شناسهٔ خبر: 62626620 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر علوم در رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان

نگاه ويژه دولت سيزدهم به علم و صنعت

صاحب‌خبر -
نگاه ويژه دولت سيزدهم به علم و صنعت

­خبرگزاری آریا-وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برگزاری رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان نشان دهنده نگاه ویژه دولت سیزدهم به علم، فناوری و صنعت است.
به گزارش خبرگزاری آریا؛ آقای محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان گفت: نوع نگاهی که هم اکنون در دولت وجود دارد، بستر را برای افزایش ارتباط بین پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌ها مهیا کرده است و یکی از بهترین مسیر‌ها برای رشد ارتباط پارک‌های علمی و فن‌آوری با دستگاه‌ها این است که از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بیشتر استفاده کنیم.
وی ادامه داد: برگزاری رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان نشان دهنده نگاه ویژه دولت سیزدهم به علم، فناوری و صنعت است.
 زلفی‌گل به تدوین قانون دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: این قانون تدوین و شرایط اجرای آن فراهم شده است و اجرای آن می‌تواند منبع تحولات جدی در بخش تولید به خصوص تولیدات دانش‌بنیان باشد.
وی با بیان اینکه امروز دنیا مسیر خودش را از طریق علم، فن‌آوری و نوآوری تعیین می‌کند، ادامه داد: دنیای پیشرفته به این نتیجه رسیده است که اگر بخواهد روی مزیت نسبی کشورش در منطقه متمرکز شود، آینده را از دست می‌دهد.
زلفی‌گل در این خصوص اضافه کرد: بنابراین امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که به علوم و فنون نوظهور توجه ویژه‌ای داشته باشد و اندیشمندان کشور‌های پیشرفته به این باور رسیده‌اند که باید مزیت سازی کنند و به مزیت نسبی بسنده نکنند.
وی داشتن اقلیم چهار فصل در کشور را مزیت نسبی برشمرد و گفت: معادن مختلف و صنایع نفت و گاز مزیت نسبی است، اما اگر بخواهیم مبنای پیشرفت را روی مزیت نسبی متمرکز کنیم، دنیا ما را پشت سر خواهد گذاشت و آینده را از دست می‌دهیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری افزود: همانطور که امروز سرمایه‌گذاری روی انرژی تجدید پذیر و نو یک راهبرد کلیدی برای کشور‌های پیشرفته است و اگر بخواهیم فقط به منابع نفت و انرژی تکیه کنیم دنیا از ما عبور می‌کند، بنابراین راهی جز سرمایه‌گذاری در علم، فناوری و نوآوری نداریم.
وی با بیان اینکه از طریق علم و فن‌آوری می‌توان قدرت و امنیت ایجاد کرد، گفت: امروز کشور‌های پیشرفته در دنیا مسیر خودشان را از طریق استفاده از علم و فن‌آوری دنبال می‌کنند تا متفکران کشور‌های پیشرو در این زمینه بتوانند با مزیت سازی به علوم و فنون پیشرفته جدید دست پیدا کنند.
 
تغییر در نوع سرمایه گذاری با نگاه به هوش مصنوعی
وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با اشاره به اینکه امروز بحث علوم شناختی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و چندین رشته نوظهور ما را مجبور می‌کند که نوع نگاه و نوع سرمایه‌گذاری‌مان را تغییر دهیم، افزود: اگر این‌ها را نبینیم به راحتی قدرت ملی خودمان را از دست می‌دهیم.
وی اضافه کرد: امروز دیگر دنیا به دنبال جنگ و صلح گران‌قیمت نیست بلکه به دنبال جنگ و صلح ارزان و قدرت نرم است که از طریق فناوری و نوآوری مقدور می‌شود، تولیدات شما در هر منزل و خانه‌ای ورود می‌کند و به این ترتیب آنجا را به دست می‌آورید که به این قدرت نرم می‌گویند.
زلفی گل با بیان اینکه دنیای امروز از طریق علم و فناوری دنبال افزایش قدرت است، گفت: این سیاست باعث شده ما از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه بیشتر استفاده کنیم.
وی به ایجاد بیش از 40 هزار فرصت شغلی در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری اشاره کرد و افزود: ما در بهترین دانشگاه‌های کشور، دانش آموخته ممتاز داریم و اجازه پیدا کردیم، دانش آموختگان دکتری امریه پسا دکتری بگذرانند.

نظر شما