شناسهٔ خبر: 62624889 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

وزیر علوم در رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان خبرداد؛

نگاه دولت سیزدهم به بحث علم، فن‌آوری و صنعت ویژه است/ راهی جز سرمایه‌گذاری در علم فن‌آوری و نوآوری نداریم شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری اعلام کرد که برگزاری رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان نشان می‌دهد نگاه دولت سیزدهم به بحث علم، فن‌آوری و صنعت ویژه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان که در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق گفت: نوع نگاهی که اکنون در دولت وجود دارد، بستر را مهیا کرده است که ارتباط بین پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌ها افزایش یابد و یکی از بهترین مسیرها برای رشد ارتباط پارک‌های علمی و فن‌آوری با دستگاه‌ها این است که از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بیشتر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه برگزاری این رویداد را به فال نیک می‌گیریم، افزود: برگزاری رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان نشان می‌دهد نوع نگاه دولت سیزدهم به بحث علم، فن‌آوری و صنعت ویژه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با اشاره به تدوین قانون دانش‌بنیان تاکید کرد: این قانون پیشرفته تدوین و شرایط اجرای آن فراهم شده است و اجرای آن می‌تواند منبع تحولات جدی در بخش تولید کشور به خصوص تولیدات دانش‌بنیان باشد.

وی با بیان اینکه امروز دنیا مسیر خودش را از طریق علم، فن‌آوری و نوآوری تعیین می‌کند، تاکید کرد: دنیای پیشرفته به این نتیجه رسیده است که اگر بخواهد روی مزیت نسبی کشورش در منطقه متمرکز شود، آینده را از دست می‌دهد.

زلفی‌گل در این خصوص اضافه کرد: بنابراین امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که به علوم و فنون نوظهور توجه ویژه‌ای داشته باشد و اندیشمندان کشورهای پیشرفته به این باور رسیده‌اند که باید مزیت سازی بکنند و به مزیت نسبی بسنده نکنند.

وی در ادامه داشتن اقلیم چهار فصل در کشور را یک مزیت نسبی برشمرد و تصریح کرد: معادن مختلف و صنایع نفت و گاز داریم که آن نیز مزیت نسبی است اما اگر بخواهیم مبنای پیشرفت را روی مزیت نسبی متمرکز کنیم، دنیا ما را پشت سر خواهد گذاشت و آینده را از دست می‌دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری افزود: همانطور که امروز سرمایه‌گذاری روی انرژی تجدید پذیر و نو یک راهبرد کلیدی برای کشورهای پیشرفته است و اگر بخواهیم فقط به منابع نفت و انرژی تکیه کنیم دنیا از ما عبور می‌کند، بنابراین راهی جز سرمایه‌گذاری در علم فناوری و نوآوری نداریم.

وی با بیان اینکه از طریق علم و فن‌آوری می‌توان منابع جدید ایجاد کرد و قدرت و امنیت جدید ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: امروز کشورهای پیشرفته در دنیا مسیر خودشان را از طریق استفاده از علم و فن‌آوری دنبال می‌کنند تا متفکران کشورهای پیشرو در این زمینه بتوانند با مزیت سازی به علوم و فنون پیشرفته جدید دست پیدا کنند.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه امروز بحث علوم شناختی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و چندین رشته نوظهور ما را مجبور می‌کند که نوع نگاه و نوع سرمایه‌گذاری‌مان را تغییر دهیم، افزود: اگر این‌ها را نبینیم به راحتی قدرت ملی خودمان را از دست می‌دهیم.

وی اضافه کرد: امروز دیگر دنیا به دنبال جنگ و صلح گران‌قیمت نیست بلکه به دنبال جنگ و صلح ارزان و قدرت نرم ارزان است که از طریق فناوری و نوآوری مقدور می‌شود، تولیدات شما در هر منزل و خانه‌ای ورود می‌کند و به این ترتیب آنجا را به دست می‌آورید که به این قدرت نرم می‌گویند.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری همچنین گفت: خوشبختانه نوع نگاهی که اکنون در دولت وجود دارد بستر را مهیا کرده است که ارتباط بین پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌ها افزایش یابد و یکی از بهترین مسیرها برای رشد ارتباط پارک‌های علمی و فن‌آوری با دستگاه‌ها این است که از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بیشتر استفاده کنیم و انشاالله این رویدادها فرهنگ ایجاد کند تا بتوانیم از ظرفیت اساتید بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما