شناسهٔ خبر: 62608931 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس فراکسیون محیط‌زیست‌ مجلس:

فصل محیط‌زیست با ۸ ماده به برنامه هفتم توسعه اضافه شده است

رئیس فراکسیون محیط‌زیست‌ مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش فراکسیون محیط‌زیست مجلس و موافقت کمیسیون تلفیق، یک فصل به عنوان فصل محیط‌زیست‌ به برنامه هفتم توسعه اضافه شده است که در آن ۸ ماده وجود دارد که یک ماده به صورت اختصاصی برای آلودگی هوا و یک ماده دیگر مربوط به تغییر اقلیم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط‌زیست‌ مجلس شورای اسلامی در «اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو با رویکرد ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا» گفت: بسیاری از مسئولان و نمایندگان همیشه درباره آلودگی هوا صحبت می‌کنند، ولی وقتی فصل تدوین بودجه یا برنامه هفتم می‌رسد، ناگهان نگرش‌ها عوض می‌شود و شاهد کاهش بودجه ‌های محیط‌زیستی هستیم. این در حالی است که باید در ابتدای زنجیره تصمیم‌گیری، اقدامات لازم برای رفع آلودگی هوا دیده شود.

وی افزود: به عنوان رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس می‌گویم که هرگز در مجلس شورای اسلامی با موضوعات محیط‌زیستی با نگاه سیاسی برخورد نکردیم. زمانی هم که به پرونده ترک‌فعل‌ها در اجرای قانون هوای پاک ورود کردیم، دیدیم که دستگاه‌های مسئول اعتبارات لازم را برای انجام وظایف خود ندارند، ولی مهم این است که این دستگاه‌ها هیچ تلاشی در جهت افزایش بودجه خود برای انجام تکالیف‌ قانون هوای پاک نمی‌کنند.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان این که کار برای مبارزه با آلودگی هوا یک وظیفه همگانی است، اظهار داشت: براساس آمار وزارت بهداشت، سالانه تنها به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۲۷ هزار مرگ در کشور رخ می‌دهد که این میزان بسیار قابل توجه است.

نماینده مردم تهران با اشاره به این که مجلس راهکارهای کوتاه و بلندمدتی را برای رفع آلودگی هوا پیشنهاد کرده است، بیان کرد: متاسفانه هیچ‌کدام از راهکارهای پیشنهادی توسط دستگاه‌های اجرایی عملیاتی نشده و این‌گونه رویه‌ها باعث وضعیت نامناسب محیط‌زیست کشور شده است.

رفیعی با بیان این که خوشبختانه اخیرا در راستای اجرای قانون هوای پاک، استانداردهای‌ مربوط به اغلب سوخت‌ها در کشور تدوین شد و البته هنوز تدوین استانداردهای سوخت مازوت باقی مانده است، خاطرنشان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای اولین بار ردیف مستقلی برای اجرای قانون هوای پاک تصویب شد که البته کافی نیست، ولی حتما می‌تواند تاثیرگذار باشد.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه معاینه فنی پیش از این انتقادات زیادی وجود داشت که خوشبختانه در یک سال گذشته با مدیریت جدید شاهد رفع برخی مشکلات در این حوزه بوده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با تلاش فراکسیون محیط‌زیست مجلس و موافقت کمیسیون تلفیق، یک فصل به عنوان فصل محیط‌زیست‌ به برنامه هفتم توسعه اضافه شده است که در آن ۸ ماده وجود دارد که یک ماده به صورت اختصاصی برای آلودگی هوا و یک ماده دیگر مربوط به تغییر اقلیم است که دولت را مکلف کرده‌ایم لایحه تغییرات اقلیمی را هرچه زودتر ارائه کند.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم مواد محیط‌زیستی اضافه‌شده به برنامه هفتم توسعه که در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده است، در صحن علنی مجلس هم رای بیاورد، چراکه همه ما به صورت یک زنجیره به‌هم‌پیوسته باید برای بهبود وضعیت محیط‌زیست‌ کشور کار کنیم.

گفتنی است، صبح تا ظهر امروز در «اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو با رویکرد ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا»، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، احسان متولیان، دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و جمعی از مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران حضور داشتند.

نظر شما