شناسهٔ خبر: 62617483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روایت استواری یک نیروگاه

هفتم مهرماه یادآور بمباران یکی از بزرگترین نیروگاه‌های کشور است که اگرچه ۲۳ شهید برجای گذاشت اما خللی در تولید ایجاد نشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، نيروگاه شهيد سليمي نكا يكي از مهمترين مراكز صنعتي و از بزرگترين نيروگاه های كشور است که در دوران دفاع مقدس به تنهایی بیش از ۲۵ درصد برق کشور را تأمین می‌کرد. به همین دلیل رژیم بعثی عراق پس از ناتوانی از مقابله با رزمندگان غیور ما در جبهه‌های نبرد، برای جبران شکست‌های خود و با هدف فلج کردن زیرساخت‌های اقتصادی کشور از طریق قطع شریان‌های انرژی و ایجاد رعب و وحشت و نارضایتی در بین مردم، باحمایت کشور‌های غربی، خیانت همسایگان و به سرکردگی آمریکای جنایتکار، از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ طی سه مرحله نیروگاه را آماج شدیدترین حملات ددمنشانه خود قرار داد.

هفتم مهرماه ماه مصادف است با سالروز بمباران دوم نیروگاه که در ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه روز هفتم مهر ماه ۱۳۶۶ یعنی همزمان با پایان ساعت کاری نیروگاه صورت پذیرفت و متأسفانه در اثر اصابت یکی از بمب‌ها به محل تجمع کارکنان ۲۳ نفر شهید و ۷۹ نفر به درجه جانبازی مفتخر شدند و خساراتی هم به تأسیسات جانبی واحد‌های ۱ و ۴ وارد نمود و بخشی از ژنراتور، سقف بویلر و بخشی از بویلر واحد ۳ آسیب دید که در برآورد‌های کارشناسی موجب خسارات ارزی و ریالی بالایی شد. اما دو مرحله بمباران و شهادت ۲۴ نفر از همکاران نتوانست خللی در اراده‌های استوار کارکنان متعهد و متخصص نیروگاه بوجود بیاورد و با پشتوانه بصیرت، پشتکار، خودباوری و روحیه بسیجی خود علیرغم وجود تهدید بالقوه حملات مجدد، در بازسازی نیروگاه افتخار آفرین ظاهر شدند و ثابت کردند که دشمن در حق مردم ما دچار ضعف تحلیلی – شناختی شده است و بفرموده پیر و مقتدای انقلاب اسلامی با این کشتن‌ها بیدار و بیدارتر می‌شود. 

اکنون نیروگاه شهیدسلیمی به عنوان مشهد ۲۵ شهید والامقام، پس از ۳۶ سال از آن حادثه تلخ و غم انگیز، علیرغم عمر بالای واحدها، فرسودگی تجهیزات و زخم‌های کاری وارده در سه مرحله بمباران به برکت ارواح مطهر شهداء، همچنان استوار، بالنده و با صلابت نامش به عنوان" نماد کوشش و استقامت در صنعت برق کشور می‌درخشد.
 
اسامی شهدای بمباران دوم نیروگاه: 
 
۱- محمود ابوالفضلی
۲ - محمد احمدی
۳ - کریم امیرحسینی 
۴ - باقر تقوی
۵ - اسکندر جعفری
۶ - علی خامنه‌ای مقدم
۷ - رحمان دهقان
۸ - علی اصغر رحیمی
۹ - اصغر رحیمی اعلایی
۱۰ - مسعود روحی
۱۱- محمدرضا سعادت
۱۲- درویش سلمی نظامی
۱۳-سهراب شمسی جامخانه 
۱۴- سیدحسین شهیدپور
۱۵- احمد صباحی
۱۶- مسلم طهماسبی
۱۷-رجبعلی عبدالله آبادی
۱۸- فرامرز قاسمی
۱۹- رمضان قلندری
۲۰- فرض ا… کمرروستا
۲۱- احمد نجاتی
۲۲- علی نودهی
۲۳- اکبر یونسی 

نیروگاه نکا در سه مرحله بمباران ۲۵ شهید و ۹۳ جانباز و با احتساب شهدای دوران دفاع مقدس مجموعاً ۳۳ شهید و ۱۵۴ جانباز تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی نمود.
 
این نیروگاه از ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ میزبان یک شهید خوشنام سال‌های دفاع مقدس است.

نظر شما