهٔ خبر: 62738835 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کفگیر غرب برای کمک به اوکراین به ته دیگ خورد

وال‌استریت ‌ژورنال: واشنگتن در برابر هزینه‌های اوکراین کم آورده است

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-
ادامه کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین در اروپا و آمریکا به بن بست خورده است.پولیتیکو در گزارشی نوشته است اروپا دیگری سلاحی برای ارسال به اوکراین ندارد.
در آمریکا نیز وال‌استریت ژورنال نوشته است واشنگتن در برابر هزینه‌های جنگ اوکراین کم آورده است.
اروپا و آمریکا به دنبال طولانی شدن جنگ اوکراین در پارادوکس عجیبی گیر کرده‌اند از یک سو دولت‌های غربی پیش از این قول داده‌اند کمک‌ها را تا هر زمانی که جنگ طول بکشد از اوکراین ادامه خواهند داد اما هر چه زمان می‌گذرد مخالفت‌های افکار عمومی در غرب با ادامه کمک‌ها و تسلیح کیف بیشتر می‌شود. نظرسنجی‌های اخیر نیز در آمریکا و اروپا از کاهش حمایت از کمک‌های نظامی و مالی به کیف حکایت دارد. در خود آمریکا نیز بندهای کمک مالی و نظامی به کیف از سوی جمهوری خواهان در بودجه سال آینده آمریکا حذف شده است. به گفته رسانه‌های غربی دیگر کفگیرها برای ادامه کمک به اوکراین به ته دیگ خورده است.
وال‌استریت‌ ژورنال در گزارشی با‌ اشاره به این موضوع نوشته است واشنگتن در برابر هزینه‌های اوکراین کم آورده است.
بر اساس این گزارش مقام‌های اوکراینی و آمریکایی می‌گویند که در صورت عدم تزریق پول از کنگره به دولت فدرال، سیستم بودجه ایالات متحده برای حقوق‌ اوکراینی‌ها و هزینه‌های دولت کی‌یف ماه آینده به پایان می‌رسد.
«وال استریت ژورنال» می‌نویسد: در حالی‌که تعطیلی دولت فدرال نزدیک می‌شد «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ 24 سپتامبر (دوم مهر ماه) به «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت سنا هشدار داد در صورتی که کنگره کمک به کیف را متوقف کند، اوکراین در بحبوحه ضدحملات خود با یک شوک اقتصادی و سیاسی شدید مواجه خواهد شد. بر اساس این گزارش، آمریکا و سایر کشورهای کمک‌کننده، به طور مؤثر حقوق 150 هزار کارمند دولتی در اوکراین و بیش از
نیم میلیون معلم، استاد و کارکنان مدارس را پرداخت می‌کنند و به غیر از آن دیگر هزینه‌های دولتی از مراقبت‌های بهداشتی و خدمات درمانی گرفته تا یارانه مسکن را نیز پرداخت می‌کنند. بنا به گفته کارکنان وزارت خارجه آمریکا، تماس تلفنی بلینکن، درحقیقت درخواستی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره بوده است تا بودجه اوکراین را در اقدامات موقتی برای باز نگه داشتن دولت لحاظ کنند.
 وال استریت ژورنال می‌افزاید: با این‌حال، 6 روز پس از تماس تلفنی بلینکن با مک کانل، کنگره لایحه بودجه را بدون تخصیص بودجه کمک به اوکراین، تصویب کرد. هم‌اکنون مقام‌های واشنگتن و کیف در حال بررسی این موضوع هستند که این کاهش بودجه چه تأثیری بر توانمندی اوکراین برای سرپانگه داشتن دولت و اقتصاد این کشور خواهد گذاشت. بحث بر سر کمک اقتصادی واشنگتن به اوکراین به بروز شکاف و اختلاف در کنگره آمریکا منجر شده است به طوری‌که برخی جمهوری‌خواهان می‌گویند که بودجه آمریکا باید صرف اقتصاد آمریکا و نه اوکراین شود.با افزایش نگرانی‌ نمایندگان کنگره درباره فساد در اوکراین، مشخص نیست که حتی پس از تعطیلی دولت فدرال، چه حد از کمک‌های واشنگتن به کیف احیا شود. بر اساس این گزارش «بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به متحدان این کشور اطمینان داده است که با وجود حذف بند کمک‌های نظامی به اوکراین در طرح بودجه موقت کنگره برای جلوگیری از تعطیلی دولت، حمایت‌های واشنگتن از کیف ادامه می‌یابد. کاخ سفید اعلام کرد که بایدن شامگاه سه شنبه در گفت‌وگو با سران کشورهای متحد، ضمن تاکید مجدد بر تداوم حمایت واشنگتن از کیف، هشدار داد که کاهش کمک‌های نظامی می‌تواند روسیه را جسورتر و جنگ را گسترده‌تر کند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن این اظهارات را در تماس با سران کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، لهستان، رومانی، انگلیس، فرانسه و همچنین سران ناتو، کمیسیون اروپا و شورای اروپا با موضوعیت بهبود وضع اقتصادی اوکراین و مسائل امنیت غذایی مطرح کرد.
دولت زلنسکی با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی جلب کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ ‌تانک‌های لئوپارد و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند. با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، بسیاری از کارشناسان احتمال پیروزی این کشور در نبرد با روس‌ها را ناچیز ارزیابی می‌کنند.
اروپا دیگر سلاح ندارد
در اروپا نیز سران این کشورها برای ادامه کمک‌های مالی و تسلیحاتی گرفتار چالش‌های اساسی هستند پایگاه آمریکایی پولیتیکو در همین زمینه به نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد کشورهای اتحادیه اروپا همه نوع تسلیحاتی را که می‌توانستند بدون به خطر ‌انداختن دفاع خود در اختیار اوکراین قرار دهند، ارائه کرده‌اند. طبق این گزارش، کیف با کاهش عرضه تسلیحات و تزریق نقدی با ظاهر شدن شکاف‌ها در حمایت غرب از اوکراین مواجه است. به گزارش فارس این رسانه آمریکایی به نقل از منبع مذکور نوشت: «ما نمی‌توانیم به ارسال ذخایر خود ادامه دهیم، ممکن است هنوز هم حمایت سیاسی قوی وجود داشته باشد، اما هر چیزی را که امنیت خودمان را به خطر نمی‌اندازد، داده‌ایم» پولیتیکو در گزارش جداگانه‌ای در روز سه‌شنبه نوشت اقدام هفته گذشته کنگره در عدم تخصیص بودجه کمک به اوکراین در بودجه موقت دولت آمریکا، پیروزی «رابرت فیکو» نخست‌وزیر پیشین اسلواکی در انتخابات پارلمانی این کشور که در مبارزات انتخاباتی متعهد شد کمک به اوکراین را متوقف کند و مناقشه دیپلماتیک کیف با لهستان همگی پیامی دلسردکننده مخابره می‌کند. یک منبع دیپلماتیک به پولیتیکو گفت دعوای مورد انتظار بر سر بودجه مشترک اتحادیه اروپا به این معنی است که کسی جرات ندارد چیزی را پیش‌بینی کند. دیپلمات دیگر گفت مشکل واضح دیگر در اروپا که کسی تمایل به صحبت درباره آن ندارد این نگرانی است که واشنگتن ممکن است اوکراین را رها کند. پولیتیکو همچنین در گزارشی دیگر خبر داد دولت آمریکا بیشتر از آنچه که به طور علنی اذعان می‌کند، نگران سطح فساد در اوکراین است. بر اساس سند وزارت خارجه آمریکا که بخشی از آن منتشر نشده، سیاستگذاران آمریکایی بیم دارند که در صورت حل نشدن این مشکل، کشورهای غربی از حمایت خود از کیف دست بکشند.به گفته منابع این رسانه آمریکایی، دولت جو بایدن به اوکراین فشار می‌آورد تلاش‌های ضد اختلاس موجود را تشدید کند اما این کار را بی‌سر و صدا انجام می‌دهد تا به جمهوری‌خواهانی که خواستار خودداری از کمک به اوکراین به دلیل نگرانی‌های مرتبط با فساد هستند، خوراک سیاسی ندهد. همزمان گزارش‌های دیگر نشان می‌دهد در اروپا حلقه‌های اتحاد جنگی در حال از هم گسستن هستند. تاکنون 5 کشور اروپای مرکزی مخالفت خود را با ادامه جنگ و تحریم روسیه ابراز کرده‌اند.. وزرای خارجه اتریش، اسلواکی، اسلوونی، جمهوری چک و مجارستان مشترکاً خواستار حفظ خطوط ارتباطی با روسیه از طریق سازمان ملل شدند. دولت مجارستان نیز چند روز پیش کمک 500 میلیون دلاری اروپا به کیف را وتو کرد.
تظاهرات هزاران نفری در برلین
همزمان در برلین پایتخت آلمان هزاران نفر علیه سیاست‌های انرژی و اقتصادی دولت آلمان و ارسال سلاح به اوکراین تظاهرات کردند. به گزارش ایرنا به نقل از تاس، بسیاری از معترضان در تظاهرات روز سه‌شنبه ضمن درخواست برای پایان ارسال سلاح به اوکراین بر یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای مناقشه این کشور تاکید کردند. برخی از معترضان پرچم‌های روسیه در دست داشته و پلاکاردهایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: سیاستمداران باید پاسخگو باشند.آنها همچنین از سیاست‌های انرژی و اقتصادی دولت انتقاد کرده و خواستار خروج آلمان از ناتو و سازمان جهانی بهداشت شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما