شناسهٔ خبر: 62627491 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

آیت الله عندلیب همدانی در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت:

تاکید بر تضارب منطقی آرا در گفت‌وگوی مسلمانان با یکدیگر

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز دیگر زمان توهین،تکفیر و تحقیر به پایان رسیده است و باید تضارب منطقی آرا مطرح شود. هیچگاه گفته نشده که دو مذهب شیعه و سنی مباحث خود را مطرح نکنند و یا از آن چشم پوشی کنند اما باید اجتهاد های مختلف را بپذیرند.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله محمد عندلیب همدانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن قدردانی از برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: حکومت هایی که مرکب از آرا، عقاید، مذاهب و ادیان گوناگون هستند، باید تا آنجایی که می‌شود،  از تنش ها و درگیری ها اجتناب کنند.

وی افزود: راهکار این مسئله هم این است که مسلمانان می‌توانند در کنار نظرات مختلفی که وجود دارد، با تعامل نظر، کنار یکدیگر و در راستای ایجاد وحدت، همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند. البته این کافی نیست و باید در کنارش اقدامات دیگری هم صورت گیرد.

آیت الله همدانی تصریح کرد: در همین راستا امروز وظیفه همه علما و اندیشمندان این است که مطالب علمی و فنی خود را تبیین کرده و نظرات مختلف را بر پایه مطلب استدلالی فقهی بیان کنند تا بتوانیم گامی درست در جهت تقویت وحدت و اتحاد میان دول اسلامی برداریم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به قواعدی که در فقه شیعه وجود دارد، گفت: برای مثال در قاعده تعایش سلمی آورده شده است که از اختلافات بی‌جا و یا کم فایده پرهیز کنیم و بر آن چه زندگی را برای مردم به صلح و سازش نزدیک تر می‌کند، متمرکز شویم.

وی اذعان کرد: پیروان هر گروه و مذهبی  در عین پایبندی به آرا و عقاید خود باید به گونه ای زندگی کنند که به آرا و عقاید دیگر ادیان و مذاهب لطمه ای وارد نشود. در عین حال باید همه گروه های مذهبی با جریان های تکفیری و افراطی مقابله کنند. 

آیت الله عندلیب همدانی تاکید کرد: امروز باید حقیقت اخوتی که قرآن از آن سخن گفته است، تبیین شود . باید کرامت ذاتی مسلمانان را صرف نظر از هر عقیده ای که دارند، رعایت کنیم. باید بپذیریم که با تشنج، اختلاف و درگیری تمام سرمایه های امت اسلامی را از دست می‌دهیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز دیگر زمان توهین،تکفیر و تحقیر به پایان رسیده است و باید تضارب منطقی آرا مطرح شود. هیچگاه گفته نشده که دو مذهب شیعه و سنی مباحث خود را مطرح نکنند و یا از آن چشم پوشی کنند، اما باید اجتهاد های مختلف را بپذیرند.

انتهای پیام/
  
 

نظر شما