شناسهٔ خبر: 62628138 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مسلمانان می‌توانند با تعامل نظر برای ایجاد وحدت، همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت : مسلمانان می‌توانند در کنار نظر‌های مختلفی که وجود دارد، با تعامل نظر، کنار یکدیگر و برای ایجاد وحدت، همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آیت الله محمد عندلیب همدانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با قدردانی از برگزاری hdk کنفرانس گفت: حکومت‌هایی که مرکب از آرا، عقاید، مذاهب و ادیان گوناگون هستند، باید تا آنجایی که می‌شود، از تنش‌ها و درگیری‌ها اجتناب کنند.

وی افزود: راهکار این مسئله هم این است که مسلمانان می‌توانند در کنار نظر‌های مختلفی که وجود دارد، با تعامل نظر، کنار یکدیگر و برای ایجاد وحدت، همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند. البته این کافی نیست و باید در کنارش اقدامات دیگری هم صورت گیرد.

آیت الله همدانی گفت: به همین منظور امروز وظیفه همه علما و اندیشمندان این است که مطالب علمی و فنی خود را تبیین و نظر‌های مختلف را بر پایه مطلب استدلالی فقهی بیان کنند تا بتوانیم گامی درست برای تقویت وحدت و اتحاد میان دولت‌های اسلامی برداریم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به قواعدی که در فقه شیعه وجود دارد، گفت: برای مثال در قاعده تعایش سلمی آورده شده است که از اختلافات بی‌جا و یا کم فایده پرهیز کنیم و بر آن چه زندگی را برای مردم به صلح و سازش نزدیک‌تر می‌کند، متمرکز شویم.

وی گفت: پیروان هر گروه و مذهبی در عین پایبندی به آرا و عقاید خود باید به گونه‌ای زندگی کنند که به آرا و عقاید دیگر ادیان و مذاهب لطمه‌ای وارد نشود. در عین حال باید همه گروه‌های مذهبی با جریان‌های تکفیری و افراطی مقابله کنند.

آیت الله عندلیب همدانی اضافه کرد: امروز باید حقیقت اخوتی که قرآن از آن سخن گفته است، تبیین شود. باید کرامت ذاتی مسلمانان را صرف نظر از هر عقیده‌ای که دارند، رعایت کنیم. باید بپذیریم که با تشنج، اختلاف و درگیری همه سرمایه‌های امت اسلامی را از دست می‌دهیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: امروز دیگر زمان توهین، تکفیر و تحقیر به پایان رسیده است و باید تضارب منطقی آرا مطرح شود. هیچگاه گفته نشده است که دو مذهب شیعه و سنی مباحث خود را مطرح نکنند و یا از آن چشم پوشی کنند، اما باید اجتهاد‌های مختلف را بپذیرند.

امسال سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی از پنجشنبه ششم مهر مصادف با ۱۲ ربیع الاول آغاز هفته وحدت تا ۱۱ مهر برابر با ۱۷ ربیع الاول به صورت وبیناری و حضوری برگزار می‌شود. بخش وبیناری که از امروز ششم مهر آغاز شده است تا هشتم مهر ادامه دارد و بخش حضوری روز‌های نهم و دهم مهر برگزار می‌شود.

 

نظر شما