شناسهٔ خبر: 62604169 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاشت ۵۲۰ اصله درخت، حکم جایگزین حبس برای ۶ متهم در دزفول

رئیس دادگستری دزفول از صدور حکم کاشت ۵۲۰ اصله درخت برای ۶ متهم متخلف در این شهرستان توسط یکی قضات خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، به نقل از روابط عمومی دادگستری خوزستان، فیصل مزرعه استفاده از آرای جایگزین حبس در برخی جرائم از برنامه‌های عملیاتی قوه قضائیه به منظور حفظ حقوق شهروندی، اصل فردی بودن مجازات و سیاست کاهش جمعیت کیفری عنوان کرد و گفت: آثار این آرا برای جامعه می‌تواند به مراتب موثرتر از حبس فرد در زندان باشد.

وی افزود: امیر طلوعی‌نیا، رئیس شعبه ۱۰۲ کیفری ۲ دزفول، در رسیدگی به برخی پرونده‌های ارجاع داده شده در اقدامی پسندیده و قانونی، ۶ محکوم را به جای حبس و جزای نقدی به کاشت نهال محکوم کرد.

آقای مزرعه می‌گوید: براساس این حکم، متهمان به جای حبس موظف به کاشت ۵۲۰ اصله درخت شدند.

 رئیس دادگستری دزفول ادامه داد: یکی از مجازات‌های در نظر گرفته شده در قانون، انجام خدمات عمومی رایگان است که مجازات مورد نظر براساس نیاز جامعه و شرایط متهم تعیین می‌شود.

این مقام قضایی اضافه کرد: در ۶ فقره رأی صادر شده در این شعبه، باتوجه به تخلفات صورت گرفته از سوی متهمان که اغلب گردشگر بودند، مجازات کاشت نهال در نظر گرفته شده است که این احکام باید با نظارت اداره منابع طبیعی دزفول و یا شهرداری‌های محل اقامت محکومان در شهرستان‌های دیگر استان، اجرا شوند.

مزرعه اظهار امیدواری کرد که مجازات‌های در نظر گرفته شده موجب تنبه محکومان و پیشگیری از جرائم مشابه و نیز توجه عموم به حفظ محیط زیست استان و استفاده از تفریحات سالم در جامعه شود.

به موجب ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی تعیین مجازات جایگزین حبس منوط به گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف مجازات است، اما هیأت عمومی دیوان عالی کشور با صدور رأی وحدت‌رویه شماره ۷۴۶ مورخ ۲۹ دی سال ۱۳۹۴، این ماده را بدین نحو تفسیر کرد که در موارد الزامی تبدیل مجازات جایگزین حبس، گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف مجازات ضرورت ندارد و مجازات حبس الزاماً باید به مجازات جایگزین تبدیل شود.

نظر شما