شناسهٔ خبر: 62554250 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نتانیاهو: در عادی‌سازی روابط با ریاض من تصمیم‌گیرنده هستم نه وزرای تندرو

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به تهدید دو وزیر افراطی کابینه‌اش، درباره هرگونه امتیازدهی به فلسطینیان به منظور هموار شدن مسیر عادی‌سازی روابط با تل‌آویو گفت که این دو وزیر به کابینه او پیوسته‌اند و در واقع شخص نخست‌وزیر در این مورد تصمیم گیرنده خواهد بود.
امضای یک توافق امنیتی احتمالی میان ریاض و واشنگتن که شامل عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان نیز می‌شود، موضوعی است که مدتی است مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. از طرفی، بنیامین نتانیاهو و سایر مقامات این رژیم از جمله الی کوهن نیز بار‌ها درباره نزدیکی دستیابی به توافقی برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی سخن گفته‌اند، اما اخیراً رسانه‌های عبری زبان اذعان کرده‌اند که تلاش‌های بی‌وقفه تل‌آویو برای عادی‌سازی روابط با ریاض طی سال جاری میلادی بی‌نتیجه خواهد بود. با این حال، موضوع عادی‌سازی به درگیری‌های بنیامین نتانیاهو با اعضای کابینه هم رخنه کرده است. پس از اینکه بن‌گویر و اسموتریچ تأکید کردند که از امتیازدهی‌های تل‌آویو به فلسطینی‌ها که عاملی تعیین‌کننده در توافق عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی تلقی می‌شود، هرگز حمایت نخواهند کرد، نتانیاهو به صراحت آن‌ها را هدف قرار داد: «آن‌ها حرف می‌زنند و در نهایت صرفاً یک سیاستمدار هستند. مردم نمی‌دانند ائتلاف فعلی کابینه چگونه عمل می‌کند. آن‌ها (وزرای تندرو) هستند که در ائتلاف به من ملحق شده‌اند نه من به آنها.» بن‌گویر پس از سخنرانی اخیر نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل درباره تداوم عادی‌سازی و شکل‌گیری خاورمیانه جدید تأکید کرده بود، اگر امتیاز‌هایی که به شکلی گسترده عاملی تعیین‌کننده در توافق عادی‌سازی روابط با عربستان تلقی می‌شود، به فلسطینی‌ها داده شود، حزبش به همراه حزب اسموتریچ، از ائتلاف حاکم عقب‌نشینی خواهند کرد. وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «نتانیاهو تنها همراه با بنی گانتس، رئیس حزب مخالف اردوگاه ملی که احتمال پیوستن به کابینه نتانیاهو جهت تضمین قرارداد عادی‌سازی روابط با عربستان را بعید دانست، می‌تواند چنین قراردادی را امضا کند.»
این اظهارات با تکیه بر این حقیقت است که هر دو حزب «عوتسما یهودیت» و «صهیونیسم دینی» به ترتیب به رهبری بن‌گویر و اسموتریچ در مجموع ۱۴کرسی کنست را در اختیار دارند و بدون آن‌ها ائتلاف نتانیاهو اکثریت خود را از دست خواهد داد. این درحالی است که ریاض بار‌ها تأکید کرده است عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به اجرای طرح صلح عربی بستگی دارد که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان در سال ۲۰۰۲ آن را ارائه کرد و مبتنی بر ایجاد کشور به رسمیت شناخته شده فلسطینی در سطح بین‌المللی و در مرز‌های ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی، بازگشت آوارگان و خروج تل‌آویو از بلندی‌های اشغالی جولان در ازای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو اذعان کرده که فرصت‌های عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی تاکنون بسیار اندک بوده است.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «اگر در چند ماه آینده به توافق عادی‌سازی روابط با عربستان دست پیدا نکنیم، امضای این توافق چندین سال به تأخیر خواهد افتاد.» وی در ادامه با اشاره به محتوای توافق احتمالی گفت: «فلسطینی‌ها باید بخشی از توافق عادی‌سازی روابط با عربستان باشند، اما نباید حق متوقف‌کردن روند عادی‌سازی روابط را داشته باشند.» بنیامین نتانیاهو این را هم گفت که از نظر وی نباید بر اثر توافق عادی‌سازی، ملاحظات امنیتی اسرائیل در معرض خطر قرار بگیرد.

نظر شما