شناسهٔ خبر: 62651354 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

سازمان هواشناسی اعلام کرد:

بارش باران پاییزی در نوار شمالی کشور/ خلیج فارس طوفانی می‌شود

سازمان هواشناسی ضمن پیش‌بینی بارش باران،‌ رعد و برق و وزش باد طی ۵ روز آینده در برخی استان‌های نوار شمالی کشور، درباره طوفانی شدن خلیج فارس، هشدار سطح زرد صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، براساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات و دامنه‌های البرز در گیلان، نیمه غربی مازندران، جنوب فارس،‌ بوشهر و غرب هرمزگان افزایش ابر، رگبار باران همراه با وزش باد شدید و رعد و برق رخ می‌دهد. 

 فردا یکشنبه در ارتفاعات البرز و مناطقی از آذربایجان غربی،‌آذربایجان شرقی و اردبیل افزایش ابر، رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی شده است. اما روز دوشنبه بارش‌ها به مناطقی از آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی و اردبیل محدود می‌شود.

براساس اعلام سازمان هواشناسی، روز سه‌شنبه علاوه بر این مناطق بارش‌ها در غرب گیلان و ارتفاعات البرز روی می‌دهد و در برخی از استان‌های غرب کشور نیز افزایش ابر و رگبار پراکنده دور از انتظار نیست. 

روز چهارشنبه با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر در گیلان، مازندران و گلستان افزایش ابر و بارش همراه با کاهش نسبی دما آغاز و دریای خزر مواج می‌شود. در این روز اردبیل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و شمال زنجان نیز بارش‌ پیش‌بینی می‌شود. 

سازمان هواشناسی اعلام کرده است که امروز در مناطقی از شرق، شمال شرق و جنوب شرق به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک رخ می‌دهد. فردا در غرب و جنوب غرب کشور سرعت وزش باد افزایش می‌یابد. ضمن این‌که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه علاوه بر غرب کشور در دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک روی می‌دهد. 

آسمان شهر تهران امروز صاف تا قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد و در طول شب کمی ابری تا نیمه‌ابری در برخی ساعات همراه با وزش باد پیش‌بینی شده است. بیشینه دمای امروز پایتخت ۲۷ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. 

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد شمال غربی و افزایش ارتفاع امواج (هشدار زرد) 

زمان شروع: یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ 

زمان پایان: جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ 

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد لحظه‌ای تا ۲۸ نات و افزایش ارتفاع امواج به ۱.۵ تا ۲ متر 

منطقه اثر: 

یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲: مناطق دور از ساحل استان خوزستان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر در شمال خلیج فارس. 

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان در نواحی مرکزی خلیج فارس. 

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان در نواحی مرکزی خلیج فارس. 

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس. 

پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس. 

جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس. 

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و تفریحی و شناورهای مسافربری، احتمال آسیب به شناورهای نیمه‌سنگین و اختلال در فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی. 

توصیه: ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ ممنوعیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای نیمه‌سنگین و فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی. 

نظر شما