شناسهٔ خبر: 62544954 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هشدار هواشناسی درباره احتمال آب‌گرفتگی معابر در ۵ استان/ تداوم خیزش گرد و خاک در شرق کشور

سازمان هواشناسی ضمن صدور هشدار سطح زرد درباره احتمال آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی در ۵ استان، از تداوم خیزش گرد و خاک در نوار شرقی کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، براساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، رگبار، رعد و برق و وزش باد و در برخی مناطق استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران بارش پراکنده پیش‌بینی شده است. 

فردا دوشنبه در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، برخی مناطق مازندران و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، سمنان و شرق تهران، رگبار،‌ رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک روی می‌دهد. 

این وضعیت روز سه‌شنبه در استان‌های مازندران، گلستان، ارتفاعات سمنان،‌ اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه در ارتفاعات مازندران، سمنان، گلستان و پنجشنبه در برخی مناطق مازندران،‌ ارتفاعات استان تهران و ارتفاعات غربی سمنان بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

براساس اعلام هواشناسی کشور، امروز و فردا در نوار شرقی کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک ادامه دارد. 

آسمان شهر تهران طی ۱۰ روز آینده آفتابی تا قسمتی ابری است و میانگین بیشینه دما پایتخت در مدت یادشده ۲۶.۳ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است. 

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی (هشدار زرد) 

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک

زمان و منطقه اثر: 

یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲: نیمه شمالی آذربایجان غربی و نیمه شمالی آذربایجان شرقی. 

دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و مازندران. 

اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی. 

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال به مکان‌های مسقف. 

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشار سطح زمین (خیزش گرد و خاک) 

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش یا نفوذ گرد و خاک 

زمان و منطقه اثر: 

یکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان. 

دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲: خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان. 

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل. 

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی. 

نظر شما